Gå til innhold

Stokk og Stav

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært innom Allers.no og lest litt. Der kommer Tiger X med en ganske veloverveid bekjennelse. Han bruker ALDRI annet annet grunnformen i et ord.

Kommer ikke det frem av seg selv da når en løser oppgaven. Har mange ganger lurt på endingen jeg, men har latt den stå åpen til det kryssende ord er løst.

Begynner å fatte mer og mer av Allers sin strategi trur eg, men.....er ikke helt sikker. Forstår heller ikke Tiger X sin bekjennelse på det nåværende tidspunkt?

nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12726-stokk-og-stav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tiger X

Hallo, Nina.

Bakgrunnen for denne klargjøringen er rett og slett at løserne skal få vite hva som godtas og ikke godtas av løsninger, slik at de ikke prøver seg med bøyde former av ordene. Tillat meg en liten illustrasjon:

SNARERE kan gi både RASEREN og SANERER som løsning. Da er det vel nokså rimelig at man rent faktisk vet at SANERER ikke teller, slik at man stokker og staver videre. Det kan også forekomme tilfeller der bruk av bøyde former kan føre til at diagrammet går opp selv med endringer i de kryssende bokstavene i forhold til fasiten. Det blir således et (lite) hakk vanskeligere å løse oppgaven når man er nødt til å holde seg til kun grunnformer.

Et lignende tilfelle (vanlig kryssord): Man skal frem til "REDSKAP" på fem bokstaver. Bokstav 2 og 4 er begge med sikkerhet E, og bokstav 3 og 5 er blinde. På første bokstav kan man få det hele til å gå opp med både H, M, R, T og V. Fasitsvar er HEIER, men hvis man tenker radikalt bokmål - og lar formen REDSKAP betegne flertall -, passer også MEDER, REKER, TENER og VEVER inn. Det er i utgangspunktet fullt lovlig med en slik tolkning, men hvis man på forhånd er klar over at kun moderat bokmål skal benyttes, vet man samtidig at de fire sistnevnte alternativene ikke holder.

Hvilke regler som gjelder for de enkelte kryssordoppgavene, bør etter mitt syn ikke være hemmelig.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12726-stokk-og-stav/#findComment-54965
Del på andre sider

Hei Tiger X. Ser hva du skriver og forstår resonnementet ditt samtidig som jeg ikke forstår. Er det ikke det kryssord skal gå ut på da, å finne ut av oppgaven på egenhånd. Hvilken ending et stikkord skal ha? Skal løsningen være i flertallsform så synes jeg at de forskjellige forfatterne er flinke til å klargjøre dette.

Etter hva jeg har erfart i Stokk og Stav så er endelsesformen gitt ved løsing av de kryssende ord som jeg påpeker.

Synes dere forfattere skal være forsiktig med å gi for mange føringer om oppgavene. Det er opp til løseren å finne ut av disse tingene. Og, det er ikke slik at alle skal ha alt rett til enhver tid. Da er jo konkurransen borte. Det er heller ikke slik at alle skal løse alt.

Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12726-stokk-og-stav/#findComment-54967
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...