Gå til innhold

Til forfatteren av nøtten og utvidelse til SNL

Anbefalte innlegg

hallo cs

Jeg har hatt mye nytte av dine søketips.

Og tusen takk skal du ha.

Jeg holder på å øve meg på

"svært lite rom", som var i en oppgave for en tid siden.

Jeg får fram "lite rom", rom and lite and (n1 or n2 or3)

Jeg har prøvd å legge til "and svært" og "near svært"

Men får ikke fram svaret, som vel skulle være tekjøkken

Kan du forklare litt mer ?

Til Ova:

I BO står det:

tekjøkken tekjøkken (av I te) svært lite kjøkken, hybelkjøkken

Følgende søk (kun fritekstsøk) ville vært gunstige i dette tilfellet:

"svært lite" gir 11 treff inkl. TEKJØKKEN

svært and lite gir 25 treff inkl. TEKJØKKEN (som siste og 25te treff!)

Det første søket finner alle artikler som i forklaringen har ordene svært lite direkte etter hverandre (det er det hermetegnene angir).

Det andre søket finner alle artikler som i forklaringen har ordene svært og lite, men vilkårlig plassert.

Tar man med ordet ROM i søket med and foran får man ingen treff fordi ROM ikke står i definisjonen til TEKJØKKEN. Jeg ville nok ha startet med søket "svært lite rom" og fått 0 treff. Deretter hadde jeg (vil jeg anta) forsøkt søket "svært lite" og funnet løsningen.

Fortsetter under...

Støtter både Nina og Tone her. Jeg visste faktisk ikke at det var en telefon man kunne ringe og be om løsninger på. Dette er en oppgave som man vinner 1000,- kr. på, dersom man er heldige og har alt rett og i tillegg blir trukket ut som vinner. Hvilken glede er det å motta en så flott premie, dersom det er andre som har løst den. Da føler jeg nesten at hele gleden ved å løse kryssord er borte.

Støtter meg til kryssordforfatterens forslag om at det ikke burde bli gitt ut svar på nøtta på kryssordtelefonen. Dette er som oftest en oppgave som er vanskelig og krever en del timers arbeid, før den er løst. Dersom en tar seg det arbeidet og har de hjelpemidler en trenger, så går det som regel greit. Det skal ikke bli gjort på en så lettvint måte som å kunne ringe en telefon og få svaret på det man ikke får til/gidder å finne ut av selv.

Jeg synes i likhet med andre som har kommentert dette, at det er helt greit med stikkord for å kunne finne frem til det ordet man søker, men for all del ikke legge ut svaret eller deler av det. Denne oppgaven skal være vanskelig.

Og som Nina sier, så har hun vært kalv selv. Det har jeg også, men jo mer jeg jobbet med nøtta på egenhånd, jo flinkere ble jeg til å finne svarene. Det hjelper ikke til på egenutviklingen å få et svar rett i hånda. Det lærer vi absolutt ingen ting av, foruten at vi blir enda mere avhengige av andres hjelp.

Lill

Til Nina:

Søket (med avkryssing for fritekst, men det fungerer på samme måte selv om man ikke krysser av for fritekst)

hvalfangst not (f1,f2,m1,m2,m3,n1,n2,n3,v1,v2,v3,v4) gir 9 treff

likeledes med elskverdighet som gir 2 treff

Oppramsingen av ordklasser er jo bare for å begrense treffene. Enten ramser man opp and (a1 or a2 or a3 or a4 or a5) for å få med seg bare ord som er definert som et adjektiv, eller så fjerner man treff ved å bruke not (f1 or f2 etc.) De samme teknikker kan man for så vidt også benytte i ORDNETT.

Nå er det slett ikke alle oppslagsordene i BO som er oppført med ordklasse (f.eks. FEDME, FEDREARV, FEDRIFT, FEEDBACK, KASTELØS). Derfor må man trene seg opp gjennom praktiske øvelser (her er jo "Nøtta" svært godt egnet).

Gjest Alf Kristensen

Til cs.

Det er interessant med disse kodene, men jeg er nok må nok be om en forklaring ang. betegnelsene.

I bokmålsordboka:

Substantiv

Ubestemt form entall.

Hva eller hvorfor er det slik:

Noe med antall bokstaver, ser ikke slik ut.

f1 bru

f2 pumpe

m1 stol

m2 lærer

m3 bever

Under adjektiv heter alle a, og verb er alle v.

mvh Alf

Redigert. Jeg tror nå at f,mog n er kjønn, men hva med alle adjektiv er a og verb v

Innlegg redigert. (01-29-07 17:04)

Til Nina:

Søket (med avkryssing for fritekst, men det fungerer på samme måte selv om man ikke krysser av for fritekst)

Oppramsingen av ordklasser er jo bare for å begrense treffene. Enten ramser man opp and (a1 or a2 or a3 or a4 or a5) for å få med seg bare ord som er definert som et adjektiv, eller så fjerner man treff ved å bruke not (f1 or f2 etc.) De samme teknikker kan man for så vidt også benytte i ORDNETT.

Nå er det slett ikke alle oppslagsordene i BO som er oppført med ordklasse (f.eks. FEDME, FEDREARV, FEDRIFT, FEEDBACK, KASTELØS). Derfor må man trene seg opp gjennom praktiske øvelser (her er jo "Nøtta" svært godt egnet).

Til Alf:

f1 betyr substantiv hunnkjønn (f=femininum=hunnkjønnsord)

m1, m2, m3 er substantiv hannkjønn (m=maskulinum=hannkjønnsord). Det er 3 ulike måter å bøye disse på, derav 3 grupper benevnt 1, 2 og 3.

n1, n2 og n3 er tilsvarende intetkjønnsord (n=nøytrum=intetkjønnsord)

tilsvarende finnes 5 ulike grupper adjektiver gruppert etter bøyningsmønster og 4 ulike grupper svake verb

Sterke verb har imidlertid ingen grammatisk kode. Eksempler på slike verb er SLÅSS, GÅ, STIKKE osv.

Annonse

Til Nina:

Tusen takk for tålmodigheten CS.

Tror de "små grå" begynner å oppfatte poenget i det du har skrevet. Forklaringene dine er kommet på papir, og disse skal lese en del ganger sammen med relevante søk.

Det at dette søket også kan gjøres i ordnett var en uvurderlig opplysning.Vet ikke hvor mange ganger jeg har satt og lett i opp mot 1000 ord for å finne svar. For, det er jo ikke alle disse "kan være"-ordene som ligger i BMO etter hva jeg har erfart.

Vil få kommentere en ting til slutt. Det er synd det ikke går an å skrive ut et enkelt innlegg i NKL. Da jeg merket første innlegget som jeg ville ha på papir så begynte den likevel på bunnen av alle innleggene og skrev ut samtlige.

Nina

Takk skal du ha cs.

Da stemte det med kjønn som jeg kom på senere.

Studerer resten av svaret.

Mvh

Alf

Vedlegger et par eksempler på "kan være-søk" vha. Ordnett (de presiserte søkene er kun egnet for søking i Norsk riksmålsordbok) med tilsvarende søketeknikk som vist over for BO, og den effekten man får ved å presisere søkene.

Kan KU være:

+ku gir 290 treff

+ku -(SUBST|VERB|ADV|PREP|INTERJ) gir 48 treff

Kan FORSAMLING være:

+forsamling gir 175 treff

+forsamling -(SUBST|VERB|ADV|PREP|INTERJ) gir 14 treff

Den logiske operatoren OG er tegnet +

Den logiske operatoren ELLER er tegnet |

Den logiske operatoren IKKE er tegnet -

Hei, Nina.

Dette med utskrivning kan gjøres på følgende enkle måte:

1. Kopier den eksakte tekstmengde du vil ha på papir i Notisblokk eller Word.

2. Skriv ut.

Mvh Skjye.

Den framgangsmåten har jeg overhodet ikke tenkt over Skjye. Skal gjøre det med en gang jeg får min egen maskin tilbake i løpet av uken. Innleggene ligger jo her :o). Nå fikk jeg med masse forstyrrende tekst som jeg ikke trenger.

Nina

Gjest Solveig

Vedlegger et par eksempler på "kan være-søk" vha. Ordnett (de presiserte søkene er kun egnet for søking i Norsk riksmålsordbok) med tilsvarende søketeknikk som vist over for BO, og den effekten man får ved å presisere søkene.

Kan KU være:

+ku gir 290 treff

Kan FORSAMLING være:

CS

Jeg skulle bare si at vips så er de informative innleggene dine dyttet nedover forumet, og plutselig er det 1000 Allers- innlegg over dem.

Så hvis du hadde giddet og kopiert innleggene dine, og kanskje noen av spørsmålsformuleringene til folka her, i et innlegg under "nyttige linker"- forumet så hadde det vært uvurderlig. (Ja, pga av det lave antall poster der).

Tusen takk, uansett.

Mvh

Solveig

Kan KU være:

+ku gir 290 treff

Kan FORSAMLING være:

Sitter og leser igjennom forklaringen til søk i Ordnett som jeg skrev ut på papir den gangen det kom.

Ser at jeg har gått glipp av en MEGET vestentlig detalj i denne forklaringen, og det er å bruke tegn foran og i søket.

Som eks. ditt. HINDRER SLITASJE. Her hadde jeg begynt med anførselstegn og deretter gått over til søk på hvert ord. Det at jeg kunne ha skrevet

+HINDRE* + SLITASJE* det har gått meg forbi.

Har laget meg mye ekstraarbeid ved ikke å lese grundig nok. Og nå med de nye opplysningene om adjektivene så ser jeg virkelig fram til at nr. 6 kommer.

Nina

Den framgangsmåten har jeg overhodet ikke tenkt over Skjye. Skal gjøre det med en gang jeg får min egen maskin tilbake i løpet av uken. Innleggene ligger jo her :o). Nå fikk jeg med masse forstyrrende tekst som jeg ikke trenger.

Nina

Til Solveig

OK

Annonse

Kan KU være:

+ku gir 290 treff

Kan FORSAMLING være:

cs

Ang " kan være"

Oppgaven : + ku - ( SUBST | VERB | ADV | PREP INTERJ )

Dette skal gi 48 treff, men jeg får opp en uhorvelig mengde , over 180000 .

Hva gjør jeg feil ?

ova

Innlegg redigert. (01-30-07 09:15)

cs

Ang " kan være"

Oppgaven : + ku - ( SUBST | VERB | ADV | PREP INTERJ )

Dette skal gi 48 treff, men jeg får opp en uhorvelig mengde , over 180000 .

Hva gjør jeg feil ?

ova

Innlegg redigert. (01-30-07 09:15)

Til Ova:

Det greieste er å markere teksten i mitt innlegg. Dette utføres ved å holde venstre musetast nede mens man merker hele teksten. Slipp så venstre musetast. Klikk deretter høyre musetast mens markøren befinner seg inne på det markerte området og du får opp en meny. Velg så Kopier. Deretter går du inn i søkevinduet. Igjen trykker du høyre musetast - du får opp en meny - velg så Lim inn. Feilen du gjør er at du legger inn massevis av mellomrom. Jeg limer inn strengene (din og min) over hverandre:

+ ku - ( SUBST | VERB | ADV | PREP INTERJ ) gir ca. 183645 treff

Du må altså fjerne 10 blanke tegn og sette inn en | mellom PREP og INTERJ.

Til Nina: Det er nok bare den store i-en som er feil. Eller i Ordnett er tegnet | som befinner seg på paragraftasten helt til venstre på tastaturet (mitt).

Innlegg redigert. (02-03-07 13:47)

Til Ova:

Det greieste er å markere teksten i mitt innlegg. Dette utføres ved å holde venstre musetast nede mens man merker hele teksten. Slipp så venstre musetast. Klikk deretter høyre musetast mens markøren befinner seg inne på det markerte området og du får opp en meny. Velg så Kopier. Deretter går du inn i søkevinduet. Igjen trykker du høyre musetast - du får opp en meny - velg så Lim inn. Feilen du gjør er at du legger inn massevis av mellomrom. Jeg limer inn strengene (din og min) over hverandre:

Til Nina: Det er nok bare den store i-en som er feil. Eller i Ordnett er tegnet | som befinner seg på paragraftasten helt til venstre på tastaturet (mitt).

Hei cs

Etter å ha fulgt med i den pågående "debatt" er det blitt klart for meg at jeg ikke skjønner bæra, og det må jeg bare tilstå for åpen scene.

Hvor plasserer du + / og - ? Jeg forsøkte å søke på KU og FORSAMLING både med og uten disse tegnene og fikk samme resultat.

Jeg antar at jeg svever i en gedigen misforståelse, og nå lurer jeg på om det er mulig å forklare meg hva du mener. ( Jeg var ikke med da kruttet ble oppfunnet, bare så det er sagt)

Hvis jeg f.eks. har spørsmålet: "Kan blikk være" og jeg ikke finner det ved å skrive inn disse ordene her i NKL, forsøker jeg med bare ordet "Blikk" i Ordnett , fritekstsøk. og da hender det jo at jeg finner noe som passer.

Men det er kanskje en helt på jordet måte å søke på?

Svært takknemlig for svar

Gerd

Til Gerd

Jeg har forklart søking i Ordnett også under Nyttige linker, men jeg kan forsøke med hvordan jeg ville søkt etter "kan blikk være"

Søk 1)

Jeg går til nettstedet www.ordnett.no, fjerner kryss fra alle bøkene unntatt for Norsk riksmålsordbok (NRO) og velger "Avansert søk" - krysser deretter av for "Fritekstsøk". Så skriver jeg blikk og trykker søk (slik begynte visst du også). Jeg får 440 treff alfabetisk usortert - alt for mye å bla gjennom.

Søk 2)

Jeg skriver +blikk og får 440 treff, men i det minste alfabetisk sortert i starten - fortsatt alt for mye å bla gjennom.

Resonnement: Svaret er jo et adjektiv og mange av oppslagsordene i NRO har jo adj. i definisjonsteksten.

Søk 3)

Jeg skriver +blikk +adj og får "bare" 129 treff. Listen ser imidlertid alfabetisk og fin ut for de første 25 treffene. Jeg har skrevet et søk som betyr at både ordet blikk og ordet adj skal stå i definisjonen til de oppslagsordene jeg søker.

Resonnement: Jeg prøver å fjerne alle ordene som inneholder ord i definisjonen som subst, verb, adv, prep og interj - hvordan går det?

Søk 4)

Jeg skriver +blikk -(subst|verb|adv|prep|interj) og får 81 treff

Søk 5)

Jeg skriver +blikk +adj -(subst|verb|adv|prep|interj) og får 74 treff

Dessverre er det mye galt i søkeprogrammet og det fungerer ikke når jeg blar framover, kun første treffside er å stole på, men kanskje ordet du leter etter står blant de 25 første treffene?

Innlegg redigert. (01-30-07 23:54)

Til Ova:

Du fortjener en stor bukett blomster CS, men siden det ikke lar seg gjøre får jeg nøye meg med å si TUSEN TAKK.

Nina

Til Gerd

Jeg har forklart søking i Ordnett også under Nyttige linker, men jeg kan forsøke med hvordan jeg ville søkt etter "kan blikk være"

Søk 1)

Jeg går til nettstedet www.ordnett.no, fjerner kryss fra alle bøkene unntatt for Norsk riksmålsordbok (NRO) og velger "Avansert søk" - krysser deretter av for "Fritekstsøk". Så skriver jeg blikk og trykker søk (slik begynte visst du også). Jeg får 440 treff alfabetisk usortert - alt for mye å bla gjennom.

Søk 2)

Jeg skriver +blikk og får 440 treff, men i det minste alfabetisk sortert i starten - fortsatt alt for mye å bla gjennom.

Resonnement: Svaret er jo et adjektiv og mange av oppslagsordene i NRO har jo adj. i definisjonsteksten.

Søk 3)

Jeg skriver +blikk +adj og får "bare" 129 treff. Listen ser imidlertid alfabetisk og fin ut for de første 25 treffene. Jeg har skrevet et søk som betyr at både ordet blikk og ordet adj skal stå i definisjonen til de oppslagsordene jeg søker.

Resonnement: Jeg prøver å fjerne alle ordene som inneholder ord i definisjonen som subst, verb, adv, prep og interj - hvordan går det?

Søk 4)

Jeg skriver +blikk -(subst|verb|adv|prep|interj) og får 81 treff

Søk 5)

Jeg skriver +blikk +adj -(subst|verb|adv|prep|interj) og får 74 treff

Dessverre er det mye galt i søkeprogrammet og det fungerer ikke når jeg blar framover, kun første treffside er å stole på, men kanskje ordet du leter etter står blant de 25 første treffene?

Innlegg redigert. (01-30-07 23:54)

hei CS

jeg finner ikke den vertikale streken på mitt apple-tastatur

noe tegn jeg kan bruke istedet?

aspen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...