Gå til innhold

Nøtten 37

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til JAA!

Det høres mest ut som du er på fisketur, og ikke har tro på din egen stang. Fasit for den som er rund, har ingen M, (selv om din løsning er formet som en ball?), men fottøyet er nok rett. Jeg har kuttet ut Allers i påvente av at kryssordredaktøren retter opp skadeverket hun lar skje på bladets egne sider, men har likevel kikket litt på nøtta.

Når jeg svarer, så er det egentlig fordi du her setter fingeren på en tendens jeg mener har dukket opp, og som jeg ser som uheldig: Kryssordforfatteren har - særlig nå etter at SNL er tatt i bruk - bevisst satset på å gjøre kryssordene vanskelig ved å formulere om på stikkordene, slik at de blir elektronisk vanskelig søkbare. Jeg kjenner denne forfatteren som nokså presis i sin omgang med stikkord og svar, men føler meg langt fra på "godfot" med disse "nye" nøttene, og håper trenden er forbigående.

I hjørnet ditt kan det nok være flere ting som er runde, dessuten fins det i hvert fall flere våpen og mange slags oppførsel. Mineral har (minst) to løsninger; de som trekker nøttevinner, kjenner neppe annen løsning enn fasit (den som ender på -im). Om de som er flattrykte bøyes slik: - iene, finner jeg ingen bekreftelse på. I sing. skrives det -ium, i pl. -ier. Fiskeutstyr (t.h.)har og flere varianter, det samme gjelder for legemidler (øverst t.h.): DMARD er garantert ikke fasit, men er en fullgod løsningsvariant.

Mitt svar ble kanskje ikke hva du forventet deg, men det bør fortelle deg at heller ikke jeg er helt bekvem med (alle) de løsningene stikkordene leder frem til. Fasit i øvre venstre er imidlertid helt klar.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12767-n%C3%B8tten-37/#findComment-55112
Del på andre sider

Dette er vel sannsynligvis bare for å be om kjeft, men jeg vil nå allikevel driste meg til å si at jeg er særdeles uenig med Odd.

Om det ikke "vris" noe på stikkordene til løsninger som finnes i Snl kan man nesten bare kutte ut å bruke dette som kilde. Da vil jo alle løsningene uten problemer "slås opp" på Ordnett. Ved å "vri" noe på stikkorden kreves det at vi som løsere må bruke nøtta vår litt mer for å knekke Allers sin nøtt, og det synes jeg for min del er helt flott.

Om man ikke gjør det på denne måten vil alternativene for å lage krevende nok oppgaver for ekspertene på området måtte bli å enten:

- pøse på med flere kilder .... noe som helt klart har enkelte negative sider

bl.a. i forhold til hva det koster å måtte anskaffe nye oppslagsverk

- bruke "sære" varianter som billedtekster i Snl, noe som etter mitt syn

bør forbeholdes NM-finaler o.l.

Eller kanskje Odd har andre geniale ideer til hvordan oppgaver kan lages krevende nok med et begrenset kildetilfang?

For meg er Nøtta i Allers en ukentlig utfordring som både gir glede, utfordringer, og i blant "grå hår". Håper forfatteren fortsetter i samme lei.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12767-n%C3%B8tten-37/#findComment-55113
Del på andre sider

I øverste venstre hjørne mener jeg det finns flere løsningsmuligheter.Det som brukes av samer :der har jeg svart et fottøy og en slik som er rund kan jo være flere muligheter her.Til den har jeg svart et ord på m . Noen andre som har kommentar ?

Sliter med det siste ordet i oppgaven, nemlig de tynne kroppsdelene i nederste, venstre hjørne. Har bokstavene _(a?)_b_s_e_, håper disse er riktige. Kan noen gi meg et lite tips.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12767-n%C3%B8tten-37/#findComment-55138
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...