Gjest Gunnhild Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Siden jeg er ganske ny med dette kryssordet , må jeg få lov å spørre om et par saker.Jeg lurer på systemet med den som er firkantet.Hvis den som roterer er et leketøy,kan den firkantede bli et oppbevaringssted for kalde saker.Er den roterende utstyr til en utendørs hobby,kan den firkantede bli en reklamesak i aviser.Begge disse nevnte er alltid firkantet,uten at dette er nevnt i noe hjelpemiddel.Derfor lurer jeg på om det her i Allers må dokumenteres i et hjelpemiddel ( eller holder det å bruke hodet ) ?Det er det samme med hva tale kan være.Har funnet ordet , men ikke noen dokumentasjon.Er det nødvendig?
Gjest Tone Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Hei Gunnhild. Ordene må nok dokumenteres, og dokumentasjon på "roterer" og "firkantet" finner du hhv i Tanum og Fremmed. Sikkert andre bøker som kan dokumentere det, men det var i disse jeg fant dokumentasjon. mvh Tone
Gjest Gunnhild Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Takk for det Tone.Nå har jeg gått gjennom Tanum med alle tenkelige bokstavkombinasjoner uten resultat.Jeg finner bare en som er roterbar på t . Derfor spør jeg om andre bokstav i roterer er r?
Gjest Tone Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 hei igjen Gunnhild. Du finner den som roterer KUN i Tanum. R i 2. er ikke korrekt. Det løsner nok når du finner det som oppsto i 1930-årene. Det står i både Fremmed og NRO. Tone
Gjest cs Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 1) Søk i Ordnett på "oppsto i 1930-årene" (husk fnutter før og etter - betyr at alle ordene må stå etter hverandre). Husk også å krysse av for "All tekst" - betyr at du kun søker i definisjonene. Resultat av søket: Ingen treff 2) Søk deretter samme sted med "1930-årene" Resultat av søket: Se selv!
Gjest Gunnhild Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Takker Tone og cs for grei info.Nå har jeg noe å bygge videre på.
Gjest Elna Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg finner ikke noen virkelig dokumentasjon på hva tale kan være.Det eneste ordet som passer finner jeg i NRO og betyr bl.a tom.Min nestsiste bokstav er e.Er det noe sted å søke som jeg har oversett ?
Gjest Tone Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Hei Elna Du finner svaret i NRO. Det er en måte å snakke på. Jeg plundra litt med den der selv, men gjorde et søk på bokstavene, men utelot siste bokstaven, og tok bøyningen etterpå :o) Sikkert tungvint for noen, men funket for meg hvertfall :) Tone
Gjest Elna Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Ja,jeg er enig med deg,Tone.Det blir den beste løsningen selv om bekreftelsen står som verb og ikke substantiv.Takk for fin hjelp.
Gjest odd Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 - skrev (På 20.10.2007 den 15.05): Siden jeg er ganske ny med dette kryssordet , må jeg få lov å spørre om et par saker.Jeg lurer på systemet med den som er firkantet.Hvis den som roterer er et leketøy,kan den firkantede bli et oppbevaringssted for kalde saker.Er den roterende utstyr til en utendørs hobby,kan den firkantede bli en reklamesak i aviser.Begge disse nevnte er alltid firkantet,uten at dette er nevnt i noe hjelpemiddel.Derfor lurer jeg på om det her i Allers må dokumenteres i et hjelpemiddel ( eller holder det å bruke hodet ) ?Det er det samme med hva tale kan være.Har funnet ordet , men ikke noen dokumentasjon.Er det nødvendig? Løsningen blir et adjektiv. Foreta søket slik : _X_X_E_E
Gjest Tone Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Odd. Løsningsordet er det samme, bare forskjellige måter å finne det ut på. Det ser jeg nå :o) mvh Tone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå