olav Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 La det være sagt: Jeg beundrer Hansen for hans fantastiske innsats for at vi, den gemene hop av fanatiske kryssordløsere, til stadighet (3 ganger i uka) kan fråtse i hans finurlige innfall og spennende løsninger. Men, - og med fare for å bli oppfattet som en gretten, gammel gubbe (hvilket jeg sikkert er iflg mine nærmeste): Det er enkelte detaljer som irriterer, ikke store, men dog. Sist onsdag ble vi invitert til å løse en rebus med kodeord HAGEL. Jeg tenkte umiddelbart i retning av nedbør, eller noe som spruter ut av en hagle. Men nei da, her skulle vi fram til en del av bekledningen til prester. Da snakker vi om en HAKEL som kommer fra norrønsk (gammelnorsk HAKUL), og det er noe helt annet. Vi hadde også for litt tid siden et kodeord om hår (nr 561), der løsningen måtte bli TALG, og det er noe helt annet enn hår. Jeg kunne finne noen flere eksempler av samme kategori i løpet av de 3 siste åra jeg har arkivert mine løsninger, men lar det ligge. Om det er korrekturen som svikter, eller om det er andre årsaker, skal ikke jeg uttale meg om. Uansett blir jeg en smule irritert over slike blundere enten det er bevisst eller ikke. (Puh! Nå er det sagt!) Nå får jeg si som Valgerd sa: "Eg får leggja meg på rygg!" Venter på kritikk for mitt innlegg. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TerjeH Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Jeg er langt på vei enig med deg om at Hansen har en del unøyaktigheter i sine oppgaver (f.eks. var det en tid han ikke syntes å vite forskjellen på urban og rural), og det kan være ganske irriterende, men når det gjelder HAGEL sakser jeg dette fra Norsk Riksmålsordbok: Norsk Riksmålsordbok om hagel Bøyningsformer: en ; -er ; i smnsetn. messehagel (s.d.) . Samme skrivemåten finnes også i Norsk Ordbok. Terje ({$editedMessage} 11.09.10 00:13) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Unni Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hei Olav! Og hagl er hagl. Ingen grunn til å tenke nedbør når du ser hagel, vet du:-) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaspara1 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 La det være sagt: Jeg beundrer Hansen for hans fantastiske innsats for at vi, den gemene hop av fanatiske kryssordløsere, til stadighet (3 ganger i uka) kan fråtse i hans finurlige innfall og spennende løsninger. Men, - og med fare for å bli oppfattet som en gretten, gammel gubbe (hvilket jeg sikkert er iflg mine nærmeste): Det er enkelte detaljer som irriterer, ikke store, men dog. Sist onsdag ble vi invitert til å løse en rebus med kodeord HAGEL. Jeg tenkte umiddelbart i retning av nedbør, eller noe som spruter ut av en hagle. Men nei da, her skulle vi fram til en del av bekledningen til prester. Da snakker vi om en HAKEL som kommer fra norrønsk (gammelnorsk HAKUL), og det er noe helt annet. Vi hadde også for litt tid siden et kodeord om hår (nr 561), der løsningen måtte bli TALG, og det er noe helt annet enn hår. Jeg kunne finne noen flere eksempler av samme kategori i løpet av de 3 siste åra jeg har arkivert mine løsninger, men lar det ligge. Om det er korrekturen som svikter, eller om det er andre årsaker, skal ikke jeg uttale meg om. Uansett blir jeg en smule irritert over slike blundere enten det er bevisst eller ikke. (Puh! Nå er det sagt!) Nå får jeg si som Valgerd sa: "Eg får leggja meg på rygg!" Venter på kritikk for mitt innlegg. Jeg trodde det skulle være telg, altså dialektform av hestehår. Tar jeg feil? Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olav Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Jeg er langt på vei enig med deg om at Hansen har en del unøyaktigheter i sine oppgaver (f.eks. var det en tid han ikke syntes å vite forskjellen på urban og rural), og det kan være ganske irriterende, men når det gjelder HAGEL sakser jeg dette fra Norsk Riksmålsordbok: Norsk Riksmålsordbok om hagel Bøyningsformer: en ; -er ; i smnsetn. messehagel (s.d.) . Samme skrivemåten finnes også i Norsk Ordbok. Terje ({$editedMessage} 11.09.10 00:13) Vi hadde en diskusjon gående for noe tid tilbake, om en måte å løse problemet på når det var flere mulige løsninger. Ett forslag gikk ut på å dele ruten for på den måten å få plass til flere bokstaver. Da kan det jo bli mange personlige og artige løsninger etter hvert, men det kan da ikke være meningen med et kryssord? Hansen har da nok finurlige forslag til ord, uten at han behøver å ty til "dyslektiske" løsninger. (Men det blir nok Hansen for meg også i framtida!) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mj8599 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg trodde det skulle være telg, altså dialektform av hestehår. Tar jeg feil? Hagel er noe prester bruker..... Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
movitz Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 La det være sagt: Jeg beundrer Hansen for hans fantastiske innsats for at vi, den gemene hop av fanatiske kryssordløsere, til stadighet (3 ganger i uka) kan fråtse i hans finurlige innfall og spennende løsninger. Men, - og med fare for å bli oppfattet som en gretten, gammel gubbe (hvilket jeg sikkert er iflg mine nærmeste): Det er enkelte detaljer som irriterer, ikke store, men dog. Sist onsdag ble vi invitert til å løse en rebus med kodeord HAGEL. Jeg tenkte umiddelbart i retning av nedbør, eller noe som spruter ut av en hagle. Men nei da, her skulle vi fram til en del av bekledningen til prester. Da snakker vi om en HAKEL som kommer fra norrønsk (gammelnorsk HAKUL), og det er noe helt annet. Vi hadde også for litt tid siden et kodeord om hår (nr 561), der løsningen måtte bli TALG, og det er noe helt annet enn hår. Jeg kunne finne noen flere eksempler av samme kategori i løpet av de 3 siste åra jeg har arkivert mine løsninger, men lar det ligge. Om det er korrekturen som svikter, eller om det er andre årsaker, skal ikke jeg uttale meg om. Uansett blir jeg en smule irritert over slike blundere enten det er bevisst eller ikke. (Puh! Nå er det sagt!) Nå får jeg si som Valgerd sa: "Eg får leggja meg på rygg!" Venter på kritikk for mitt innlegg. SNL: hagel -en, -gler messehagel, s.d. messehagel -en, -gler kort, (rød) fløyelskåpe som presten bærer utenpå messeskjorten, særl. ved nattverdstjeneste Etym.: gno. messuhǫkull , 2. ledd hǫkull kappe Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/14837-hansen/#findComment-63421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå