Gjest omf Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei kryssordslitere Jeg vil anbefale to "små" hjelpemidler: A) Jeg vil først slå et slag for Norsk synonymordbok. Vi kan bruke internett og vi har skaffet oss svære leksika og digre kryssordbøker. Og det må vi når vi når mesternivået. Men ikke glem nevnte bok på knapt 300 sider på KUNNSKAPSFORLAGETS BLÅ ORDBØKER. Den er utrolig god, og har reddet meg flere ganger. Ikke minst når det gjelder uttrykk som vi finner som stikkord. Et aktuelt eksempel: Flere av de "store" har ikke "lodde dybden av" (Ukens nøtt 10/06). Men synonymordboka har det som synonym til en mulig løsning. B) Fremmedordenes byggeklosser (Aschehoug 1967) anbefales!! En bearbeidelse av Bang og Hårbøl:Fremmedordenes byggeklodser (København 1966) av Bang,Hårbøl og Schultz. Kanskje den kan finnes hos antikvariatene. Prøv f.eks. fellesstedet for antikvariatene www.antikvariat.net 100 sider. Boka forklarer hvordan fremmedordene er bygd opp, og gir et utvalg av ordstammer ( spes. greske og latinske), og har "alle" prefiksene i alfabetisk rekkefølge. Fantastisk bok for en kryssordløser! Under forstavelsene masse eksempler der de er brukt i fremmedordene (ordsammensetninger). omf Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13164-fremmedordsynonymer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå