Gå til innhold

ord i anførselstegn

19451945

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne ord som står i anførselstegn.Er det noe spesielt jeg må gjøre,og hvor er det mest sannsynlig(om man kan si det sånn)at man kan finne svaret.Det kan være uansett type ord.Håper på et dugelig tips slik at jeg finner ordet som for meg er blitt "ukens nøtt" denne gangen.

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Randi.

Disse anførselstegn angir som regel at løsningsordet er i overført betydning, eller at stikkordet rett og slett angir ordets historiske, etymologiske betydning.

I ordbøkers definisjoner vil slike stikkord ofte finnes markert med ulike former for "fnutter", i Fremmedordbok blå ordbok ofte markert med et lite "eg." (egentlig).

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen , Randi.

Vanligvis lokaliserer jeg først potensielle løsningsord, og finner deretter bekreftelse ved finlesning av disse ords definisjoner.

Å søke i Ordnett med anførselstegn fungerer ikke, så langt jeg har erfart.

Dersom stikkord (mer unntaksvis) er oppført med anførselstegn i NKL kan man søke slik og finne løsningsord; som regel har jeg imidlertid funnet mine bekreftelser i primærkildene.

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarer,og svarer så kjapt,Skjye!Men nok en gang må jeg "mase" litt til.Nå helt konkret.Jeg skal finne "villstyring",og har annenhver bokstav.(har diverse bøker og alt på ordnett og her.Lett "overalt",som man innbiller seg,i alle fall.)Finner ord som kan være synonymt til dette,men har ikke funnet noe anførselstegn,som bekreftelse på at det er rett.Nå lurer jeg selvsagt på om jeg ikke har noe feil her,siden jeg står så fast?

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Skjye først.Du har hjulpet meg masse,så mange takk for god veiledning.Du er alltid grei til å hjelpe.

Så til deg,senilix.Det svaret likte jeg,for jeg må innrømme at tanken har slått meg.Men så er det det der med "bekreftelsen"da,vet du.Den sitter liksom litt langt inne,den der,men jeg tror og håper at du har rett.Finner i alle fall ikke noe annet,enn så lenge.

Ha en fin kveld/natt begge to,og takk for hjelpa.

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk,Asla!

Da kan man altså også søke i snl uten anførselstegn,og være heldig å finne svaret.Mye hjelp har jeg fått denne gangen,og forhåpentligvis også lært noe jeg kan bruke videre i kryssordløsning.Godt at dere gode hjelpere fins der ute.Mange takk til dere alle tre.

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...