Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener Statare er en svensk betegnelse på arbeidere, lurer på om ikke dette også er gårdsarbeidere, men der er jeg usikker.

Fra Wikipedia:

Statare var gifta lantarbetare som fick en stor del av sin lön (stat) in natura av en jordägare (patron). Statare förekom mest på större gårdar i södra Sverige och anställdes i regel på ettåriga kontrakt. Under den sista veckan i oktober, den så kallade slankveckan, var det möjligt för statare att flytta och söka anställning vid andra gods. Det var vanligt att statarfamiljer flyttade ofta.

Terje

({$editedMessage} 14.10.10 23:51)

Hei, Essem.

Jeg har ikke tilgang til dette oppgavediagram - dine noe utydelige bokstavoppgivelser inngir meg likevel mistanke om at løsningsordet i bestemt form flertall må være hva som i SNL i annen bøyningsform defineres "gift jordbruksarbeider" - ifølge Tanums burde det vel ellers bli statarene.

Mvh Skjye.

Annonse

Arbeiderne, 8 bokstaver. Har ?ATATARNE

Første bokstaven er siste bokstav i "språk", 3 bokstaver, hvorav første er G,andre er "i"

Eneste jeg finner er GES, men da passer ikke E'n, og Statarne er det vel ingenting som heter? Får i alle fall ingen treff på det.

Du har en bokstav for mye. Du skriver at ordet er på 8 bokstaver, du har 9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...