Gjest Gerd Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Som regel er problemet at jeg ikke finner et ord jeg leter etter. Men nå har jeg problem fordi jeg finner for mange ord som passer, og det er jo umulig å vite hvilket ord som vil være det riktige. Da begynner jeg å tenke på at jeg kanskje er helt på villspor, og er kommet ut på viddene. Er det mulig å få en pekepinne på om eller hva som er riktig når det gjelder "plaget" svaret skal ha 7 bokstaver, og jeg har 2 muligheter: *E*E*(G el. T). Når det gjelder "språk" som krysser G el. T, er det også flere muligheter. Likeså "instrument" som krysser nest siste bokstav i språk. Så her har jeg hva jeg vil kalle en floke. Men nede i høyre hjørne er et vanlig problem, det eneste ordet jeg nå mangler og det er "kan forslag være" Jeg er kommet fram til *U*K*T*. Noen som har et "forslag"? Gerd
Gjest nina Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Hei Gerd. Du har et "luksusproblem". Hvorfor ikke starte med første ord du finner på plaget og sjekke det ut mot de du har på språk. Får du ikke treff med første ord går du videre til ord 2. Da tror jeg også instrumentet vil komme av seg selv. Det var hvertfall på denne måten jeg klarte å løse de ordene. Nina
Gjest Gerd Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Hei Nina. Luksusproblem, ja det var det rette ordet. Men nå har jeg fulgt ditt råd, så får det briste eller bære. Nå håper jeg bare på et forslag på "forslag". Gerd
Gjest Tone Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Hvis du ikke har funnet løsningen enda har jeg har et forslag til "kan forslag være": Fjern den U'en du har, og forsøk med en annen vokal, evnt. å søke på de to du har, i NRO. Du får 74 treff. Svaret ditt ligger der et sted. Hvis du ikke bruker CS sin søkemetode, betyr det at du må lete/bla litt. I nøtta kommer ingenting gratis dessverre. mvh Tone
Gjest Gerd Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 Jeg er i mål!, og du har helt rett ang. "gratis" Nå holder jeg på med nøtta 8, og den er nesten for mye av det "gode", så jeg er redd at nå har jeg møtt min overmann. Gerd
Gjest Tone Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 Det var jo bra at du kom i mål. nr 8 er grei nok, litt trøbbel her og der, men det ordnet seg til slutt. Jeg synes nr 7 var verre. Du får ha lykke til med 8'ern. Tone
Gjest gerd Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Hei Tone. Kanskje har jeg kommet skjevt ut, og det er grunnen til at jeg ikke kommer videre? For å ta et av problemene: Det som stammer fra Balkan-området fant jeg ganske fort, men svaret krysser "fast", og der passer ikke Ø-en i Balkangreia inn i det svaret som ellers passer på fast. På "fast" har jeg følgende bokstaver. *T*Ø*O*Æ* Er jeg på villspor med hensyn til Ø-en? Gerd
Gjest JAA Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Det var jo bra at du kom i mål. nr 8 er grei nok, litt trøbbel her og der, men det ordnet seg til slutt. Jeg synes nr 7 var verre. Du får ha lykke til med 8'ern. Tone Har sendt oppgaven,men det er ikke noe ø i Balkangreia.
Gjest Gerd Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Hei Odd Egil og JAA Nei, det er nettopp det som er problemet. Jeg har funnet et ord for "fast" hvor Ø ikke passer inn, men da lurer jeg veldig på hva det ellers er bortsett fra "Berghøne" som stammer fra Balkan. Nå har jeg forsøkt det meste uten resultat, men jeg får bite sammen tannstubbene og se om det finnes noe smutthull jeg har oversett. Gerd
Gjest Tone Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Hei Tone. Kanskje har jeg kommet skjevt ut, og det er grunnen til at jeg ikke kommer videre? For å ta et av problemene: Det som stammer fra Balkan-området fant jeg ganske fort, men svaret krysser "fast", og der passer ikke Ø-en i Balkangreia inn i det svaret som ellers passer på fast. På "fast" har jeg følgende bokstaver. *T*Ø*O*Æ* Er jeg på villspor med hensyn til Ø-en? Gerd Gerd-jeg ble veldig nysgjerrig nå. Hvor har du funnet Berghøna - altså hvilket oppslagsverk? mvh Tone
Gjest nina Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Skal gi deg et godt råd Gerd når det gjelder løsing av denne oppgaven. Dersom du finner et ord i andre oppslagsverk enn de angitte, sjekk at de også står i forfatterens brukte oppslagsverk. Hadde du gjort det, så hadde du funnet ut med en gang at Berghøne ikke var korrekt. Nina
Gjest Gerd Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Gerd-jeg ble veldig nysgjerrig nå. Hvor har du funnet Berghøna - altså hvilket oppslagsverk? mvh Tone Til Tone og Nina "Berghøna" fant jeg ved å skrive "Balkanområdet" I SNL, Ordnett, det stod som ett av de første ordene. Dette oppslagsverket har jeg jo brukt hele tiden og funnet mange løsninger der. Hvor skulle jeg ha sjekket for å finne ut at det ikke var korrekt? Det bare MÅ du forklare meg Gerd Innlegg redigert. (02-19-07 23:23)
Gjest nina Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Det er nevnt så mange ganger nå at det begynner å ligne en parodi. Forfatteren bruker på det nåværende tidspunkt IKKE SNL. De aktuelle oppslagsverk står øverst i oppgaven. Nina Innlegg redigert. (02-20-07 09:30)
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Ups!! Jeg har nok ikke fulgt med i diskusjonene skjønner jeg. Mener å huske at det var nettopp SNL jeg ble forklart hvordan jeg skulle bruke da jeg for vel et år siden var ny her. Jeg har jo lett med lys og lykte i alle tilgjengelige ordbøker, både de som er nevnt og den bunken jeg har utenom, og det eneste jeg fant som kom fra Balkanområdet og som passet, var denne høna. Alt bortsett fra Ø-en passet perfekt. Når jeg forsøker meg med spørsmåltegn og de bokstavene jeg har, dukker det opp et eneste ord som muligens kunne brukes, nemlig "seigost", men jeg finner ingen steder at den har opprinnelse der. Så nå sitter jeg da her og tvinner tommeltotter og lurer på hva annet det kan være som kommer fra Balkanområdet. Gerd
Gjest nina Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 SNL har aldri vært kommentert her på forumet i forbindelse med denne oppgaven. Det eneste stedet jeg vet om at den har vært kommentert er CS sin utfyllende søkeforklaring under NYTTIGE LINKER. Dersom det medfører riktighet at du har søkt i alle de oppslagsverkene som er angitt, så er det MEGET utrolig at du ikke har fått treff ved søk på stikkordet. Nina Ps. Apropos det å følge med i diskusjonen. Det er jo nettopp i svar på dine innlegg jeg har gjentatt dette så ofte at jeg føler jeg begynner å pariodere meg selv. Ds. Innlegg redigert. (02-20-07 13:03)
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Det var da svært så piggete du er Nina, men det var kanskje ikke mer folkeskikk igjen til deg da den ble utdelt. Du får prøve å unnskylde meg, men jeg har svært vanskelig for å forstå hvordan voksne mennesker kan svare slik som du gjør. Jeg er oppdratt til å vise respekt og aktelse forandre mennesker, men det er tydeligvis ikke du, så det er kanskje ikke din feil. Gerd
Gjest Elin Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Ups!! Jeg har nok ikke fulgt med i diskusjonene skjønner jeg. Mener å huske at det var nettopp SNL jeg ble forklart hvordan jeg skulle bruke da jeg for vel et år siden var ny her. Jeg har jo lett med lys og lykte i alle tilgjengelige ordbøker, både de som er nevnt og den bunken jeg har utenom, og det eneste jeg fant som kom fra Balkanområdet og som passet, var denne høna. Alt bortsett fra Ø-en passet perfekt. Når jeg forsøker meg med spørsmåltegn og de bokstavene jeg har, dukker det opp et eneste ord som muligens kunne brukes, nemlig "seigost", men jeg finner ingen steder at den har opprinnelse der. Så nå sitter jeg da her og tvinner tommeltotter og lurer på hva annet det kan være som kommer fra Balkanområdet. Gerd Det er ikke noe vondt i Nina, har kjent henne siden jeg startet med nøtte-oppgavene. Jeg har svart deg før både her + via mail . Fikk ikke takk tilbake en gang, de gangene jeg sendte mail til deg. Derfor bidrar ikke jeg lenger,det har også med folkeskikk å gjøre. Vet ikke hvor lenge du har løst nøtten og hvilke metoder du bruker. Det kan lønne seg (for å unngå irritasjon), og ikke spør om så mange ord nesten hver uke. Alle har behov for hint iblandt, og nøttene varierer veldig i vanskelighetsgrad. Prøv i det lengste å søk selv. Lær deg bruk av +* i bøkene i ordnett så kommer du langt !! Jeg fikk mye pepper av visse herrer her inne for et par år siden,da jeg var ny- så dette tåler du !
Gjest nina Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Det var da svært så piggete du er Nina, men det var kanskje ikke mer folkeskikk igjen til deg da den ble utdelt. Du får prøve å unnskylde meg, men jeg har svært vanskelig for å forstå hvordan voksne mennesker kan svare slik som du gjør. Jeg er oppdratt til å vise respekt og aktelse forandre mennesker, men det er tydeligvis ikke du, så det er kanskje ikke din feil. Gerd Joda Gerd, der var masse igjen til meg. Men, jeg har forsøkt i et år nå å få deg til å bruke de bøkene som er angitt i oppgaven. Alle løsninger ligger nemlig i disse. Som regel med stikkordet dirkete bekrevet,, slik som f.eks. Balkanområdet. Bruker du disse så vil du få det langt enklere med hensyn til å løse. Nina
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Det er ikke noe vondt i Nina, har kjent henne siden jeg startet med nøtte-oppgavene. Jeg har svart deg før både her + via mail . Fikk ikke takk tilbake en gang, de gangene jeg sendte mail til deg. Derfor bidrar ikke jeg lenger,det har også med folkeskikk å gjøre. Vet ikke hvor lenge du har løst nøtten og hvilke metoder du bruker. Det kan lønne seg (for å unngå irritasjon), og ikke spør om så mange ord nesten hver uke. Alle har behov for hint iblandt, og nøttene varierer veldig i vanskelighetsgrad. Prøv i det lengste å søk selv. Lær deg bruk av +* i bøkene i ordnett så kommer du langt !! Jeg fikk mye pepper av visse herrer her inne for et par år siden,da jeg var ny- så dette tåler du ! Hei Elin. Nå må jeg ile til med samme og beklage på det aller dypeste hvis jeg ikke har takket deg for hjelpen du har gitt meg. Jeg har så vidt jeg vet ALLTID takket den som har hjulpet meg, så hvis du mener at jeg ikke har takket deg må det enten være at jeg ikke har vært innom her og sett at du har svart meg, eller så har du oversett takken. Men hvis du har sendt e-post er det mulig at jeg har takket deg her istedet for pr. mail. Mailen kommer inn på en annen PC, så derfor passer det ofte bedre å svare direkte her. Det har aldri vært i mine tanker ikke å skulle takke hvis jeg har fått hjelp, så det eneste jeg kan gjøre nå er å be så inderlig jeg kan om unnskyldning. Som jeg nevnte, har jeg løst nøtta ca. 1 år, og jeg har foruten Ordnett og Bokmålsordboka, Tanums store kryssordleksikon, D. Danielsen KryssordeXperten og D. D. Store kryssordbok, Kryssordløserens store Synonym og fremmedordleksikon (og Gyldendahls 5-binds leksikon) Til Nina. Du sier at Balkanområdet løser seg ved kun å skrive ordet, hvis jeg forstår deg rett. I såfall må du ha andre tilkoplinger enn jeg har, for det eneste stedet jeg fikk noen reaksjon på det stikkordet var som sakt i SNL. Gerd
Gjest Odd Egil Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei, Jeg ble litt nysgjerrig på dette problemet selv om jeg ikke har kryssordet. Hva er stikkordet og hvilke "sikre" bokstaver har du, Gerd ? Og ikke minst ; Hvor mange bokstaver skal der være ? Du nevnte nemlig berghøne og seigost som 2 alternative svar, men de 2 ordene har jo ikke like mange bokstaver !?
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei Odd Egil Ang. antall bokstaver så skal svaret ha 9 sådanne. Både berghøne og seigost var i bestemt form, altså "osten" og "hønen". De sikre bokstavene jeg mener å ha er: *E*G***E*. Gerd
Gjest Solveig Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei Odd Egil og JAA Nei, det er nettopp det som er problemet. Jeg har funnet et ord for "fast" hvor Ø ikke passer inn, men da lurer jeg veldig på hva det ellers er bortsett fra "Berghøne" som stammer fra Balkan. Nå har jeg forsøkt det meste uten resultat, men jeg får bite sammen tannstubbene og se om det finnes noe smutthull jeg har oversett. Gerd Hei Jeg ble litt nyskjerrig her.Har ikke x-ordet selv. Er spørsmålet "seigost" på 9 bokstaver?
Gjest Svein Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei Odd Egil Ang. antall bokstaver så skal svaret ha 9 sådanne. Både berghøne og seigost var i bestemt form, altså "osten" og "hønen". De sikre bokstavene jeg mener å ha er: *E*G***E*. Gerd Kjære Gerd. Jeg skal forsøke å hjelpe deg et stykke på vei i "kryssordets forunderlige verden". Nedenfor vil du finne en adresse til Boksmålsordboka på internett. Denne linjen kalles en link eller lenke, men det er det ikke nødvendig å vite. Med f eks kopier/lim-inn-funksjonene (som du finner på datamaskinen din) kan du overføre denne linken til adresse-linjen til datamaskinen din. Trykk "Enter" - og vips så får du opp Bokmålsordboka på skjermen din! Merk av i ruten for "Fritekstsøk..." (denne ruten angir at du ønsker å søke fritt i ordbokbasen".. Skriv balkanområdet i søkeruten - og trykk "Enter". Dersom du har fulgt min anvisning, skulle løsningsordet dukke frem på skjermen. Utrolig, men sant! Lykke til! Her er linken: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Innlegg redigert. (02-20-07 16:32)
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei Svein. Nå forstår jeg mindre og mindre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært inne og skrevet "balkanområdet" i Bokmålsordboka, og fått til svar at de ikke hadde ordet der. Men da jeg forsøkte en gang til, kom svaret opp enkelt og greit. Ikke vet jeg hva denne PC-en driver med, men nå tror jeg den bevist forsøker å sabotere meg. Tusen takk skal du ha i alle fall. Gerd
Gjest Gerd Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Hei Jeg ble litt nyskjerrig her.Har ikke x-ordet selv. Er spørsmålet "seigost" på 9 bokstaver? Hei Solveig Spørsmålet var (er) "den stammer fra balkanområdet", og seigosten hadde ingenting der å gjøre. Derimot stammer visstnok berghøna derfra, og jeg var jo sikker på at det var den man skulle fram til, men det var det altså ikke. Gerd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå