Gå til innhold

By og katedral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stikkordet lyder: " By, katedral fra 1100-tallet ", løsningsord 4 bokstaver, slik: A_E_.

Jeg har foretatt omfattende sonderinger på byer som oppfyller kriteriene, men uten å finne bekreftelse hverken på katedral eller domkirke fra nevnte periode.

Løsningen kan muligens være å finne i papirbaserte kilder jeg ikke har tilgjengelig.

Kanskje noen i forumet finner ut av dette?

Mvh Skjye.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Er du bomsikker på at de to bokstavene du oppgir er riktige? Og er nøkkelordet nøyaktig slik du skriver? (By, katedral fra 1100-tallet), eller er det en by som har en katedral fra 1100-tallet?

Hilsen Bjarne

Skrevet
  - skrev (På 10.2.2004 den 3.40):

Stikkordet lyder: " By, katedral fra 1100-tallet ", løsningsord 4 bokstaver, slik: A_E_.

Jeg har foretatt omfattende sonderinger på byer som oppfyller kriteriene, men uten å finne bekreftelse hverken på katedral eller domkirke fra nevnte periode.

Løsningen kan muligens være å finne i papirbaserte kilder jeg ikke har tilgjengelig.

Mvh Skjye.

Agde (Frankrike) er en by som har en katedral fra 1100-tallet.

= ) Tone

Skrevet

Mvh Skjye.

til Skjye

foruten Agde som nevnt, har du også byene

Chur - med katedral fra 1100-tallet

Kiev - med St. Michaels katedral bygget på 1100-tallet, (rasert 1930)

Aten (Athen) - med kirken Kapnikarea fra 1100-tallet (neppe katedral)

Agen - (Fr.) med Cathedral of Saint-Caprais fra det 12. århundre (dvs. 1100-tallet)

du bør selv dobbeltsjekke disse opplysningene. håper det kan bringe deg videre fremover.

odd

Skrevet

Mvh Skjye.

Hei, samtlige.

Nøkkelord var ordrett gjengitt, Bjarne.

Agde streifet jeg innom på et tidlig tidspunkt, men er ikke aktuell fordi bokstavene A_E_ er udiskutabelt sikre.

Løsningen må bli som Odd foreslår: Agen.

Jeg hadde egentlig Agen inne som mest sannsynlig løsning fra begynnelsen, men ble noe rådvill over ikke å finne noen ledsagende katedralopplysninger i SNL eller andre leksika.

I min etterpåklokskap ser jeg at jeg må ha oversett muligheten til å bruke engelsk søketekst " agen cathedral " i Google, som ville gitt 9000 tilslag, og hvor jeg bl.a. ville funnet følgende:

" The chief building ir Agen is the cathedral of St Caprais, the most interesting portion of which is the apse of the I2th century with its three apse-chapels......."

La dette tjene som eksempel på de eksakte søkekombinasjoners betydning for et vellykket søkeresultat.

Takk til alle tre for velvilje og hjelpsomhet.

Mvh Skjye.

Skrevet

Mvh Skjye.

sender deg dette supplement:

Agen bears proud architectural testimony to its two-thousand years of history, in particular with edifices dating from the Middle Ages, and is the ideal location for a leisurely stroll down its arcaded lanes, for a visit to Saint-Caprais, its 12th century cathedral, or to saunter serenely along the banks of the Garonne.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...