Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det gikk greit helt frem til stikkordet "Kan flate være". Der fikk jeg et språk ?

Det er stikkordene "Kan virksomhet være", "Betydningsfullt høvdingesete" og "Forekommer i cricketlandskamper" som låser hjørnet. Uansett hvordan jeg stokker om på konger og kongeriker og rovdyr for å få frem hva flate kan være, øyner jeg ingen mulige svar.

Jeg tar ikke flere "rundturer" med denne (jeg må i så fall skrive om hele hjørnet), men sender avgårde min "løsning". Synes den er for grundig jobbet med til bare å bli kastet i papirkurven. Jeg tror heller ikke det er feil i kryssordet, det virker for solid fundert til det. Vet ikke hvilke løsninger andre har kommet frem til ?

odd

Innlegg redigert. (05-08-08 02:10)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tone

Det gikk greit helt frem til stikkordet "Kan flate være". Der fikk jeg et språk ?

Det er stikkordene "Kan virksomhet være", "Betydningsfullt høvdingesete" og "Forekommer i cricketlandskamper" som låser hjørnet. Uansett hvordan jeg stokker om på konger og kongeriker og rovdyr for å få frem hva flate kan være, øyner jeg ingen mulige svar.

Jeg tar ikke flere "rundturer" med denne (jeg må i så fall skrive om hele hjørnet), men sender avgårde min "løsning". Synes den er for grundig jobbet med til bare å bli kastet i papirkurven. Jeg tror heller ikke det er feil i kryssordet, det virker for solid fundert til det. Vet ikke hvilke løsninger andre har kommet frem til ?

odd

Holder på med oppgaven jeg også, og har fundert lenge på samme hjørne, men jeg har konkludert med at "nøtteknekkercellene" trenger en aldri så liten re-start. Forrige oppgave var jo så grei.... :o)

Ha en fortsatt fin dag.

mvh Tone

Innlegg redigert. (05-08-08 14:05)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55968
Del på andre sider

odd

Takk for svar, Tiger X! Tok en ekstra runde; det ble ingen "ørliten rundtur", men heller et dypdykk i kildene. Jeg fant nok ut av det, men jaggu satt løsningen langt inne!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55969
Del på andre sider

Gjest Tiger X

Morsomt å høre at du fikk det til allikevel. Den som leter, den finner...

Til Tone og andre som strever mer enn vanlig: Oppgaven ER hardere denne gangen - tilbakemeldingene levner liten tvil om det. Så her er det bare å mobilisere absolutt alle små grå og bite tennene sammen!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55970
Del på andre sider

Gjest waraw

odd

Det er vel rimelig å tro at løsningordet for rovdyr er basert på en skrivefeil i SNL?

Ordet gir jo ikke treff på nettet (Google-søk), og med et nærliggende (i skrivemåte) 8-bokstavers ord på rovdyr synes dette feil, eller hva?

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55971
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tiger X

Hallo, waraw og alle andre.

Etter et nærmere studium, viser det seg - IGJEN! - at man overhodet ikke kan stole på rettskrivningen i SNL (ikke at det er så mye bedre i ordbøkene). Den formen jeg fant og brukte på angjeldende ROVDYR er en feilskrivning; ikke av et rovdyr på 8 bokstaver, men av ett på 9. (SNL har forøvrig fem korrekt skrevne forekomster av dette navnet.)

Med utgangspunkt i feilen i SNL (og kryssordet) oppnås korrekt skrivemåte ved å kutte ut 8. bokstav, samt skyte inn en ekstra mellom den 2. og den 3.

Alle som ikke har levert inn Mesternøtta ennå, skal få et annet nøkkelord istedenfor ROVDYR å gå ut fra:

SKREV "LONDON"

Jeg skal personlig ta kontakt med høyeste hold rett over pinsen og sørge for at både løsninger basert på det nye og det gamle nøkkelordet blir godkjent. Tatt i betraktning at det strengt tatt bare finnes en mildt sagt vindskjev løsning med det gamle nøkkelordet, skal jeg også be om å få se på evt. "kreative" løsninger for å vurdere om noen slike også skal godtas.

Det er bare å beklage det inntrufne dypt, men jeg vil samtidig få uttrykke en etterhvert intens frustrasjon over at det forekommer så mange feil i kildebøkene - dette skal jo være kremen av leksikografiske arbeider her til lands. Det er sikkert en mager trøst for dere løsere, men uten at jeg hadde bedrevet dobbeltsjekking (som ikke ble utført på dette rovdyrnavnet, spør meg ikke hvorfor) av de aller fleste ord som dukker opp under x-ordgenereringsprosedyren, ville det ihvertfall kommet på trykk ca. fire ganger så mange feil som det gjør...

Her er det bare å kontrollere enda bedre - og så bør det komme istand en "massekampanje" der alle som finner feil i bøkene, tar seg tid til å melde fra om dette. Det burde være HELT unødvendig å sjekke ethvert ord man kommer over i SNL og ordbøkene like nøye som en mistenkt terrorist i flyinnsjekkingskø.

Innlegg redigert. (05-09-08 21:27)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55972
Del på andre sider

odd

På grunn av at dette innlegget krysser Tiger X sitt svar, slettes det.

odd

Innlegg redigert. (05-09-08 17:36)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55973
Del på andre sider

Gjest waraw

Hallo, waraw og alle andre.

Etter et nærmere studium, viser det seg - IGJEN! - at man overhodet ikke kan stole på rettskrivningen i SNL (ikke at det er så mye bedre i ordbøkene). Den formen jeg fant og brukte på angjeldende ROVDYR er en feilskrivning; ikke av et rovdyr på 8 bokstaver, men av ett på 9. (SNL har forøvrig fem korrekt skrevne forekomster av dette navnet.)

Med utgangspunkt i feilen i SNL (og kryssordet) oppnås korrekt skrivemåte ved å kutte ut 8. bokstav, samt skyte inn en ekstra mellom den 2. og den 3.

Alle som ikke har levert inn Mesternøtta ennå, skal få et annet nøkkelord istedenfor ROVDYR å gå ut fra:

SKREV "LONDON"

Jeg skal personlig ta kontakt med høyeste hold rett over pinsen og sørge for at både løsninger basert på det nye og det gamle nøkkelordet blir godkjent. Tatt i betraktning at det strengt tatt bare finnes en mildt sagt vindskjev løsning med det gamle nøkkelordet, skal jeg også be om å få se på evt. "kreative" løsninger for å vurdere om noen slike også skal godtas.

Det er bare å beklage det inntrufne dypt, men jeg vil samtidig få uttrykke en etterhvert intens frustrasjon over at det forekommer så mange feil i kildebøkene - dette skal jo være kremen av leksikografiske arbeider her til lands. Det er sikkert en mager trøst for dere løsere, men uten at jeg hadde bedrevet dobbeltsjekking (som ikke ble utført på dette rovdyrnavnet, spør meg ikke hvorfor) av de aller fleste ord som dukker opp under x-ordgenereringsprosedyren, ville det ihvertfall kommet på trykk ca. fire ganger så mange feil som det gjør...

Her er det bare å kontrollere enda bedre - og så bør det komme istand en "massekampanje" der alle som finner feil i bøkene, tar seg tid til å melde fra om dette. Det burde være HELT unødvendig å sjekke ethvert ord man kommer over i SNL og ordbøkene like nøye som en mistenkt terrorist i flyinnsjekkingskø.

Innlegg redigert. (05-09-08 21:27)

Du har rett der. Mente selvsagt 9-bokstavers ord. Åpenbart vanskelig å telle i denne varmen. Ellers er jeg enig i at det blir for mye ortografiske feil...

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55974
Del på andre sider

Gjest Tiger X

Etter nok en gang å ha blitt lurt opp i stry av kildebøkene, har jeg nå sjekket MESTERNØTTA 09 grundig opp mot eksterne og, såvidt jeg har kunnet bedømme, seriøse kilder. (Har ikke gått ut fra første og beste treff.) Noe var inni hampen vanskelig å finne tilstrekkelig og utvetydig bekreftelse på, men til slutt lyktes det. Såfremt ikke en desinformasjonssammensvergelse av X-Files-dimensjoner er på ferde, skal alle nøkkel-/svarord i MN09 være helt plettfrie. At ett av løsningsordene har to godkjente skrivemåter (innvirker ikke på kryssende bokstaver), får så være.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12957-mestern%C3%B8tta-8/#findComment-55975
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...