Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Er det noen som har funnet ut hvorfor vår venn Hansen har lagt inn TALL ytterst til høyre (5. linje ovenfra)?

TALL gir ingen mening, og er muligens en etterlatenskap fra tidligere kryssord eller fra et tidlig utkast til kryssordet.

Terje

Skrevet

Det er nok er romertall. Men jeg har problemer med å finne ut hvilket sangomtåde den godeste Granlund synger i.

Det er nok gravlund som står der

Skrevet

TALL gir ingen mening, og er muligens en etterlatenskap fra tidligere kryssord eller fra et tidlig utkast til kryssordet.

Terje

Da kom det på plass.

Skrevet

Terje

Er ikke så sikker på det. F er symbol for femto, som er 1 billiarddel.

Annonse

Skrevet

Terje

F er et mindre kjent romertall som betegner tallet 40. Han som lager kryssordene i Dagens Næringsliv har ofte med disse litt obskure romertallene.

Siterer fra et innlegg fra hjelpsomme Belladonna for en tid tilbake:

Re: Romertall

Belladonna

18.05.08 16:54

Heisann!

I mitt Grøndahl Dreyers Kryssordleksikon er følgende romertall med bokstavbetydning listet opp:

O=11, F=40, S=70,R=80, N=90, Y=150, T=160, H=200, E=250, K=250, B=300, G=400, P=400, A=500, Q=500, N=900, Z=2000.

Skrevet

Duverden, her kom det mye interessant på banen.

Men enn så lenge så holder jeg meg til disse:

I = 1

V = 5

X = 10

L = 50

C = 100

D = 500

M = 1000

Dette her jeg tatt ut av hukommelsen, mulig det ikke er helt rett.

Når gjetter jeg bare, men 2010 skulle vel bli MMX

Skrevet

Ellers er jo tallet F 16 i "hexadesimalt" brukt i dataverdenen....

256k er hex "40000". F er bare ett av grunntallene i det hexadesimale systemet... Men det er vel kanskje dette hansen har tenkt på da han skrev "tall"... Hilsen en gammel programmerer :-)

(Meldingen ble redigert 10.06.10 00:25)

({$editedMessage} 10.06.10 00:30)

Annonse

Skrevet

Er det noen som har funnet ut hvorfor vår venn Hansen har lagt inn TALL ytterst til høyre (5. linje ovenfra)?

Rett under spørreord TALL har jeg fått to. Det uvanlige her er vel at om løaningen er to eller f, så er de begge del andre løsningsord.

Skrevet

Ellers er jo tallet F 16 i "hexadesimalt" brukt i dataverdenen....

Nei, F er 15 hexadesimalt, ikke 16. Det er det høyeste av 16 stykker tall fra null til 15. Det duger egentlig som brukbar løsning her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...