Gå til innhold

Mesternøtta 9

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Skjye

Hei, Meretel.

Kun isolerglass er riktig.

Inngang finner du ved å søke på inngang, 9 bokstaver her i NKL, og lite rom finner du i NRO - jeg minner i den forbindelse om de fire første binds noe foreldete ortografi.

Vanskelighetsgraden er hevet betydelig i denne Mesternøtta, og jeg vil derfor mane til moderasjon hva angår å legge løsningsord ut på nett.

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54709
Del på andre sider

Sliter denne gangen, trodde lite rom ble speilkabinett og inngang høyportal, men da får jeg ikke til resten. har mange ruter? isolerglass?

sliter også med påsmurt sak og innehaver. Noen som kan si meg hva som er rett og feil av det jeg har og komme med et hint?

Til Skjye

Det er - dessverre - liten mening i å mane til moderasjon på denne siden, så lenge kryssordene saboteres på Allers egen nettside. Jeg ser at også oppgavemakeren, mesternøttforfatter tøffe Tiger X, har meldt seg på.

Tillater meg å sakse en liten bit fra aktiviteten på Allers.no . Dette er totalt hodeløst, spør du meg!

Kan bekrefte at GALLERISKOG og BANNERFØRER er riktig. Siden ordene er "outet" på andre tråder her inne, skulle det vel også være kurant å si at DUSKEMYRULL og ISOLERGLASS er korrekt. STADSPORT er følgelig gærn´t, det samme gjelder SKARPRETTER. For den første av disse to, tenk lærere og elever. For den andre, tenk maritimt. Og "SPESIALIST" tar dere nok hvis resten er på plass.

>

>Kryssordforfatteren

Med disse opplysningene tror jeg nok at jeg går for SKOLEPORT, SKIPSMEGLER og ØRELEGE. Men jeg er ennå ikke i mål, og i morgen tidlig reiser jeg bort. Mangler fortsatt "brak" og "betinget av terrengforholdene", hvis noen sitter inne med løsningene her.

mvh Marit

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54710
Del på andre sider

Gjest Skjye

Sliter denne gangen, trodde lite rom ble speilkabinett og inngang høyportal, men da får jeg ikke til resten. har mange ruter? isolerglass?

sliter også med påsmurt sak og innehaver. Noen som kan si meg hva som er rett og feil av det jeg har og komme med et hint?

Hei, Odd.

Jeg leser (hoderystende) - i ren og skjær kryssordinteresse - regelmessig samtlige innlegg hos www.allers, og har herunder registrert at Allersnøtten aldri er tema der, formodentlig av den enkle grunn at aktørene der borte ikke er i stand til å løse denne type oppgaver.

Da jeg løste Mesternøtta i begynnelsen av forrige uke og (uventet) fant ikke ubetydelig motstand i samtlige av hjørnene, slik at ekstraordinær mobilisering av min kryssordkraft måtte til, før jeg på overtid endelig kunne tvinge det siste punktum på plass, trodde jeg sant å si at Mesternøtta nå var løftet opp på tilnærmet Allersnøtten-nivå, og at det derfor denne gang ville bli en heller spartansk fasitord-orgie: at disse kryssordplebeiere rett og slett av seg selv ville innse at oppgaven lå over deres nivå, og slå seg til ro med det inntil den reelle fasit forelå.

Dette kunne kanskje slått til, dersom ikke - som du ganske riktig påpeker - kryssordforfatteren selv ubedt dukker opp og raserer sitt eget verk ved mer og indre åpenlyst å blottlegge de løsningsveier som blottlegges kan.

Når primitiv kryssord-ukultur periodevis truer med å ta overhånd her i Forumet, pleier jeg å tenke på nettopp hvor galt det er der borte hos www.allers, der det som kunne vært inspirerende utvekslinger omkring både enkeltoppgaver og kryssordløsning generelt, konsekvent er redusert til tyvstart av fasit og kav idioti.

Jeg håper - og tror - at vårt Forum aldri vil synke ned på tilsvarende tarvelige nivå.

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54711
Del på andre sider

Vil bare henge meg på meningene til Odd og Skjye.

Endelig har vi fått en oppgave med litt "motstand" og så skal den ødelegges på denne måten. Er også uenig i kryssordforfatterens ankomst på Allers-siden. Den burde være unødvendig. Det er greit at forfatterne kommer på banen dersom det er noe feil i oppgaven, men å bekrefte løsninger er ren "idioti". Da skulle oppgaven hatt èn blyant og ikke fem.

Håper oppgaven fortsetter med denne vanskelighetsgraden, men at vi får ha den i fred for fremtiden.

Vi trenger en oppgave som det ikke tar mer enn 30 min. å løse. Og, det er ikke gitt at alle skal løse alt. Da kan man kjøpe Lette Kryss istedet.

Ha en fin kryssordhelg alle sammen,

Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54712
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nysgjerrig

Mesternøtta er tydeligvis en oppgave som også kommer til å by på

utfordringer i framtida, men i hvilket blad kan jeg finne den?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54714
Del på andre sider

Hei Nysgjerrig.

I kryssordbladet Allers kryss og tvers finner du det.

I samme slengen kan jeg bare si, at jeg støtter dere andres synspunkter vedr. kryssordhjelpen på allers.no, og utlegg av fasiten fra forfatteren. Jeg har forøvrig min egen mening om denne kryssordhjelpen til Allers, og jeg må si jeg er skremt over hvordan den brukes. Skal ikke si så mye mer om det, for da blir jeg bare så innmari engasjert :o)

mvh Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54715
Del på andre sider

Gjest Undrer

Vil bare henge meg på meningene til Odd og Skjye.

Endelig har vi fått en oppgave med litt "motstand" og så skal den ødelegges på denne måten. Er også uenig i kryssordforfatterens ankomst på Allers-siden. Den burde være unødvendig. Det er greit at forfatterne kommer på banen dersom det er noe feil i oppgaven, men å bekrefte løsninger er ren "idioti". Da skulle oppgaven hatt èn blyant og ikke fem.

Håper oppgaven fortsetter med denne vanskelighetsgraden, men at vi får ha den i fred for fremtiden.

Vi trenger en oppgave som det ikke tar mer enn 30 min. å løse. Og, det er ikke gitt at alle skal løse alt. Da kan man kjøpe Lette Kryss istedet.

Ha en fin kryssordhelg alle sammen,

Nina

Vi trenger en oppgave som det ikke tar mer enn 30 min. å løse.?

Undrer

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54716
Del på andre sider

Siden du undrer så antar jeg at du ikke har løst denne oppgaven.

Tidligere var denne oppgaven, med tilgang til NKL, ren avskrift av leksikonet dersom man ønsket det. Og med oppbyggingen av denne oppgaven, så var det som regel bare ett og to løsningsalterntiver. Da er det rimelig kjapt å eliminere. Da tar det heller ikke lang tid å løse, selv for en urutinert løser.

Når en oppgave er klassifisert til 5 blyanter så skal det kreve litt mer innsats mener nå jeg.

mvh Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54719
Del på andre sider

Til Skjye

Det er - dessverre - liten mening i å mane til moderasjon på denne siden, så lenge kryssordene saboteres på Allers egen nettside. Jeg ser at også oppgavemakeren, mesternøttforfatter tøffe Tiger X, har meldt seg på.

Tillater meg å sakse en liten bit fra aktiviteten på Allers.no . Dette er totalt hodeløst, spør du meg!

Kan bekrefte at GALLERISKOG og BANNERFØRER er riktig. Siden ordene er "outet" på andre tråder her inne, skulle det vel også være kurant å si at DUSKEMYRULL og ISOLERGLASS er korrekt. STADSPORT er følgelig gærn´t, det samme gjelder SKARPRETTER. For den første av disse to, tenk lærere og elever. For den andre, tenk maritimt. Og "SPESIALIST" tar dere nok hvis resten er på plass.

>

>Kryssordforfatteren

Med disse opplysningene tror jeg nok at jeg går for SKOLEPORT, SKIPSMEGLER og ØRELEGE. Men jeg er ennå ikke i mål, og i morgen tidlig reiser jeg bort. Mangler fortsatt "brak" og "betinget av terrengforholdene", hvis noen sitter inne med løsningene her.

mvh Marit

Jeg har nettopp gjort et lite eksperiment hva angår Allers´ kryssordhjelp, og la deretter inn følgende innlegg i det samme forum:

"Jeg har nå "løst" nesten hele mesternøtta, kun ved hjelp av denne siden! De eneste ordene jeg ikke fant løsningen på, er følgende:

Tendens; _a_i_____

Etterforsker; _n_v_____

Uønsket biprodukt; _ø_s___

Forretning; _____a___i_

Vitenskapsmann; _____s_

Åte; _g___r_

Nebbe; ___e_t_

Bevilling; ___r_t_

Elementærpartikkel; ___e_o_

Kanskje forfatteren - eller noen andre - vil være så snill å legge ut disse løsningsordene også, slik at man slipper å slå opp noe sted?

Løsningen ligger ellers her i sin helhet, bortsett fra disse NI ordene, altså!

Jeg foreslår at Allers heretter trykker sine kryssordoppgaver ferdig løst, slik at alle har samme mulighet til å vinne!"

Jeg er mektig provosert, ikke minst over krysordforfatteren!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54720
Del på andre sider

Gjest Undrer

Siden du undrer så antar jeg at du ikke har løst denne oppgaven.

Tidligere var denne oppgaven, med tilgang til NKL, ren avskrift av leksikonet dersom man ønsket det. Og med oppbyggingen av denne oppgaven, så var det som regel bare ett og to løsningsalterntiver. Da er det rimelig kjapt å eliminere. Da tar det heller ikke lang tid å løse, selv for en urutinert løser.

Når en oppgave er klassifisert til 5 blyanter så skal det kreve litt mer innsats mener nå jeg.

mvh Nina

Hei,

Jeg løser ikke Allers kryssord, har nok med Hjemmet.

Jeg bare kopierte setningen, da jeg trodde at du egentlig ment at folk trengte en oppgave som det ikke bare tok 30 min. å løse.

Mvh

Undrer

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54721
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp gjort et lite eksperiment hva angår Allers´ kryssordhjelp, og la deretter inn følgende innlegg i det samme forum:

"Jeg har nå "løst" nesten hele mesternøtta, kun ved hjelp av denne siden! De eneste ordene jeg ikke fant løsningen på, er følgende:

Tendens; _a_i_____

Etterforsker; _n_v_____

Uønsket biprodukt; _ø_s___

Forretning; _____a___i_

Vitenskapsmann; _____s_

Åte; _g___r_

Nebbe; ___e_t_

Bevilling; ___r_t_

Elementærpartikkel; ___e_o_

Kanskje forfatteren - eller noen andre - vil være så snill å legge ut disse løsningsordene også, slik at man slipper å slå opp noe sted?

Løsningen ligger ellers her i sin helhet, bortsett fra disse NI ordene, altså!

Jeg foreslår at Allers heretter trykker sine kryssordoppgaver ferdig løst, slik at alle har samme mulighet til å vinne!"

Jeg er mektig provosert, ikke minst over krysordforfatteren!

Helt enig.Greit at det er en del 30 minutters, men det bør være minst to oppgaver av STOR vanskelighetsgrad.Da jeg fikk tilsendt prøveeksemplar av den nye

Rett i ruta hadde jeg to kommentarer til Allers :denne oppgaven var ikke noe for meg,en rar rebusvariant samt at jeg etterlyste flere vanskelge oppgaver.Der er Hjemmet bedre.Men Allers svarte at de først og fremst må ta hensyn til de mange som har problemer med de enkle oppgavene.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54726
Del på andre sider

"Allers svarte at de først og fremst må ta hensyn til de mange som har problemer med de enkle oppgavene."

Men det er vel derfor de har flest enkle oppgaver? Det burde ikke være noe hinder for å lage litt mer krevende oppgaver også? Men det blir for dumt når kryssordforfatteren hjelper "de mange som har problemer med de enkle oppgavene" med å løse de mer krevende oppgavene!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54734
Del på andre sider

Har spurt Allers om et blad motsatt av Lette Kryss, Vanskelige Kryss. Har ikke fått svar på akkurat det. Det er nok av enkle oppgaver i K&T og K&Q. Og i tillegg er det altså Lette Kryss, så "massen" burde være godt nok ivaretatt.

Forfatteren sier i et innlegg jeg hadde om denne formen for løsning på Allers.no at dette er et engangsfenomen, men var gjort for å HJELPE løsere over den første kneiken med å tenke nytt!!!!!

De fleste av dem som spør vil aldri komme over denne kneiken. En av de ivrigste hadde ett innlegg på den siden. Spørsmålet var finansinst. 4 bokst. Hun hadde BAN_. Synes det sier alt om nivået på den siden.

Ellers må jeg skuffe deg ADH, det er bare 8 ord som ev. ikke ligger ute. Vinretten ligger der den også.

Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54735
Del på andre sider

Gjest TerjeH

Slik har (dessverre) verden blitt. Teknologien hjelper oss med å løse kryssordene, men så kan da også alle dele sine løsninger med alle. Hvordan kan man stå i mot dette, bortsett fra at kryssordforfatteren kanskje kan ligge unna? Nettet, og delte kunnskaper, er kommet for å bli.

På den annen side; Å bli kjempeindignert for dette er vel bortkastet energi. Premie vinner man vel sjelden allikevel. Vi får vente på årets NM (i Hjemmet).

Terje

Innlegg redigert. (06-17-07 23:52)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54738
Del på andre sider

Gjest Skjye

Hei, ADH.

Disse "løsere" som jevnt og trutt bedriver sin kryssordavskriftløsning hos www.allers forstår dessverre ikke ironi:

Uansett hvor hinsides et innlegg innen den genre måtte være, ville det høyst sannsynlig bli oppfattet bokstavelig og møtt med en strøm av fasitløsningsord som disse "hjelpere" allerede "med på forhond takk" hadde annetstedsfra "fott".

Til TerjeH har jeg den ting å si at der er ingen teknologi som tyvaktig lister seg ned i den enkelte kryssordløsers kladder i den hensikt å stjele løsningsord til offentlig distribusjon - den enkelte databruker velger faktisk SELV hvorvidt den tilgjengelige teknologi brukes eller misbrukes, og kan endog foreta det valg å forsøke foregåen med godt eksempel: Om deler av det offentlige nett mest fortoner seg som en illeluktende kloakk, trenger ikke den enkelte bruker nødvendigvis selv å rulle seg rundt deri.

Jeg synes heller ikke det er bortkastet energi å bli "kjempeindignert" over måten Mesternøtta 9 er håndtert på hos www.allers.

Tvert imot håper jeg den smule blest dette har vakt vil være positiv i den forstand at de impliserte tenker grundig gjennom dette, med ganske annerledes fremtidig offentlig kryssordhåndtering som forhåpentlig fruktbart utfall.

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54739
Del på andre sider

Tror ikke du skal ha for store forventninger til løserne hos Allersn.no Skjye.

For lenge, lenge siden hadde jeg et innlegg på den siden om nettopp denne formen for løsing. Kan bare si at jeg ble møtt med et hav av protester, og at de ville fortsette og hjelpe hverandre.

Og, det har de gjort, for siden er bare blitt verre. Så denne siden blir bare lest av meg sporadisk, dersom jeg trenger en god latter i hverdagen.

Synes nok redaksjonen heller burde gå ut og mane til en fornuftig bruk av siden, og oppfordre løserne til å kjøpe seg noen gode kryssordleksikon i stedet for å kalle siden NORGES HYGGELIGSTE. For dette er langt fra HYGGELIG.

Nina

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54740
Del på andre sider

Gjest tone96

Hei. Jeg sitter igjen med ett ord nå, og det er "del av frukten". Har bokstanene _ r _ s _ o _ Stemmer disse? Er det noe som heter irisrot?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12671-mestern%C3%B8tta-9/#findComment-54741
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...