lattas Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 For at hesteviter skal bli riktig, så må jeg skrive male istedenfor mase på purre. Noen som kan forklare?
-Belladonna Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har aldri hørt "purre" bli brukt om kattelyder. Hverken i ordbøker eller synonymordbøker finner jeg det forklart på den måten. Men i dette kryssordet blir det løsningen. ({$editedMessage} 10.06.10 16:41)
amanda Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har aldri hørt "purre" bli brukt om kattelyder. Hverken i ordbøker eller synonymordbøker finner jeg det forklart på den måten. Men i dette kryssordet blir det løsningen. ({$editedMessage} 10.06.10 16:41) Har du ikke engang sett en snakkeboble hvor katten sier purr purr, jeg stusset ikke i det hele tatt over male/purre, har hørt det mange ganger.
-Belladonna Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Det er vel i tegneserier det, da. Det leser jeg aldri :-).
amanda Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Eller i barnebøker ! ({$editedMessage} 10.06.10 17:33)
egon Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Enig med Belladonna. Tviler på at Hansen har hatt katten i tankene her. Purre er d.s.s. å mase Mase er synonymt med male. Kilde: Norske synonymer og NRO.
amanda Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Uenig! Katten kan purre selv om det ikke står i synonymordboken, det er et onomatopoetikon. Å bruke male i betydningen purre er søkt, synes jeg, man maler ikke på manglende betaling eller leveranser. Men men, noen kommer sikkert tilbake om 2 uker når fasiten foreligger. ({$editedMessage} 10.06.10 19:50)
-Kjell Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Enig med Belladonna. Tviler på at Hansen har hatt katten i tankene her. Purre er d.s.s. å mase Mase er synonymt med male. Kilde: Norske synonymer og NRO. Egon har et godt poeng; bokmålsordboka har 4. betydning "å male på det samme". Dermed kommer vi til en løsning uten å måtte tenke på om katt/purring er en mulighet eller ikke. Mase = male. Purre i kattebetydning er ikke å finne i samme leksikon. Og Belladonna har sjekket andre kilder. At tegneserier bruker onomatopoetikonet "purr" kvalifiserer alene vel ikke til at ordet er opptatt i skriftlig norsk.
egon Skrevet 10. juni 2010 Skrevet 10. juni 2010 Uenig! Katten kan purre selv om det ikke står i synonymordboken, det er et onomatopoetikon. Å bruke male i betydningen purre er søkt, synes jeg, man maler ikke på manglende betaling eller leveranser. Men men, noen kommer sikkert tilbake om 2 uker når fasiten foreligger. ({$editedMessage} 10.06.10 19:50) Vi får ikke vite hvordan Hansen har tenkt, fasiten blir den samme uansett. Selv har jeg ingen problemer med å få purre til å bli male.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå