Gå til innhold

Ufin kryssordelite

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fulgt med i ulike diskusjonsfora, og er mektig lei av alt sauter og klaging.

Eliten mente jeg hadde som mål å greie vanskelige kryssord og at å mestre disse ville være belønningen. Freding av oppgaver, ikke lov å hjelpe før de er i butikken (noe som er helt bak mål) og klaging av av de som prøver å bli gode får hjelp. Hvordan skal vi bli gode og forbli motivert hvis vi alltid må gi oss pga ett ord vi står fast på. Øvelse gjør mester - også i kryssord.

Jeg begynner å mistenke det for å være grådighet - hva annet kan det være? Jo flere som klarer oppgavene, jo flere blir det å konkurrere med i trekningen av premier.

Gi meg et annet argument for at vi ikke skal få hjelp. Dere er jo ikke tvunget til å se på all denne hjelpen som ligger ute på nettet hvis dere ikke vil.

Kari - ikke ekspert, men øver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Kari!

Jeg tilhører eliten. Jeg skal komme deg i møte - og svare deg på spørsmål du måtte brenne inne med. Men da må du være mer konkret. Som ivrig sportsfisker, oppsøker jeg like gjerne stille tjern som brusende fosser - det er ikke alltid at fangsten blir det man håpet på, men det er da litt større stas å kunne putte selv en liten ørretpinne i stekepanna, enn det å komme tomhendt hjem. Er du med ?

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54974
Del på andre sider

Hei Kari!

Jeg tilhører eliten. Jeg skal komme deg i møte - og svare deg på spørsmål du måtte brenne inne med. Men da må du være mer konkret. Som ivrig sportsfisker, oppsøker jeg like gjerne stille tjern som brusende fosser - det er ikke alltid at fangsten blir det man håpet på, men det er da litt større stas å kunne putte selv en liten ørretpinne i stekepanna, enn det å komme tomhendt hjem. Er du med ?

odd

Tror jeg skjønte den om fiske. Jeg er imot catch and release, og vil gjerne ha noe i stekepanna selv. Men jeg kan ikke stille meg i lakselva og håve inn storlaksen uten først å ha lært fluefiske og fløyka meg bort noen ganger først. Noen bør kanskje rettlede meg til jeg kan det selv.

Men ingen har argumentert med at det er dette som er problemet. De er bare imot hjelp uten å komme med argumenter som virker ekte. De er bare i mot at folk får hjelp og mener de skal greie det selv. Hva er vitsen med diskusjonsforum hvis man ikke skal hjelpe hverandre, og noen skal sitte og bestemme hva det er tillatt å hjelpe til med?

Det er som matteboka - bruk fasiten med måte. Skriver du bare av lærer du ingenting. Men noen ganger kan du lære mye av et svar.

Kari

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54976
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt med i ulike diskusjonsfora, og er mektig lei av alt sauter og klaging.

Eliten mente jeg hadde som mål å greie vanskelige kryssord og at å mestre disse ville være belønningen. Freding av oppgaver, ikke lov å hjelpe før de er i butikken (noe som er helt bak mål) og klaging av av de som prøver å bli gode får hjelp. Hvordan skal vi bli gode og forbli motivert hvis vi alltid må gi oss pga ett ord vi står fast på. Øvelse gjør mester - også i kryssord.

Jeg begynner å mistenke det for å være grådighet - hva annet kan det være? Jo flere som klarer oppgavene, jo flere blir det å konkurrere med i trekningen av premier.

Gi meg et annet argument for at vi ikke skal få hjelp. Dere er jo ikke tvunget til å se på all denne hjelpen som ligger ute på nettet hvis dere ikke vil.

Kanskje vi ulærde bare kan la være å kommentere eliten når de klager,men enkelte ganger blir man skikkelig provosert,prøv å overse dem,la dem klage så kan vi ulærde hjelpe hverandre så godt vi kan og bruke tiden vår til noe nyttig.ANKA

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54977
Del på andre sider

Gjest margot

Hei Kari!

Jeg vil gjerne bare fortelle deg at med hjelp fra denne Kryssordeliten som du kaller Ufin, kom jeg ganske fort fra nybegynnerkryssord til ekspertkryssord.

Ikke ved å få oppgitt ord, men ved råd og tips om hjelpemidler og om hvordan en søker etter ord. Og hvordan en skal være rimelig sikker på at en har funnet det riktige ordet.

Fortsatt skjer det rett som det er at jeg sitter igjen med siste ord i et vanskelig kryssord, og ikke er så helt sikker på resten heller. Av og til kommer det vel av at jeg ikke er dyktig nok, andre ganger har jeg ikke nok tid til å lete. Men jeg vil ikke ha ord som andre har funnet, hvorfor skulle jeg det? Ordet vil jeg ikke huske særlig lenge allikevel.

Ellers ble jeg grundig lei en stund, ikke bare skal folk ha oppgitt løsningen, men klager på premiene gjør de også.

Så herved: Takk til Eliten: Anita M., Bjarne, Nina, Odd, CS, Skye, Iver, Egil og mange flere.

Jeg øver fortsatt!

Margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54978
Del på andre sider

Annonse

Hei Margot.

Jeg er egentlig enig med deg, liker også best hint, råd og bekreftelse på at bokstaver er riktige, selv om rådene av og til blir litt kryptiske. Vi har kanskje best av å finne svarene selv. Jeg var litt kjapp til å klage uten å tenke godt gjennom alt.

Men en ting gir jeg meg ikke på, og det gjaldt en gammel diskusjon om freding av oppgavene til de er ute i butikken. Den mener jeg fortsatt er idiotisk.

Så unnskyld til dere jeg var ufin mot.

Kari

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54979
Del på andre sider

Hei Kari!

Jeg vil gjerne bare fortelle deg at med hjelp fra denne Kryssordeliten som du kaller Ufin, kom jeg ganske fort fra nybegynnerkryssord til ekspertkryssord.

Ikke ved å få oppgitt ord, men ved råd og tips om hjelpemidler og om hvordan en søker etter ord. Og hvordan en skal være rimelig sikker på at en har funnet det riktige ordet.

Fortsatt skjer det rett som det er at jeg sitter igjen med siste ord i et vanskelig kryssord, og ikke er så helt sikker på resten heller. Av og til kommer det vel av at jeg ikke er dyktig nok, andre ganger har jeg ikke nok tid til å lete. Men jeg vil ikke ha ord som andre har funnet, hvorfor skulle jeg det? Ordet vil jeg ikke huske særlig lenge allikevel.

Ellers ble jeg grundig lei en stund, ikke bare skal folk ha oppgitt løsningen, men klager på premiene gjør de også.

Så herved: Takk til Eliten: Anita M., Bjarne, Nina, Odd, CS, Skye, Iver, Egil og mange flere.

Jeg øver fortsatt!

Margot

Kan bare bekrefte det Margot sier til det fulle. Uten hjelp fra "eliten" på denne siden hadde jeg aldri vært der jeg er i dag. Og, den hjelpen jeg har fått, er hint om søkesteder, aktuelle leksikon på nett og kjøp, samt kryptiske tilbakemeldinger hvor jeg har vært nødt til å aktivisere mine egne små grå. Noe som har gjort at jeg stort sett løser Allersnøtten uten problemer.

Men, selv om jeg også har forsøkt meg noen ganger på Uke-experten og faktisk vunnet den, så er det fremdeles oppgaver jeg skygger unna. Rett og slett fordi jeg selv mener jeg ikke selv er kvalifisert nok.

Så, Kari, med de holdningene du legger for dagen skal du overhodet ikke være redd for å rette spørsmål på denne siden. Du vil få hjelp til det meste, kanskje ikke i form av rene løsninger, men som Margot og jeg, ved hint og søkemetoder og hvilke oppslagsverk som er aktuelle.

Så, jeg takker også CS, for hans flotte innlegg på nyttige linker ( som du burde lese Kari), Skjye, Egil, Odd og Bjarne og mange fler for den velvillighet de hadde for meg som novise.

Det at Margot trekker fram mitt navn tar jeg som en stor honnør. Tusen takk Margot.

En annen ting Kari, hvis du har fulgt med i diskusjonen på denne siden så har du sett at jeg er heller ikke for freding av oppgaver til mandag. Jeg mener bestemt at når abonnentene får bladet onsdag/torsdag så er det lovlig å legge ut spørsmål. Selv er jeg ferdig med Nøtt nr. 33.

Nina

Ps. Margot. Er ikke helt enig i at ord som blir oppgitt i sin helhet ikke blir husket. Da jeg som nybegynner på Nøtten en gang hadde stikkeord "De er uten makt" spurte jeg om hjelp her. Fikk svaret av enten Egil el. Bjarne. I utgave nr. 33 kommer dette stikkordet opp igjen. Da var det bare til å fylle inn riktig svar. Mulig jeg husker den ekstra godt, for husker jeg ble veldig flau da jeg fikk svaret. Hadde jeg nemlig bladd en side til i NKL så hadde jeg funnet det selv :). Ds.

Innlegg redigert. (08-09-07 19:27)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54980
Del på andre sider

Gjest margot

Hei Nina!

Det jeg aldri i mitt liv glemmer, er ordet KRAKKESENG.

Løsningen skulle nok vært KRAKKSENG. Men KRAKKESENG passet i kryssordet.

Som nybegynner med god fantasi tok jeg KRAKKESENG for god fisk, i gamle dager sov man på så mye rart. Jeg sov på spisestuestoler med en halmmadrass oppå når jeg var på besøk hos bestemor.

Så her hadde vi altså med en seng laget av krakker å gjøre!

Nå er nok fantasien min ganske temmet, i hvert fall når det gjelder kryssord!

Men jeg tror du har rett i at hvis en har slitt veldig, veldig lenge for å finne et ord, så husker en det som regel hvis det dukker opp igjen.

Hilsen Margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12728-ufin-kryssordelite/#findComment-54981
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...