Gjest Gerd A Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hva har skjedd med allersnøtten? For et par år siden løste jeg allersnøtten så godt som hver eneste uke. Etter et opphold fikk jeg lyst til å ta opp denne hobbyen, men nå er det omtrent umulig å finne løsninger i de nevnte oppslagsverkene. Er nøtten blitt vanskeligere eller er oppslagsverkene blitt dårligere, eller er fremgangsmåten for å komme fram til løsninger blitt forandret? Jeg har de 5 siste utgavene av Allersnøtten foran meg og kommer ingen vei med noen av dem. Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg skal gå frem? Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arne Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 For å løse allersnøtten må du bruke internett. Den lar seg neppe løse med å bla i ordbøker Forfatteren har oppgit kildene hvor svarene står. Kombiner søk i NKL, SNL, Ordnett og Bokmålsordboka så burde du finne løsninger I Ordnett ligger det også en kryssorsløser som ofte kan være nyttig å bruke arne Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hva har skjedd med allersnøtten? For et par år siden løste jeg allersnøtten så godt som hver eneste uke. Etter et opphold fikk jeg lyst til å ta opp denne hobbyen, men nå er det omtrent umulig å finne løsninger i de nevnte oppslagsverkene. Er nøtten blitt vanskeligere eller er oppslagsverkene blitt dårligere, eller er fremgangsmåten for å komme fram til løsninger blitt forandret? Jeg har de 5 siste utgavene av Allersnøtten foran meg og kommer ingen vei med noen av dem. Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg skal gå frem? Hei! Oppslagsverkene er ikke blitt dårligere, selv om vi har fått et nytt SNL. Mye støy i SNL som kan unngås i Kryssordhjelpen i Ordnett, men ikke alltid, jmf. tidligere hvalfangstsentrum i nr. 19 som ikke er å finne i hjelpen, kun ved bokstavsøk på samme måte som før med _ for blindbokstav. Allersnøtten har vel aldri vært lettere å løse siden nr 1/09. I nr. 19 var jeg overrasket over hvor mange ord som ligger i NKL. Selvfølgelig er der noen "nøtter" som tar litt mer tid å løse, men omtrent alle ord i nøtten er søkbare, så her skulle det ikke være særlige problemer. Nina Innlegg redigert. (05-02-09 01:19) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gerd A Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 For å løse allersnøtten må du bruke internett. Den lar seg neppe løse med å bla i ordbøker Forfatteren har oppgit kildene hvor svarene står. Kombiner søk i NKL, SNL, Ordnett og Bokmålsordboka så burde du finne løsninger I Ordnett ligger det også en kryssorsløser som ofte kan være nyttig å bruke arne Ja, jeg bruker jo internett slik som jeg gjorde tidligere, men jeg finner jo ikke noen løsninger i de oppgitte oppslagsverkene. I norsk kryssordleksikon hender det at jeg kan finne løsninger på spørsmål som: "Kan ??? være", men denne metoden er jo ikke nevnt i oppslagsverkene. Gerd A Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Dersom du ikke finner "kan ?? være" i nkl så kan du gå videre i NRO el. Bokmålsordboken. Men, mange ord er lettere å finne i Tanum enn de elektroniske ordbøkene dersom man har noen bokstaver. Husk bare at dersom du finner noe her i NKL el. andre oppslagsverk så sjekk ut at de også finnes i de nevnte kilder. Finner stadig løsninger utenom de oppgitte kilder, men sjekker alltid at de ligger der også. Da er de bankers. Så, lykke til. Ikke gjør det vankeligere enn det er! Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gerd A Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hei! Oppslagsverkene er ikke blitt dårligere, selv om vi har fått et nytt SNL. Mye støy i SNL som kan unngås i Kryssordhjelpen i Ordnett, men ikke alltid, jmf. tidligere hvalfangstsentrum i nr. 19 som ikke er å finne i hjelpen, kun ved bokstavsøk på samme måte som før med _ for blindbokstav. Allersnøtten har vel aldri vært lettere å løse siden nr 1/09. I nr. 19 var jeg overrasket over hvor mange ord som ligger i NKL. Selvfølgelig er der noen "nøtter" som tar litt mer tid å løse, men omtrent alle ord i nøtten er søkbare, så her skulle det ikke være særlige problemer. Nina Innlegg redigert. (05-02-09 01:19) Ja, jeg ser at du mener at allersnøtten aldri har vært lettere--- jeg kan bare ikke skjønne hvordan jeg skal gå fram for å finne disse løsningene. Jeg forsøker med å skrive et eller er par ord av spørsmålene med hermetegn foran, men i 99% av tilfellene får jeg til svar at "Dessverre finnes ikke" -- osv For eks.: Hvis spørsmålet er "sees ved hodeskader (nr 18), har jeg forsøkt å skrive "hodeskader" og jeg har forsøkt "ved hodeskader" og jeg har forsøkt å skrive alle tre ordene, men resultatet er det samme. Nå var dette bare et eksempel som jeg har lett etter svaret på i snl, Ordnett og bokmålsordboka. Siden jeg ikke har mer enn 1 bokstav,(A som 8. bokstav som jeg ikke engang vet om er riktig) er det umulig å starte søket i Tanums. Jeg lurer på om det er noen annen måte å finne fram til svarene på, kanskje jeg er helt på jordet. Gerd A Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjye Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Hva har skjedd med allersnøtten? For et par år siden løste jeg allersnøtten så godt som hver eneste uke. Etter et opphold fikk jeg lyst til å ta opp denne hobbyen, men nå er det omtrent umulig å finne løsninger i de nevnte oppslagsverkene. Er nøtten blitt vanskeligere eller er oppslagsverkene blitt dårligere, eller er fremgangsmåten for å komme fram til løsninger blitt forandret? Jeg har de 5 siste utgavene av Allersnøtten foran meg og kommer ingen vei med noen av dem. Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg skal gå frem? Hei, Gerd A. Du nevner at "For et par år siden løste jeg allersnøtten så godt som hver eneste uke". Jeg husker deg meget godt fra dengang under signaturen Gerd som en de mest markante fasitutleggere under de primitive kryssordutvekslingsomstendigheter som til den tid rådet denne grunn. Årsaken til at du den gang så ofte kunne "løse" Allersnøtten var at du løste dem ikke selv - du fikk hele serier av løsningsord i all offentlighet servert her i dette Forum, hvilket du i det nåtidige mer kryssordkryssordkulturelle klima ikke kan påregne reprise på. Jeg husker hvordan du i mars 2006 spurte om løsningsord til "planke på høykant" som jeg informerte om at befant seg i Tanums (som en av oppgavens oppgitte kilder), hvortil jeg fikk det opplysende svar at "Jeg har ikke Tanum-ordboka". Intet normalt utrustet menneske kan "resonnere" seg frem til at planke på høykant = BOM, hverken ved å søke på Nett eller oppsøke "fagpersoner". For å finne ut av denslags må man rett og slett: 1. Skaffe seg adgang til oppgavens oppgitte kilder. 2. Lære seg å bruke disse kilder. Du skriver at du "bruker jo internett slik som jeg gjorde tidligere". Hertil er å bemerke at Internett ikke er bokført som Allersnøttenkilde, og at bekreftede løsninger således heller ikke nødvendigvis på de hold er å herkomme. Mvh Skjye. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Ja, jeg ser at du mener at allersnøtten aldri har vært lettere--- jeg kan bare ikke skjønne hvordan jeg skal gå fram for å finne disse løsningene. Jeg forsøker med å skrive et eller er par ord av spørsmålene med hermetegn foran, men i 99% av tilfellene får jeg til svar at "Dessverre finnes ikke" -- osv For eks.: Hvis spørsmålet er "sees ved hodeskader (nr 18), har jeg forsøkt å skrive "hodeskader" og jeg har forsøkt "ved hodeskader" og jeg har forsøkt å skrive alle tre ordene, men resultatet er det samme. Nå var dette bare et eksempel som jeg har lett etter svaret på i snl, Ordnett og bokmålsordboka. Siden jeg ikke har mer enn 1 bokstav,(A som 8. bokstav som jeg ikke engang vet om er riktig) er det umulig å starte søket i Tanums. Jeg lurer på om det er noen annen måte å finne fram til svarene på, kanskje jeg er helt på jordet. Gerd A Du sier at du ikke kan finne et spørsmål som SEES VED HODESKADER. Her søkte jeg hodeskade i SNL uten noen tegn hverken foran el. bak. Vel må en bla en del for å finne svaret, men det ligger der som et oppslagsord. Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gerd A Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei, Gerd A. Du nevner at "For et par år siden løste jeg allersnøtten så godt som hver eneste uke". Jeg husker deg meget godt fra dengang under signaturen Gerd som en de mest markante fasitutleggere under de primitive kryssordutvekslingsomstendigheter som til den tid rådet denne grunn. Årsaken til at du den gang så ofte kunne "løse" Allersnøtten var at du løste dem ikke selv - du fikk hele serier av løsningsord i all offentlighet servert her i dette Forum, hvilket du i det nåtidige mer kryssordkryssordkulturelle klima ikke kan påregne reprise på. Jeg husker hvordan du i mars 2006 spurte om løsningsord til "planke på høykant" som jeg informerte om at befant seg i Tanums (som en av oppgavens oppgitte kilder), hvortil jeg fikk det opplysende svar at "Jeg har ikke Tanum-ordboka". Intet normalt utrustet menneske kan "resonnere" seg frem til at planke på høykant = BOM, hverken ved å søke på Nett eller oppsøke "fagpersoner". For å finne ut av denslags må man rett og slett: 1. Skaffe seg adgang til oppgavens oppgitte kilder. 2. Lære seg å bruke disse kilder. Du skriver at du "bruker jo internett slik som jeg gjorde tidligere". Hertil er å bemerke at Internett ikke er bokført som Allersnøttenkilde, og at bekreftede løsninger således heller ikke nødvendigvis på de hold er å herkomme. Mvh Skjye. Hei Skjye. Skal si du er hyggelig. Men jeg tror du tar feil for jeg har Tanums og har hatt den lenge. Uansett hvem du sendte dette innlegget til, det var ikke akkurat ord som var egnet til å lyse opp livet for noen. Men du er nok ikke en som bryr deg om å anstrenge deg for å være hyggelig og oppmuntre dine medmennesker. Nå kommer jeg ikke til å løse Allersnøtten, men skulle jeg i fremtiden begynne igjen, vil jeg ha meg frabedt å ha noen forbindelse med deg. Makan til ufordragelig person er det lenge siden jeg har vært borti! Gerd A Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/13114-allersn%C3%B8tten/#findComment-56675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå