Gjest margot Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei Bjarne, Kan du gi meg et lite lynkurs i excel? Jeg har programmet, men har ikke brukt det. A og B var greit, men C skjønte jeg ingenting av. Jeg har samlet endel ord i Word, de ligger også som PDF-fil. Gir Excel samme søkemuligheter som disse har? Hilsen Margot Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12823-til-bjarne-ang-excel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjarne Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei, Margot! Jeg har aldri prøvd å samle ord i Word/PDF-fil og kjenner derfor ikke til hvilke muligheter som ligger der, men jeg kan forklare litt mer om EXCEL. Hvis du forstår kolonne A og B er jo kolonne C bare en tredje kolonne. Glem alle de andre kolonnene. Kolonne A og B sier du er greie. Kolonne C bruker du egentlig bare en gang etter å ha skrevet inn første linjen. =LENGDE(B2) Allerede etter å ha skrevet linje 3 kan du gå opp i den boksen du nå har fått et 9-tall i. I ruten under 9-tallet er det i nederste høyre hjørne en liten svart firkant. Før markøren opp hit til du får opp et tynt, sort kryss. Hold museknappen inne og dra nedover. Du vil få nuller på alle linjer du ikke har tekst på. Når du senere skriver inn flere ord vil nullene endre seg til riktig ordlengde.Du kan selvfølgelig skrive inn nøkkelordene med tilhørende løsningsord "hulter til bulter". Så til sorteringen: Gå til øverste linjen på skjermen og klikk på Data.Du får frem Sorter. Klikk på dette og du får opp en firkant med 3 bokser. Skriv NØKKELORD i første boksen, ORDLENGDE i den andre og LØSNINGSORDi den tredje. Klikk OK. Sorteringen skjer "på null komma null", og du vil nå se (hvis du har brukt de 3 eksmpl. jeg foreslo) at løsningsordene er sortert etter ordlengde. Hvis du etter hvert har samme nøkkelordet mange ganger med tilh. løsningsord av samme lengde, vil løsn.ordene også bli sortert alfabetisk. Lykke til - hilsen Bjarne. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12823-til-bjarne-ang-excel/#findComment-55417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margot Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei, Takk skal du ha. Dette tror jeg søsteren min får se på, som er vant til Excel. Enten er det jeg som ikke kan tenke, eller så kan ikke denne Mac’en telle, eller så er det noe i veien med innstillingene i programmet. Oppskriften var jo enkel. Jeg fant etter hvert ut at jeg ikke hadde lyst til å lete etter de samme ordene mange ganger, og begynte å lage ordliste. Mitt hjemmesnekra opplegg med Word og PDF-filer gir faktisk mange muligheter. Greit å kunne søke etter ting også, og kunne legge inn tilleggsopplysninger, etter hvert som de dukker opp. Takk igjen, vi får det nok til. Hilsen Margot Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12823-til-bjarne-ang-excel/#findComment-55418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå