Gå til innhold

feil i nøtt nummer 9

Anbefalte innlegg

Gjest nøtteforfatter

Det er beklageligvis oppstått en feil i allersnøtta nummer 9.

Jeg hadde opprinnelige stavet svarordet på "FJERNE ALT KJØTT" feil

(litt kluss med antall L-er og T-er). Fikk rettet opp dette, og måtte da endre det loddrette ordet på 5 bokstaver loddrett nederst, 6 linjer inn fra høyre.

Dette ble gjort, men så er det "gamle" stikkodet FASTELAVNSRETT blitt stående. Det nye stikkordet skulle vært KLEMME.

Ene og alene min feil denne gangen, kan ikke skylde på korrekturleseren en gang. Jeg beklager så mye.

For ordens skyld: Vi kommer til å godkjenne både løsninger med FJERNE ALT KJØTT feilstavet slik at man kan få til en løsning med FASTELAVNSRETT, og løsningene til dere som får med dere at stikkordet skulle vært KLEMME, og finner en løsning med dette.

Håper jeg er såvidt raskt ute at ikke Nina har fått altfor mange nye grå hår!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12896-feil-i-n%C3%B8tt-nummer-9/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå fikk jeg meg en god latter.

Da jeg ikke fant noe sånn umiddelbart i går på retten lot jeg den stå åpen inntil jeg hadde litt mer kjøtt på beina til å lete med, og det ser ut til at jeg skal være glad for det.

Ha en fin helg, så håper jeg at oppgaven lar seg løse ferdig i dag, men har mine tvil.

Nina

Innlegg redigert. (02-22-08 13:58)

Sitter og leter som gal etter form for etterligning nå for andre kvelden. Finner et ord som kan passe med de bokstavene jeg har fra før, men dessverre har dette ordet EN bokstav for mye ihht diagrammet.

Er jeg fullstendig på villspor?

Etter å ha satset på dette ordet, så ser det ut til at det er riktig, for jeg har funnet omtrent alle rundt :)

Nina

Innlegg redigert. (02-22-08 19:54)

Gjest Tiger X

Hallo, Nina.

Tipper at du hele tiden har hatt det riktige ordet på blokken - løsningsordet her kan nemlig skrives på to måter - standardmåten inneholder 14 bokstaver, den mer sjeldne måten (som de aller fleste antagelig ikke er klar over at er en lovlig form) inneholder 13.

Har kommet fram til det Tiger, men skal vi følge oppgitte leksika så har jeg tilgode å finne ordet stavet slik diagrammet vil ha det. Og, når vi har oppgitte kilder så mener jeg at da skal vi bruke løsninger fra disse.

Bortsett fra det så er denne oppgaven også arkivert. Fikk en dårlig start i går, en start som jeg ikke klarer å hente inn, så for å slippe "ytterlige grå hår" så har jeg som sagt arkivert oppgaven. Kan hende den hentes inn i løpet av helgen, hvem vet, ikke jeg? Tror det er første gang siden jeg begynte å løse denne oppgaven at jeg ikke er ferdig i løpet av dag to, men denne uken står jeg bom fast.

Nina

Innlegg redigert. (02-22-08 22:35)

Gjest Tiger X

Hallo igjen, Nina.

Skal innrømme at jeg selv reagerte på skrivemåten, men i Tanum (kildebok) er 44 ord med samme endelse oppført både med den "normale" og den "sære" skrivemåten. Tre ord med denne endelsen - samt faktisk ordet i seg selv - er oppgitt uten den "sære" skrivemåten. Av de 12 oppslagene som inneholder dette ordet i definisjon/forklaring, er "normal"måten benyttet hver gang.

Slår man opp på ordet i Norsk Ordbok, er også den "sære" skrivemåten nevnt i parentes. Kryssordforfatteren (som altså ikke er undertegnede) har sitt på det tørre her. Om man skal bejuble Språkrådet for å tillate denne formen, er en annen sak.

Innlegg redigert. (02-22-08 22:55)

Annonse

Gir meg ende over! Så avansert har jeg ikke vært i mine søk på løsningen.

Uansett, lurer på om nøtteforfatter har gått i god lære hos deg i de siste uker? Kan virke sånn? Med henhold i spissfindigheter som en kun finner i fritekst og nøkkelord, så en tendens forrige uke?, men er som sagt ikke sikker. Tror jeg må begynnee å tenke nytt i denne oppgaven også.

Vedr. språkrådet, i går spurte faktisk min mann om jeg var medlem der, jeg korrigerte ham på ett eller annet?

Nina

Innlegg redigert. (02-22-08 23:10)

Gjest Tiger X

Hehe, hvis nøtteforfatteren har gått i "lære" hos meg, er det i tilfelle i hemmelighet, helt uten mitt vitende. Han har dessuten betydelig lengre fartstid i bransjen enn undertegnede, så det spørs vel om det er så mye mer han trenger å lære.

Jeg kan ikke si at jeg har reagert på noen form for stilendring i Allersnøtta, men kanskje nøtteforfatteren selv føler seg kallet til å avklare det spørsmålet...?

Gjest nøtteforfatter

I den grad behovet for avklaring er presserende:

Jeg har ikke lagt opp til noen "bevisst" stilendring i nøtta. Det er vel mer at jeg har skjønt etter hvert hvor dyktige folk er blitt på å bruke elektroniske hjelpemidler i oppgaveløsning.

Jeg forsøker da å lage oppgavene slik at ikke alt for mange løsningsord kan finnes bare med et tastetrykk eller to. Vil gjerne at folk skal måtte bruke hue litt også, ikke bare være flink på PC-en!

En god nøttehelg ønskes alle kryssordløsere!

Nå kom du meg litt i forkjøpet nøtteforfatter. Det er ikke oppgaven din det er noe i veien med. Det er meg!

Etter å ha vært syk i 2 uker nå så begynner det å skorte både på krefter og konsentrasjon merker jeg, så oppgaven din skal få ligge litt tenker jeg. Så skal jeg hente den frem igjen.

Nina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...