Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med norske runer menes runer som er funnet i Norge. De eldste funnene er fra ca år 400 e.Kr.. Disse er risset i den eldste 24-runers Futharken av germansk opprinnelse. To av runene i denne Futharken er aldri blitt funnet i noen forståelige tekster i Norge; Pertra og Eoh.

Fra ca år 550 - 700 var det en del overgangsversjoner mellom 24-runers til 16-runers Futhark. Fra ca år 600 var språket gammelnorsk. Fra ca år 900 kom Kortkvistrunene. Fra ca år 1000 kom runene som var mer tilpasset det latinske alfabetet. Slike runer ble brukt helt fram til ca 1800Jernalderen i Norge regnes som perioden mellom ca. 500 f.Kr.%u20131030 e.Kr. Som kulturepoke regnes den fra slutten av bronsealderen til begynnelsen av historisk tid. Det vil si det tidsrommet fra jernet fortrenger bronsen som material i redskaper og våpen, og fram til skriftlige kilder (og ikke kun arkeologisk materiale) blir de vesentlige kilder for vår viten.

Ref. Wikipedia; Jernalderen i Norge regnes som perioden mellomca. 500 f.Kr til ca. 1030 e.Kr . Som kulturepoke regnes den fra slutten av bronsealderen til begynnelsen av historisk tid. Det vil si det tidsrommet fra jernet fortrenger bronsen som material i redskaper og våpen, og fram til skriftlige kilder (og ikke kun arkeologisk materiale) blir de vesentlige kilder for vår viten

({$editedMessage} 04.05.11 19:32)

Jeg slo opp i Store Norske Leksikon, og fant der under artikkelen "Runer" et bilde: "Runeinnskrift fra Ramsundsberget, Södermanland, Sverige. Innskriften omhandler byggingen av en bro, mens bildene fremstiller scener fra sagnene om Sigurd Fåvnesbane. Bl.a. ser vi Siurd stikke sverdet gjennom dragen Fåvnesbane. Runene er ristet på fåvnes kropp. Begynnelsen av 1000-tallet e.Kr."

Fant også noe her:

http://www.orme.ws/genealogy/ramsundberget.html

({$editedMessage} 04.05.11 20:25)

Dette var interessant; langt mer detaljert en jeg hadde forventet, men det kan man ve forvente av kryssord.nos medlemmer :-). Men da har jeg vel rett i at helleristninger ble laget da steinaldermenneskene streifet rundt i våre områder og at helleristninger ikke har noe med bokstaver å gjøre, eller er det å forstå slik at runer kan klassifiseres som "bilder" for å søke om hell i jakt og livet for øvrig?

Nå er ikke dette noen stor sak når det gjelder dagens kryssord; og det ville vel heller ikke være første gang at Hansen blander korta litt, men det er jo litt gøy å diskutere.

Det er flott å ha dere alle som "kryssordvenner" her på forumet og jeg må si at dere alle er til stor hjelp, når en kjører seg fast.

Jeg slo opp i Store Norske Leksikon, og fant der under artikkelen "Runer" et bilde: "Runeinnskrift fra Ramsundsberget, Södermanland, Sverige. Innskriften omhandler byggingen av en bro, mens bildene fremstiller scener fra sagnene om Sigurd Fåvnesbane. Bl.a. ser vi Siurd stikke sverdet gjennom dragen Fåvnesbane. Runene er ristet på fåvnes kropp. Begynnelsen av 1000-tallet e.Kr."

Fant også noe her:

Hei, gerd1! Bare for ordens skyld: Sigurd stakk sverdet i dragen Fåvne og fikk tilnavnet Fåvnesbane:-)

Fant også noe her:

Hei, gerd1! Bare for ordens skyld: Sigurd stakk sverdet i dragen Fåvne og fikk tilnavnet Fåvnesbane:-)

Annonse

Ja. Hun er en skikkelig kosejente. Snart 12 år gammel, og med MASSE LANG pels. Som jeg får jobben med å støvsuge opp etterpå.

Ligger på fanget mitt nå også, og motoren går.

Men nå havnet vi visst litt utenfor tema, selv om egypterne vel hadde katten som et slags hellig dyr.

({$editedMessage} 04.05.11 22:59)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...