Gå til innhold

Allersnøtta nr 32

Anbefalte innlegg

Nå har jeg holdt på med nøtta noen timer, og sitter igjen med 5 ord jeg ikke klarer å se løsningen på. Håper noen er så snill og hjelper meg i land når jeg er så nært mål.

De jeg plundrer med er:

"apparat" (trodde jeg hadde det på plass, helt til jeg fant søsteren. Fjerner jeg 2. bokstaven, så finner jeg noen apparater, men da ramler løsningen på fartøy bort),

"finnes i noen kirker" (har foreløpig 4., 6. og 8. bokstv. alle kons.),

"god orden", (mener 2. og 6. er bankers, vok. og kons.)

"person som sløser" (har 2. og 6., vok. begge),

"soldat" (6. og 8. på plass, hhv kons. og vokal).

Er jeg på villspor, og hvordan kommer jeg i mål med disse? Blir veldig takknemlig for hjelp.

mvh Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokstav nr 8 = riktig

Rett! Dette var forøvrig nesten det letteste av alle ordene å finne!

Rett!

Rett!

Når det gjelder apparatet har du to alternativer...

PS. Normalt betrakter jeg denne oppgaven som "fredet", men jeg gjør

et unntak for deg!(: (:

Innlegg redigert. (08-06-08 23:03)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56211
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Sven, for at du ga meg så fin tilbakemelding. Da er det bare å viske ut "ungen" og "reisa", og gå i gang igjen :o). Men når du sier at jeg har to alternativer på apparatet, så må enten fartøyet eller søstra være feil. Hadde 2 alt. (1 i fremmed og 1 i nro) før jeg fikk denne søsteren på plass... Sukk ... jeg får prøve litt til før jeg evnt. gir meg helt.

mvh Tone

Ps. "Fredet" er greit nok det. Jeg gir meg med Allersnøtta når ab. mitt er løpt ut. Så takk for at du gjorde unntaket :o)

Innlegg redigert. (08-06-08 23:17)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56212
Del på andre sider

Tone svarer her på et tidligere innlegg fra Sven, likevel kommer Sven opp som forfatter.

Hvordan kan slikt skje?

"Fredet" hva er det? Sven var sikkert bare en nybegynner selv da noen av oss begynte å mase side opp og side ned om nøtten. At noen har dratt nytten av den "masingen" er jeg ikke i tvil om. Og, navnet Sven er nytt i nøttesammenheng, for meg vel og merke.

Det at det ikke er mer ?? om oppgaven skyldes vel heller at vi er blitt flinkere vi som spurte. Men, fredet, NEI, vi vil ha nye løsere til.

Og, når nye løsere kommer til så skal vi hjelpe på en konstruktiv måte, ikke demoralisere. Positive tilbakemeldinger til alle nye brukere i NKL er noe vi bør etterstrebe

Kommentarer som; siden det er deg så skal jeg gjøre et unntak, er overflødig spør du meg. Enten ønsker du å hjelpe, eller du lar vær.

Hva hadde du svart hvis det var jeg som spurte? Holdt kjeft eller svart i samme tone? Tror jeg hadde foretrukket at du hadde holdt kjeft.

Slike ytringer er kanskje det som avholder en del gode potensielle nøtteløsere fra å komme til forumet.

En annen ting, hvorfor er Allersnøtten "fredet" ihht Hjemmet-nøttene og NM-trimmen. Ser ikke forskjellen faktisk.

Nina

Innlegg redigert. (08-07-08 02:53)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56213
Del på andre sider

Gjest Odd Egil

Det er vel ingen som har anledning til å "frede" noe som helst her i forumet, men jeg har som Sven registrert at de vanskeligste oppgavene ( f.eks. Allersnøtten, Stormesterkryss og NM-finalene) ikke er gjenstand for den samme bokstavhjelpen man opplever i andre fora.

Jeg har derfor også betraktet de nevnte oppgaver som mer eller mindre "fredet".

Når det gjelder dette med å få hjelp til å bli en bedre kryssordløser, vil jeg bare henvise til "Nyttige linker" her på forumet.

Den som setter seg godt inn i CS's søketips for de forskjellige bøkene, står mye bedre rustet til å løse de vanskelige oppgavene.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56214
Del på andre sider

Det som muligens gjør at denne oppgaven faller tyngre for en del er at den denne gangen har færre løsningsord der SNL er benyttet for stikkordskonstruksjon. Dermed tenker man muligens litt for komplisert av gammel (u)vane. Nøtta 32 løses relativt greit vha. NKL, Ordnett, BO, Tanum og SNL. I tillegg bør man resonnere litt rundt de enkelte stikkord som f.eks. "hva kan siste del av ordet være?". Her kan nevnes eksempler som "skrytebegjærlig", persom som sløser", "innehaver", "apparat", "reise", "poet", "rom" m.fl. En rekke løsninger finnes også ved direkte oppslag i kildene over - det er i mindre utstrekning "vridd" på stikkordene som vanlig er. I neste oppgave (33) er forfatteren mer tilbake i "gammelt spor", dersom det skulle være en trøst for noen.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56215
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunnhild

Nå har jeg holdt på med nøtta noen timer, og sitter igjen med 5 ord jeg ikke klarer å se løsningen på. Håper noen er så snill og hjelper meg i land når jeg er så nært mål.

De jeg plundrer med er:

"apparat" (trodde jeg hadde det på plass, helt til jeg fant søsteren. Fjerner jeg 2. bokstaven, så finner jeg noen apparater, men da ramler løsningen på fartøy bort),

Er jeg på villspor, og hvordan kommer jeg i mål med disse? Blir veldig takknemlig for hjelp.

mvh Tone

Javel ja.Etter å ha lest gjennom innleggene fra de proffe hjelpere,er jeg veldig i tvil pm jeg skal gå igang med nytt abonnement.Amatør som jeg er så har jeg ved tidligere anledning bare greid å fullføre nøtta noen få ganger (og da med hjelp fra Tone og Nina,fredet eller ikke...) Sist jeg vant noe i Allers var på 80-tallet.en eske konfekt.Men det er ikke premien som er motiverende,men det å kunne få til så mye som mulig på en oppgave og så kanskje fullføre hele.For blir det for få som sender inn,så blir vel hele nøtta nedlagt.Vi trenger flere som begynner,men har oppgaven blitt betraktelig vanskeligere og samtidig fredet, ja da blir det vel så som så med nyrekrutteringer.Som meg.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56218
Del på andre sider

Javel ja.Etter å ha lest gjennom innleggene fra de proffe hjelpere,er jeg veldig i tvil pm jeg skal gå igang med nytt abonnement.Amatør som jeg er så har jeg ved tidligere anledning bare greid å fullføre nøtta noen få ganger (og da med hjelp fra Tone og Nina,fredet eller ikke...) Sist jeg vant noe i Allers var på 80-tallet.en eske konfekt.Men det er ikke premien som er motiverende,men det å kunne få til så mye som mulig på en oppgave og så kanskje fullføre hele.For blir det for få som sender inn,så blir vel hele nøtta nedlagt.Vi trenger flere som begynner,men har oppgaven blitt betraktelig vanskeligere og samtidig fredet, ja da blir det vel så som så med nyrekrutteringer.Som meg.

Hei Gunnhild.

Jeg har i dag sagt opp mitt ab. på Allers. Så fra uke 40 blir det ingen "tyting" fra meg her på siden. Allersnøtta var min store glede og det var kun derfor jeg fikk fastabonnement, men merker at den tar mer og mer tid. Så nå er det tid for en laaaang pause fra den, og kanskje prøve noe nytt.

Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56219
Del på andre sider

Hei Gunnhild. Synes absolutt at du skal fortsette med å løse nøtten. Det er den eneste måten du kan bli bedre på.

Slenger meg på Odd Egils innslag om å lese CS sine innlegg under nyttige linker. Hadde det ikke vært for den "opplæringen" han tatt seg tiden til så hadde ikke jeg heller løst Allersnøtten, eller de to bakerste i K&T for den saks skyld.

Løs og spør, er sikker på at det er en del som er villig til å rettlede om så skulle være nødvendig. Det er jo ikke nødvendigvis fulle løsningsord som er avgjørende, men hvor og hvordan man søker.

Lykke til med oppgavene fremover.

Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/13011-allersn%C3%B8tta-nr-32/#findComment-56220
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...