Gjest Tiger X Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hallo, alle KT-løsere. Kryssordtrollet har vært på ferde igjen i HobbyQuiz, og har fjernet teksten til spm. 33, som lyder således i min original: "Kommune i både Hordaland og Hedmark." Tillater meg samtidig å nevne, etter surret sist gang, at Mesternøtta nå er riktig, ekte, fersk og betydelig nivåhevet vare. Lykke til, dere som virkelig ønsker en utfordring! Kryssordforfatteren Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei Tiger. Du skal ha så mange takk for at du gir beskjed om "leifene" som dukker opp. Når det gjelder Mesternøtta, så har jeg konkludert med at jeg er nærmere et sammenbrudd, enn et gjennombrudd :o) Oppgaven er parkert for godt, men klarte 1 1/2 hjørne da. Får nøye meg med Utfordringen - bare den jeg klarer å komme gjennom med vettet i behold :o) God kryssordhelg folkens !! Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jaja, da tror jeg at jeg er i mål med oppgaven, men er slett ikke sikker. For å si det med et mildt uttrykk; Dette var som å gå fra asken til ilden. Vanskelighetsgraden er hevet betraktelig ja, men synes det var litt for mange stikkord som var diffuse, ikke klart nok definert opp mot tekst i de forskjellige ordbøkene. Hadde følelsen mer enn en gang at jeg satt og lette i blinde. Som f.eks. mobiltlf.funskjon. Jeg var ikke klar over at jeg hadde denne funksjonen engang. Men, regner med at avgitt svar er riktig. Allersnøtten blir jo bare "barnemat" mot dette. Her vil jeg tro at du virkelig har klart å riste av deg en del løsere Tiger-X. Ser ikke særlig frem til nr. 17 hvis løsningsproblemet er det samme. Må tenke på magen også -:o) Nina Innlegg redigert. (10-30-07 14:40) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hei. Etter å ha løst Utfordringen smertefritt, hentet jeg frem X-files-oppgaven fra skuffa. Tenkte jeg kanskje var inne i en "god periode" og gjorde et nytt forsøk på Mesternøtta. Etter mange, mange timer kom jeg i mål, både sulten og trøtt :) Vanskelighetsgraden er jo hevet enormt, og som Nina savnet også jeg søkbare stikkord. Gruer også litt til nr 17. Vet jo med sikkerhet at jeg kommer til å prøve meg på den Mesternøtta også, og får nattesøvnen ødelagt nok en gang :o) Allersnøtta fremstår som rene skjære barnekryssordet i forhold. Hvertfall for mitt vedkommende :o) mvh Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiger X Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, Nina og Tone. Takk for tilbakemeldingene. Nå vet ikke jeg hvor skolerte dere er i Ordnett- og SNL-søkingens edle kunst, men det er flere søkbare ord her enn det kan se ut som ved første og andre øyekast. (Det er riktignok også slik at enkelte nøkkelord fordrer lesning av noen linjer i en artikkel i f.eks. SNL.) Det er i denne oppgaven 2-3 ord pr. hjørne som kan være litt "ugreie" å søke på - for en rimelig rutinert søker, vel å merke. Det gjelder å finne riktig formulering, og denne kan noen ganger t.o.m. være den som i ettertid fortoner seg som den mest logiske. Mulig jeg får kjeft for å si det, men noen få av nøkkelordene her kan formes (og da med svært naturlige valg, ikke "ville forsøk") til å gi ett eneste treff. [Hvis det er interesse/behov for det, kan det eventuelt, etter at innsendingsfristen er ute, lages en liten guide på hvordan man kommer igjennom oppgaven, siden dette er første gang på et helt nytt nivå. Hva mener dere løsere om det?] Dere må også regne med at det i en oppgave er brukt 1-2 ord som er oppført, men ikke direkte definert, i kildebøkene. Dette vil være ord som man med rimelighet vil se/kunne skjønne at har den rette betydning i forhold til nøkkelordet. Håper at ikke neste Mesternøtt fører til altfor store fysiske eller psykiske plager, men LITT vondt er det meningen at denne oppgaven skal gjøre. Nøtta 17 er forøvrig helt annerledes bygget opp enn nr. 16, noe som kanskje gjør at dere liker nøkkelordene der bedre. Uansett, lykke til videre! Kryssordforfatteren Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margot Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hei Tiger-X, Nina og Tone! Etter å ha lest alt dette, vet jeg neimen ikke om jeg tør åpne bladet engang. Jeg er akkurat ferdig med Utfordringen i nr 15, i ellevte time, sånn omtrent. Den var ikke så vanskelig, bortsett fra at dette transportmidlet sendte meg en lang, lang tur ute på «jordet» en stund. Mesternøtta fikk jeg ikke tid til å løse første gang den sto på trykk, så da gjorde jeg det her og nå. Da er det i hvert fall en person som har hatt glede av den allikevel. Margot Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hei Margot, synes du skal gjøre et forsøk. Oppgaven kostet meg en del timer, men for hvert vanskelig ord jeg klarte så sto jubelen i taket. For å si det sånn, CS sin snl-veiledning i nyttige linker har hjulpet meg mer enn en gang, men jeg er nok ikke flink nok likevel, og det koster frustrasjon. Derimot er jeg litt mer skuffet over Utfodringen i nr. 16. Den skulle jo også heves betydelig, men nå søkte jeg alle løsninger opp mot NKL og det var neimen ikke mange løsninger jeg måtte i ordnett og snl for å finne. Det syntes jeg var litt skuffende. All den tid vi skulle få 2 oppgaver med "litt" høyere nivå. Til Tiger. Tar gjerne hintet ditt om litt søkeveiledning etter innsendelsesfrist. Mvh Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margot Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hei Nina, Jeg skulle kanskje prøve, ja. Det er faktisk ikke så morsomt når alt går for lett opp. Ok, nå har jeg åpnet bladet. Innsendingsfrist er 26 november. Og Mesternøtta inneholder 38 stikkord, ser det ut til. Det blir da sånn ca. 1,8 ord om dagen – eller kvelden – rettere sagt. Hm .... Margot Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erik Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei, Nina og Tone. Takk for tilbakemeldingene. Nå vet ikke jeg hvor skolerte dere er i Ordnett- og SNL-søkingens edle kunst, men det er flere søkbare ord her enn det kan se ut som ved første og andre øyekast. (Det er riktignok også slik at enkelte nøkkelord fordrer lesning av noen linjer i en artikkel i f.eks. SNL.) Det er i denne oppgaven 2-3 ord pr. hjørne som kan være litt "ugreie" å søke på - for en rimelig rutinert søker, vel å merke. Det gjelder å finne riktig formulering, og denne kan noen ganger t.o.m. være den som i ettertid fortoner seg som den mest logiske. Mulig jeg får kjeft for å si det, men noen få av nøkkelordene her kan formes (og da med svært naturlige valg, ikke "ville forsøk") til å gi ett eneste treff. [Hvis det er interesse/behov for det, kan det eventuelt, etter at innsendingsfristen er ute, lages en liten guide på hvordan man kommer igjennom oppgaven, siden dette er første gang på et helt nytt nivå. Hva mener dere løsere om det?] Dere må også regne med at det i en oppgave er brukt 1-2 ord som er oppført, men ikke direkte definert, i kildebøkene. Dette vil være ord som man med rimelighet vil se/kunne skjønne at har den rette betydning i forhold til nøkkelordet. Håper at ikke neste Mesternøtt fører til altfor store fysiske eller psykiske plager, men LITT vondt er det meningen at denne oppgaven skal gjøre. Nøtta 17 er forøvrig helt annerledes bygget opp enn nr. 16, noe som kanskje gjør at dere liker nøkkelordene der bedre. Uansett, lykke til videre! Kryssordforfatteren Hei TigerX, en liten guide på hvordan man kommer fra til løsninger er velkomment for mitt vedkommende. Har prøvd meg litt, men finner ikke mye nei!! Er heller ikke "vant" til deg som kryssordforfatter, så har ikke helt kommet inn i hvordan du lager oppgavene. Men for all del, greit med en kryssord man ikke kommer i mål på også. Skal prøve igjen neste gang. Mvh Erik Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oluf Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei, Nina og Tone. Takk for tilbakemeldingene. Nå vet ikke jeg hvor skolerte dere er i Ordnett- og SNL-søkingens edle kunst, men det er flere søkbare ord her enn det kan se ut som ved første og andre øyekast. (Det er riktignok også slik at enkelte nøkkelord fordrer lesning av noen linjer i en artikkel i f.eks. SNL.) Det er i denne oppgaven 2-3 ord pr. hjørne som kan være litt "ugreie" å søke på - for en rimelig rutinert søker, vel å merke. Det gjelder å finne riktig formulering, og denne kan noen ganger t.o.m. være den som i ettertid fortoner seg som den mest logiske. Mulig jeg får kjeft for å si det, men noen få av nøkkelordene her kan formes (og da med svært naturlige valg, ikke "ville forsøk") til å gi ett eneste treff. [Hvis det er interesse/behov for det, kan det eventuelt, etter at innsendingsfristen er ute, lages en liten guide på hvordan man kommer igjennom oppgaven, siden dette er første gang på et helt nytt nivå. Hva mener dere løsere om det?] Dere må også regne med at det i en oppgave er brukt 1-2 ord som er oppført, men ikke direkte definert, i kildebøkene. Dette vil være ord som man med rimelighet vil se/kunne skjønne at har den rette betydning i forhold til nøkkelordet. Håper at ikke neste Mesternøtt fører til altfor store fysiske eller psykiske plager, men LITT vondt er det meningen at denne oppgaven skal gjøre. Nøtta 17 er forøvrig helt annerledes bygget opp enn nr. 16, noe som kanskje gjør at dere liker nøkkelordene der bedre. Uansett, lykke til videre! Kryssordforfatteren Om mesternøtta 16: Hvis dette er måten å lage vanskelige kryssord på, ja da vet ikke jeg! Hvert enkelt nøkkelord har enten et stort antall logiske svar, mens mange ikke har ett eneste logisk svar. Smak og behag er forskjellig, og kan egentlig ikke diskuteres. Dette blir nesten som å legge puslespill når alle brikkene har samme farge. En del av oss gamlinger husker at "kryssordkongens" siste utgave var bygd opp på samme måte!! Bye-bye Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cs Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Løste Mesternøtta pga. diskusjonen her. Sammenligningen med "kryssordkongens" siste oppgave blir helt feil. Der strødde forfatteren om seg utelukkende med mengdebegreper. I Mesternøtta 16 har kryssordforfatteren snekret sammen en oppgave med høy presisjon. Riktignok er mulighetene mange for midlertidige feilspor, men man ender opp med en mulig løsning i hvert hjørne. I hvert hjørne er det 1-2 ord man kan begynne med, men ellers får man ingenting gratis. Alt i alt - en meget god oppgave med høy (og jevn) vanskelighetsgrad. CS Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiger X Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hei TigerX, en liten guide på hvordan man kommer fra til løsninger er velkomment for mitt vedkommende. Har prøvd meg litt, men finner ikke mye nei!! Er heller ikke "vant" til deg som kryssordforfatter, så har ikke helt kommet inn i hvordan du lager oppgavene. Men for all del, greit med en kryssord man ikke kommer i mål på også. Skal prøve igjen neste gang. Mvh Erik Ang. gjennomgang av Mesternøtta i etterkant av innsendelsesfristen - tillater meg å være så lat å kopiere mitt eget innlegg på Allers-forumet litt tidligere i kveld, selv om det betyr noe drøvtygging for leserne på dette forumet. Sitat: Mesternøtta er f.o.m. nr. 16/07 laget med henblikk på at stadig flere av de dyktigste løserne har tilgang på elektroniske bøker og hjelpemidler. Kryssordentusiaster som er dyktige i "gamlemåten" å løse oppgaver på (bla i fysiske bøker, stave seg frem til ord), men ikke har teken på disse "nymotens greiene", vil trolig ha stor nytte av en veiledning i hvordan man kommer seg gjennom den sterkt nivåhevede Mesternøtta. På bakgrunn av dette, samt tilbakemeldinger i diverse fora og andre kanaler, er det intern enighet om å legge ut en egen "Guide til Mesternøtta 16" etter innsendelsesfristens utløp. Det samme vil bli gjort med Mesternøtta 17. Det er ikke utenkelig at en og annen søkeracer vil synes dette er en gal beslutning. Vi har forståelse og respekt for et slikt standpunkt, men for å kunne beholde Mesternøtta på det nye nivået er det viktig med et visst antall løsere både som greier oppgaven og som er såpass nær ved å greie den at de gyver løs på den i neste nummer, neste nummer der igjen osv. (Grusom setning, vet det...) Så alle dere (tror det gjelder en del) som har slitt dere halvt i hjel med Mesternøtta 16: Se etter her på forumet den 26. om gjennomgangen fører til en aha-opplevelse eller tre - hvis det bare mankerer litt på søkeferdighetene skal vi da ha dere med oss til senere nøtteknekkerier, kan skjønne. Men enkelt skal det uansett ikke være, altså. Langt derifra. Kryssordforfatteren ----- Sitat slutt. Innlegg redigert. (11-16-07 21:37) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hei Tiger-X. Helt i orden å være lat, hvorfor skrive det samme to ganger, det er vel sløsing med tid som du kan bruke til å lage gode oppgaver av istedet. Ser frem til gjennomgangen. Tror ikke det er mange som vil reagere på den, heller ønske den velkommen. CS har gitt oss mange gode tips, men det er ikke alltid like lett å etterprøve selv om jeg gjør mitt beste. Men, en ting skal sies, jeg setter personlig mer pris på oppgavene i nr. 16 og 17 enn de oppgavene som var direkte avskrift fra NKL. Jada, de nye oppgavene dine krever mye av oss, men det er en god følelse når en endelig finner svaret på stikkord. Og, for min del så lærer jeg noe hele tiden. Og det er viktig, hvertfall for meg for SNL er et vanskelig og komplekst leksikon som ikke alltid er like lett å forholde seg til. Jeg har klart høyre hjørne oppe, og det meste nede. Da står venstresiden igjen, men hvem sier at en oppgave skal løses i en håndvending. Har ennå 4 uker til innsendelse. Regner med at jeg skal klare å løse dine spissfindigheter på den tiden -:). Fortsett slik du gjør nå, ikke la deg distrahere av mine "små" hjertesukk, for dette er UTFORDRENDE. Ha en fin helg. Mvh Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiger X Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hallo igjen, Nina & Co. Jeg tror også at gjennomgangen vil være til adskillig mer nytte enn ergrelse - ellers hadde den neppe blitt noe av. Og, som du påpeker, CS har forlengst gitt et meget godt teoretisk fundament for å utnytte kraften i online-søk gjennom sine eminente innlegg annetsteds på denne siden. Derfor er de "hemmelighetene" en grundig steg-for-steg-veiledning vil "avsløre", egentlig ikke annet enn praktiske eksempler på hvordan man skal bruke de søketeknikkene CS beskriver. For øvrig må jeg berømme innstillingen til flere av dere, og i særdeleshet Margots høyttenkning om at det tross alt ikke trengtes mer enn 1,8 ord om dagen for å rekke å gjøre oppgaven ferdig før fristen...! Det er heller ingen fare for at jeg lar meg distrahere av ""små" hjertesukk", selv om jeg med stor interesse leser og tar til etterretning alle typer innlegg; stemnings- eller tilstandsrapporter (Tone, Nina, Margot, Erik), ris (Oluf) eller ros (CS - takker og bukker for din omtale). Ekstra morsomt er det selvsagt å høre om løsere som virkelig strever og sliter, men allikevel ikke greier å legge fra seg oppgaven mer enn for en kortere stund før de bare "må" fortsette. Kryssordforfatteren Innlegg redigert. (11-17-07 05:27) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erik Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Da tror jeg at jeg er i mål. Det hadde jeg ikke trudd. Mange godt "gjemte" løsninger. All ros til forfatteren. Ut å kjøpe nr 17 på mandag. Erik Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12800-kt16-hobbyquiz-og-mestern%C3%B8tta/#findComment-55328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå