Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kunne gjerne ønske meg tips om hvor/hvordan man leter mest effektivt når det står flere ord i "stikkordet",og svaret jo skal ende med ett ord.Syns jeg "surrer rundt" i alle mine digitale hjelpemidler og bøker uten at jeg kommer frem til riktig ord bestandig.Ergerlig å gi opp også,men av og til må man bare.Kjipt.Derfor hadde det vært kjekt med et tips eller to her.For eksempel REGJERINGEN ER ET.Hva er best å gjøre her?

Mvh Randi

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/17698-stikkordet-best%C3%A5r-av-flere-ord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat dette står i Allersnøtta,men det var mer fremgangsmåten når det er flere ord i "stikkordet" jeg lurte på.Hvordan søker man smart når det er flere ord i "stikkordet"?

Kunne vært et hvilket som helst annet "stikkord" som består av flere ord,altså.

Mvh Randi

Hei Randi!

Jeg vet ikke om det finnes spesielle søketeknikker for stikkord som består av flere ord. Iblant kan det å søke med ett av ordene føre frem til løsningen, gjerne med ulike grammatikalske bøyningsformer (-ene, -er eller -en/-et). Også kan * bak ordet gi relevante treff. I SNL er denne teknikken velkjent.

Ofte må man gå en mer tungvint vei: Å få sirklet inn 2 eller helst 3 SIKRE bokstaver, og så søke med disse i "Søk med svarord". De alternativer som da vises, er det så å assosiere til stikkordene etter beste kryssordevne. Er en av de sikre første eller siste bokstav i løsningen, kan man med fordel søke i www.ordnett.no. Mangler man en av disse, og svaret ligger i Ordnett, ja da er man henvist til å ty til alle bokstaver fra A til Å en etter en - enten som første eller siste. Ordnetts "Kryssordhjelper" kan være verd å forsøke.

Lykke til!

Vh

Aksel H.

Tusen takk for greit svar,Aksel.Regnet vel med at det ikke var noen lettvint veg til løsninger her,men greit å høre. Det har blitt noe mer tungvint med Ordnett når man må ha første eller siste bokstav,syns jeg,men det er vel slik at det ikke skal være for enkelt heller.

Mvh Randi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...