Gå til innhold

Flertallsformer og bestemte former på adjektiver og substantiver.

Anbefalte innlegg

Generell opplysning. Jeg har oppdaget etter hvert at NKL noen ganger gir flere løsningsord hvis man bruker entallsformen på spørreordet. Denne gangen fant vi ikke svaret på fliker (som ble snupper), men hvis man søker på flik med 5 bokstaver, får man snupp.

Jeg har ennå ikke sjekket om fliken gir snuppen som løsningsord. Fliken bør i alle fall ikke gi snuppa, for det heter katta mi!

Jeg har nå sjekket at fliken gir snippen, men ikke snuppen.

Snipp snapp snuppe, og så var dette eventyret utte!

(Meldingen ble redigert 26.11.10 11:03)

({$editedMessage} 26.11.10 11:06)

Fortsetter under...

Generell opplysning. Jeg har oppdaget etter hvert at NKL noen ganger gir flere løsningsord hvis man bruker entallsformen på spørreordet. Denne gangen fant vi ikke svaret på fliker (som ble snupper), men hvis man søker på flik med 5 bokstaver, får man snupp.

Jeg har ennå ikke sjekket om fliken gir snuppen som løsningsord. Fliken bør i alle fall ikke gi snuppa, for det heter katta mi!

Jeg trodde det var vanlig å søke på denne måten, jeg, og ikke bare basere seg på flertallsformen selvom stikkordet står i flertallsform.

..og verb kan ha flere former også. Jeg har ikke testet hvor godt leksikonet har dekket alle verb, men det kan vel uansett være nyttig å søke en på annen tid enn den Hansen bruker hvis vi ikke finner verbet på første forsøk.

Også greit å bruke fantasien når leksikonet ikke gir svar. For eksempel søke på legemiddel når spørreordet i kryssorden sier medisin.

({$editedMessage} 26.11.10 16:26)

Annonse

..og verb kan ha flere former også. Jeg har ikke testet hvor godt leksikonet har dekket alle verb, men det kan vel uansett være nyttig å søke en på annen tid enn den Hansen bruker hvis vi ikke finner verbet på første forsøk.

Også greit å bruke fantasien når leksikonet ikke gir svar. For eksempel søke på legemiddel når spørreordet i kryssorden sier medisin.

({$editedMessage} 26.11.10 16:26)

den var veldig nyttig for meg (medisin/legemiddel). tusen takk for alle gode råd, for det er jo tross alt mest morro med det en kan få til selv på disse kryssordene, selvom det ikke er noe skam å måtte spørre heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...