Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Marit
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med tre oppgaver? Så den oppstandne Kristus, 5 boks.-e-a-. Islandsk lovsamling 8 boks og Finsk guddom 6. boks.---a-a.

Marit

Fortsetter under...

Gjest Tohild
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bruke navnet på kryssordet som overskrift, det mye enklere å straks kunne se om jeg kan hjelpe.

Gjest marit
Skrevet
  - skrev (På 18.7.2004 den 13.56):

Kan noen hjelpe meg med tre oppgaver? Så den oppstandne Kristus, 5 boks.-e-a-. Islandsk lovsamling 8 boks og Finsk guddom 6. boks.---a-a.

Marit

Helgelands Blad. Det er en lokalavis

Marit

Gjest Greta
Skrevet

Marit

Hei

Finsk guddom kan kanskje bli: JUMALA

Greta

Gjest Skjye
Skrevet

Marit

Hei, Marit.

KEFAS, identisk med disippelen Peter, skal ifølge Paulus ha vært selve kronvitnet til den oppstandne Jesus.

Islandsk lovsamling kan bli JARNSIDA, slik omtalt i SNL:

"Járnsíða

den første islandske lovbok etter at Island kom under Norge (1264). Utarbeidet under Magnus Lagabøte, vedtatt på Alltinget 1271–73. Den innførte norsk rett på Island, idet innholdet hovedsakelig er hentet fra Gulatings- og Frostatingslovene. Járnsíða ble allerede 1281 avløst av Jónsbók. Navnet skyldes antagelig at originalhåndskriftet har vært innbundet i jernplater. Trykt i Norges gamle love, bd. 1, under navnet Hákonarbók."

Mvh Skjye.

Gjest marit
Skrevet

Marit

Tusen takk for hjelpa, oppgaven er sendt inn.

Klem fra meg

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...