Gå til innhold

Utfordringen 10 Tysk astronom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tiger X

Hallo, arne.

Mange takk for korrigeringen! Utrolig at SNL greier å rote slik - samtidig var det selvfølgelig dårlig ikke å fange opp ombyttingen med egne øyne.

F.o.m. KT12 og ihvertfall noen nr. fremover - forhåpentlig i lang tid - vil den ypperste ekspertise bli satt på forhåndskontroll av UF og MN. Med all den slendrian som forekommer i kildebøkene, er man jo nesten nødt til å ha sitt eget ekspertpanel (motekspertpanel, rettere sagt) for hånden for å kunne levere plettfrie produkter.

Dette ordskiftet forstår jeg mindre enn lite av. Jeg har funnet det latinske navnet på denne astronomen. Står på linje 2, under det tyske navnet. Det tyske navnet passer jo ikke i diagrammet i det hele tatt?

Det latinske navnet kan faktisk skrives på to måter, så Arne dersom du får det tyske til å passe så tror jeg du har en feil i oppgaven din.

Og, en annen ting, hva mener du med at det er det tyske navnet som gjelder? Og at det latinske kun er oppslagsord?

Nina

Innlegg redigert. (06-21-08 23:54)

Gjest Tiger X

Hallo, Nina.

Det er SNL som har rotet det til for oss nok en gang: De to skriveformene av navnet som SNL kaller latin, er fornorskede tyske former, mens den skriveformen som SNL leder leseren til å tro er den tyske skrivemåten, i realiteten er den latinske.

Faktisk finnes det også ytterligere minst fire skrivemåter for dette navnet; to tyske, samt en engelsk og en polsk form. Enkelt skal det ikke være...

Innlegg redigert. (06-22-08 00:58)

Gjest anita_m

Dette ordskiftet forstår jeg mindre enn lite av. Jeg har funnet det latinske navnet på denne astronomen. Står på linje 2, under det tyske navnet. Det tyske navnet passer jo ikke i diagrammet i det hele tatt?

Det latinske navnet kan faktisk skrives på to måter, så Arne dersom du får det tyske til å passe så tror jeg du har en feil i oppgaven din.

Og, en annen ting, hva mener du med at det er det tyske navnet som gjelder? Og at det latinske kun er oppslagsord?

Nina

Innlegg redigert. (06-21-08 23:54)

Jeg tror at det de mener at det er en feil i SNL. Oppslagsordet er det latinske navnet, mens de navnene som betegnes som de latinske egentlig er to tyske versjoner av navnet... Så for oss som ikke tenker så langt at vi setter spørsmålstegn ved hva som står i SNL, så er det egentlig ikke noe å tenke mer over :-)

Anita

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...