Gjest nina Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hei forfatteren. Har et lite spørsmål fra en "dum blondine". Når du utvider databasen til også å gjelde SNL, vil da kryssordhjelpen i Allers bli utvidet. Ringte denne hjelpen i dag, siden det bare er torsdager de har åpent, hadde et spørsmål vedr. K&T HobbyQuiz som jeg ikke klarte å finne ut av noen steder. Da jeg ikke liker å bruke denne formen for hjelp ba jeg om forståelse for problemet, men damen var så HYGGELIG. Som hun sa, de var der for å hjelpe, men i dag hadde de hatt en dame som hadde ringt inn fire ganger i løpet av en time vedr. Nøtta, hun hadde også fordreid stemmen for å få svar. Hver gang hun ringte hadde hun opptil flere spørsmål hun ville ha svar på. Men, som hun sa, de hadde avslørt henne. Å ringe kryssordhjelpen i Allers kan kanskje være på sin plass. men hvis man ringer fire ganger og ber om 3 svar hver gang som er maks for hver oppgave,mener jeg har lest det et sted, men er ikke sikker, ja da synes jeg det går litt langt. Forumet her i NKL er jo nettopp et sted hvor man kan be om hint til løsninger hvor man står fast. Noen velger å svare på korrekt bokstavkombinasjon som er blitt et yndet spørretema, andre velger å svare litt mer kryptisk som ved å gi hint til hvor man kan finne svaret. Jeg for min del sverger til det siste, all den tid vi alltid får nye medlemmer med oss, og de kanskje kan ha nytte av å lære om bl.a. søkemetoder etc. i bmo og nro. En annen grunn for at jeg sverger til den siste, er at da jeg var kalv og bvegynte å løse nøtten, så var det i stor utstrekning ved hjelp av hint vi nybegynnere fikk vår opplæring. Dette er kun en liten refleksjon fra min side ang. det å utvide ordboksøket til også å gjelde SNL. Var litt "eplekjekk" i mitt forrige svar for nøtten kan jo by på utfordringer for noen hver i den formen som den foreligger nå. Mvh Nina Denne damen er tydligvis ikke medlem her i NKL, det er synd. Er sikker på at hun kunne fått god hjelp av mange brukere av forumet. Innlegg redigert. (01-26-07 10:15) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei Nina. Det er jo ganske utrolig å høre sånt. Hva med den ekte gleden man føler når man har klart å løse nøtten selv - uten å få fasitsvarene? Det skal være vrient å løse nøtta, men jeg tror jeg hadde valgt å stå over hvis jeg måtte ha hjelp til halve nøtta fra redaksjonen. Tror mange rett og slett ikke gidder å lete med lys og lykte, men det er jo sånn man kommer i mål. Gadd vite hvor mange timer jeg har "gått til sengs" med Tanum. Da jeg begynte å løse nøtta, fikk jeg utrolig god hjelp fra mange her inne. Mange godt hint, men ikke minst den lærdommen de ga meg med søkemetodene. Jeg er heller ikke tilhenger av å "blotte" bokstaver i løsningsord, og foretrekker derfor også gode hint. Nei, redaksjonen skulle droppet "nødhjelpen" på Nøtta og henvist spørrerne til NKL-siden. Det kunne blitt livlige diskusjoner og mange nye nøtteløsere kunne lære masse av det. Det var sånn jeg fikk interessen av Nøtta, nettopp ved å følge med på diskusjonen her inne. Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svein Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg henger meg på innleggene til Nina og Tone. Jeg mener, i likhet med Tone, at Allers bør sløyfe kryssordhjelpen eller eventuelt overlate den til NKL. I morgen er det Lotto. Lurer på om Norsk Tipping har Lotto-hjelp? Ville vært mer enn fornøyd om jeg fikk vite bare de 5 første tallene... Innlegg redigert. (01-26-07 21:07) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nøtteforfatteren Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei Nina. Det er jo ganske utrolig å høre sånt. Hva med den ekte gleden man føler når man har klart å løse nøtten selv - uten å få fasitsvarene? Det skal være vrient å løse nøtta, men jeg tror jeg hadde valgt å stå over hvis jeg måtte ha hjelp til halve nøtta fra redaksjonen. Tror mange rett og slett ikke gidder å lete med lys og lykte, men det er jo sånn man kommer i mål. Gadd vite hvor mange timer jeg har "gått til sengs" med Tanum. Da jeg begynte å løse nøtta, fikk jeg utrolig god hjelp fra mange her inne. Mange godt hint, men ikke minst den lærdommen de ga meg med søkemetodene. Jeg er heller ikke tilhenger av å "blotte" bokstaver i løsningsord, og foretrekker derfor også gode hint. Nei, redaksjonen skulle droppet "nødhjelpen" på Nøtta og henvist spørrerne til NKL-siden. Det kunne blitt livlige diskusjoner og mange nye nøtteløsere kunne lære masse av det. Det var sånn jeg fikk interessen av Nøtta, nettopp ved å følge med på diskusjonen her inne. Tone Hei Jeg skal gjøre allersredaksjonen oppmerksom på disusjonsinnleggene her. Kanskje de burde vurdere å unnta Nøtta fra oppgaver de hjelper til med? For øvrig synes jeg det er blitt en fin "stil" her på NKL når det gjelder hjelp til nøtta. Hint og bistand til søkeformer hjelper folk til å bli dyktigere kryssordløsere. Å bare oppgi løsningsord skaper IKKE bedre løsere. Håper mange fortsatt vil bryne seg på nøtta. Av og til lurer jeg nesten på hvordan dere greier oppgaven :)) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin E Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Trenger ikke kutte ut nøtte-hjelp via telefon fullstendig vel ? Men det er jo greit at man ikke får hjelp til den mer en en gang de dagene telefonen er åpen. Fatter ikke at folk kan være så frekke å utnytte hjelpsomheten deres... Hadde ikke jeg hatt samvittighet til iallefall Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cs Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei forfatteren. Har et lite spørsmål fra en "dum blondine". Når du utvider databasen til også å gjelde SNL, vil da kryssordhjelpen i Allers bli utvidet. Ringte denne hjelpen i dag, siden det bare er torsdager de har åpent, hadde et spørsmål vedr. K&T HobbyQuiz som jeg ikke klarte å finne ut av noen steder. Da jeg ikke liker å bruke denne formen for hjelp ba jeg om forståelse for problemet, men damen var så HYGGELIG. Som hun sa, de var der for å hjelpe, men i dag hadde de hatt en dame som hadde ringt inn fire ganger i løpet av en time vedr. Nøtta, hun hadde også fordreid stemmen for å få svar. Hver gang hun ringte hadde hun opptil flere spørsmål hun ville ha svar på. Men, som hun sa, de hadde avslørt henne. Å ringe kryssordhjelpen i Allers kan kanskje være på sin plass. men hvis man ringer fire ganger og ber om 3 svar hver gang som er maks for hver oppgave,mener jeg har lest det et sted, men er ikke sikker, ja da synes jeg det går litt langt. Forumet her i NKL er jo nettopp et sted hvor man kan be om hint til løsninger hvor man står fast. Noen velger å svare på korrekt bokstavkombinasjon som er blitt et yndet spørretema, andre velger å svare litt mer kryptisk som ved å gi hint til hvor man kan finne svaret. Jeg for min del sverger til det siste, all den tid vi alltid får nye medlemmer med oss, og de kanskje kan ha nytte av å lære om bl.a. søkemetoder etc. i bmo og nro. En annen grunn for at jeg sverger til den siste, er at da jeg var kalv og bvegynte å løse nøtten, så var det i stor utstrekning ved hjelp av hint vi nybegynnere fikk vår opplæring. Dette er kun en liten refleksjon fra min side ang. det å utvide ordboksøket til også å gjelde SNL. Var litt "eplekjekk" i mitt forrige svar for nøtten kan jo by på utfordringer for noen hver i den formen som den foreligger nå. Mvh Nina Denne damen er tydligvis ikke medlem her i NKL, det er synd. Er sikker på at hun kunne fått god hjelp av mange brukere av forumet. Innlegg redigert. (01-26-07 10:15) Synes man med fordel kunne øke ordtilfanget til kryssordoppgavene til også å omfatte SNL. Dersom "Nøtta" i Allers skal framstå som en skikkelig nøtt øker dette mulighetene til nettopp å lage en slik oppgave. Etter hvert lærer fler og fler å søke elektronisk i oppslagsbøkene. De kilder som benyttes i "Nøtta" i dag kan man med litt søketeknikk gjennomsøke relativt greit. Søkemotoren i SNL er imidlertid relativt svak og her må man i mye større grad resonnere seg fram til løsningsordene. Jeg viser for øvrig til beskrivelsen av søkemotorene under "Nyttige linker". Til slutt kan jo interesserte løsere prøve følgende søk i Bokmålsordboka: kake and (mel or sukker) _____b_ and brukt and amulett NB! Husk å krysse av for fritekstsøk. Det har vært noen "røster" som har beklaget seg over at Bokmålsordboka gir maks. 30 (i fritekst 25) svar og her er "medisinen" å benytte mer presise søk, noe eksemplene over viser. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei Jeg skal gjøre allersredaksjonen oppmerksom på disusjonsinnleggene her. Kanskje de burde vurdere å unnta Nøtta fra oppgaver de hjelper til med? For øvrig synes jeg det er blitt en fin "stil" her på NKL når det gjelder hjelp til nøtta. Hint og bistand til søkeformer hjelper folk til å bli dyktigere kryssordløsere. Å bare oppgi løsningsord skaper IKKE bedre løsere. Håper mange fortsatt vil bryne seg på nøtta. Av og til lurer jeg nesten på hvordan dere greier oppgaven :)) Hei Nøtteforfatter. Man blir vel mer og mer dreven i måten å søke på, men for min del, så leter jeg også mye og lenge i Tanum før jeg er i mål. Her i huset lurer de på om jeg holder på å lære Tanum utenat :o) Har nå prøvd meg på nr 5 og er neeesten i mål, men du har klart å sette meg skikkelig fast nå. Har ca 3-4 ord igjen, men hvis jeg ikke snart får en sterk lyskilde i hodet, så går jeg i frø for å si det på den måten :o) MEN; jeg har bare et spørsmål til "slike er svært giftige": Den løsningen jeg har valgt er beskrevet i Tanum som (giftig ....), men sjekker man ordet opp i SNL finner man at det står ..... MEGET giftig. Jeg bruker ikke SNL til løsninger bare for å presisere det, men bruker av og til å sjekke opp ord jeg er usikker på... Denne ble litt kinkig siden du har valgt å si "svært giftig". Blir glad for tilbakemelding på den. mvh Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solveig Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Synes man med fordel kunne øke ordtilfanget til kryssordoppgavene til også å omfatte SNL. Dersom "Nøtta" i Allers skal framstå som en skikkelig nøtt øker dette mulighetene til nettopp å lage en slik oppgave. Etter hvert lærer fler og fler å søke elektronisk i oppslagsbøkene. De kilder som benyttes i "Nøtta" i dag kan man med litt søketeknikk gjennomsøke relativt greit. Søkemotoren i SNL er imidlertid relativt svak og her må man i mye større grad resonnere seg fram til løsningsordene. Jeg viser for øvrig til beskrivelsen av søkemotorene under "Nyttige linker". Til slutt kan jo interesserte løsere prøve følgende søk i Bokmålsordboka: kake and (mel or sukker) _____b_ and brukt and amulett NB! Husk å krysse av for fritekstsøk. Det har vært noen "røster" som har beklaget seg over at Bokmålsordboka gir maks. 30 (i fritekst 25) svar og her er "medisinen" å benytte mer presise søk, noe eksemplene over viser. Tusen takk til CS angående nyttig info om søking i Bokmålsordboka. Dette var skikkelig bra! Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elna Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei forfatteren. Har et lite spørsmål fra en "dum blondine". Når du utvider databasen til også å gjelde SNL, vil da kryssordhjelpen i Allers bli utvidet. Ringte denne hjelpen i dag, siden det bare er torsdager de har åpent, hadde et spørsmål vedr. K&T HobbyQuiz som jeg ikke klarte å finne ut av noen steder. Da jeg ikke liker å bruke denne formen for hjelp ba jeg om forståelse for problemet, men damen var så HYGGELIG. Som hun sa, de var der for å hjelpe, men i dag hadde de hatt en dame som hadde ringt inn fire ganger i løpet av en time vedr. Nøtta, hun hadde også fordreid stemmen for å få svar. Hver gang hun ringte hadde hun opptil flere spørsmål hun ville ha svar på. Men, som hun sa, de hadde avslørt henne. Å ringe kryssordhjelpen i Allers kan kanskje være på sin plass. men hvis man ringer fire ganger og ber om 3 svar hver gang som er maks for hver oppgave,mener jeg har lest det et sted, men er ikke sikker, ja da synes jeg det går litt langt. Forumet her i NKL er jo nettopp et sted hvor man kan be om hint til løsninger hvor man står fast. Noen velger å svare på korrekt bokstavkombinasjon som er blitt et yndet spørretema, andre velger å svare litt mer kryptisk som ved å gi hint til hvor man kan finne svaret. Jeg for min del sverger til det siste, all den tid vi alltid får nye medlemmer med oss, og de kanskje kan ha nytte av å lære om bl.a. søkemetoder etc. i bmo og nro. En annen grunn for at jeg sverger til den siste, er at da jeg var kalv og bvegynte å løse nøtten, så var det i stor utstrekning ved hjelp av hint vi nybegynnere fikk vår opplæring. Dette er kun en liten refleksjon fra min side ang. det å utvide ordboksøket til også å gjelde SNL. Var litt "eplekjekk" i mitt forrige svar for nøtten kan jo by på utfordringer for noen hver i den formen som den foreligger nå. Mvh Nina Denne damen er tydligvis ikke medlem her i NKL, det er synd. Er sikker på at hun kunne fått god hjelp av mange brukere av forumet. Innlegg redigert. (01-26-07 10:15) Har ingenting i mot hjelpen i Allers siden den er helt uaktuell.Syns det rekker å få/gi noen små dytt her.Enten i form av hvor/hvordan man går videre med et problem eller en bekreftelse/avkreftelse på en bokstav.Det er ikke nødvendig å oppgi hele ordet.Men når man har holdt på i timesvis i flere dager med et problem,ja da ber jeg så smått om et lite dytt ! Sånn som i nøtta 5 der det finns to alternativer til kryssende ord,men da faller ikke det tredje og siste på plass.(Jeg tenker på typograffeil,fugl,løfte).Håper jeg slipper å kontakte Allers til uka for første gang.Tror det er de forsiktige hjelpere her som gjør det mest spennende. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Typograffeil finner du i NRO. Jeg tok utgangspunkt i hva fugl kunne bli, og prøvde meg frem med de to bokstavene jeg hadde som valg. Hvis du har fått nedtrykt på plass, så skal du finne typograffeil i NRO ved å søke på enten 2. og 4. bokstaven, eller 2. og 6. bokstav. Jeg søkte på 2. og 6.bokstav, for jeg var usikker på løfte. Når man får treff i NRO, er det lett å hoppe over noen ord man TROR ikke har noe med det vi leter etter. Jeg gjorde det først, og ble svært overrasket da jeg gikk igang på nytt, ord for ord og faktisk fant løsningen. Av og til får man flere like ord i NRO, og må sjekke hver av de, men i vårt tilfelle-typograffeil- kommer løsningsordet bare en gang, men har flere betydninger. mvh Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elna Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Takk til Tone for gode råd.Det er slik man kan hjelpe.Så slapp jeg å gå gjennom 563 ord under typogr.Man lærer av hjelpsomme "dyttere".Jeg mener nr.5 er løst,selv om det er noen oppgaver som har flere løsninger denne gangen. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei Elna. Bare hyggelig å hjelpe til. Jeg er også kommet i mål. Jeg trengte bare å sove på de to siste ordene som satte meg fast :o) Har også funnet oppgaver med flere løsninger, men det er ikke mange. Og så den gleden jeg følte da jeg var ferdig - fikk fornyet energi som kommer hjemmet til gode :o) Ha en fortsatt fin kryssordhelg. Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xordforfatteren Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei Nøtteforfatter. Man blir vel mer og mer dreven i måten å søke på, men for min del, så leter jeg også mye og lenge i Tanum før jeg er i mål. Her i huset lurer de på om jeg holder på å lære Tanum utenat :o) Har nå prøvd meg på nr 5 og er neeesten i mål, men du har klart å sette meg skikkelig fast nå. Har ca 3-4 ord igjen, men hvis jeg ikke snart får en sterk lyskilde i hodet, så går jeg i frø for å si det på den måten :o) MEN; jeg har bare et spørsmål til "slike er svært giftige": Den løsningen jeg har valgt er beskrevet i Tanum som (giftig ....), men sjekker man ordet opp i SNL finner man at det står ..... MEGET giftig. Jeg bruker ikke SNL til løsninger bare for å presisere det, men bruker av og til å sjekke opp ord jeg er usikker på... Denne ble litt kinkig siden du har valgt å si "svært giftig". Blir glad for tilbakemelding på den. mvh Tone Du har sannsynligvis RIKTIG løsning her Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lill Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei forfatteren. Har et lite spørsmål fra en "dum blondine". Når du utvider databasen til også å gjelde SNL, vil da kryssordhjelpen i Allers bli utvidet. Ringte denne hjelpen i dag, siden det bare er torsdager de har åpent, hadde et spørsmål vedr. K&T HobbyQuiz som jeg ikke klarte å finne ut av noen steder. Da jeg ikke liker å bruke denne formen for hjelp ba jeg om forståelse for problemet, men damen var så HYGGELIG. Som hun sa, de var der for å hjelpe, men i dag hadde de hatt en dame som hadde ringt inn fire ganger i løpet av en time vedr. Nøtta, hun hadde også fordreid stemmen for å få svar. Hver gang hun ringte hadde hun opptil flere spørsmål hun ville ha svar på. Men, som hun sa, de hadde avslørt henne. Å ringe kryssordhjelpen i Allers kan kanskje være på sin plass. men hvis man ringer fire ganger og ber om 3 svar hver gang som er maks for hver oppgave,mener jeg har lest det et sted, men er ikke sikker, ja da synes jeg det går litt langt. Forumet her i NKL er jo nettopp et sted hvor man kan be om hint til løsninger hvor man står fast. Noen velger å svare på korrekt bokstavkombinasjon som er blitt et yndet spørretema, andre velger å svare litt mer kryptisk som ved å gi hint til hvor man kan finne svaret. Jeg for min del sverger til det siste, all den tid vi alltid får nye medlemmer med oss, og de kanskje kan ha nytte av å lære om bl.a. søkemetoder etc. i bmo og nro. En annen grunn for at jeg sverger til den siste, er at da jeg var kalv og bvegynte å løse nøtten, så var det i stor utstrekning ved hjelp av hint vi nybegynnere fikk vår opplæring. Dette er kun en liten refleksjon fra min side ang. det å utvide ordboksøket til også å gjelde SNL. Var litt "eplekjekk" i mitt forrige svar for nøtten kan jo by på utfordringer for noen hver i den formen som den foreligger nå. Mvh Nina Denne damen er tydligvis ikke medlem her i NKL, det er synd. Er sikker på at hun kunne fått god hjelp av mange brukere av forumet. Innlegg redigert. (01-26-07 10:15) Støtter både Nina og Tone her. Jeg visste faktisk ikke at det var en telefon man kunne ringe og be om løsninger på. Dette er en oppgave som man vinner 1000,- kr. på, dersom man er heldige og har alt rett og i tillegg blir trukket ut som vinner. Hvilken glede er det å motta en så flott premie, dersom det er andre som har løst den. Da føler jeg nesten at hele gleden ved å løse kryssord er borte. Støtter meg til kryssordforfatterens forslag om at det ikke burde bli gitt ut svar på nøtta på kryssordtelefonen. Dette er som oftest en oppgave som er vanskelig og krever en del timers arbeid, før den er løst. Dersom en tar seg det arbeidet og har de hjelpemidler en trenger, så går det som regel greit. Det skal ikke bli gjort på en så lettvint måte som å kunne ringe en telefon og få svaret på det man ikke får til/gidder å finne ut av selv. Jeg synes i likhet med andre som har kommentert dette, at det er helt greit med stikkord for å kunne finne frem til det ordet man søker, men for all del ikke legge ut svaret eller deler av det. Denne oppgaven skal være vanskelig. Og som Nina sier, så har hun vært kalv selv. Det har jeg også, men jo mer jeg jobbet med nøtta på egenhånd, jo flinkere ble jeg til å finne svarene. Det hjelper ikke til på egenutviklingen å få et svar rett i hånda. Det lærer vi absolutt ingen ting av, foruten at vi blir enda mere avhengige av andres hjelp. Lill Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cs Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Du har sannsynligvis RIKTIG løsning her Støtter Lill fullt ut. Det er viktig at noen vanskelige oppgaver forblir vernet med tanke på hjelp. Det er nok av litt enklere oppgaver på markedet som ellers passer bedre dersom man trenger utstrakt hjelp til "Nøtta".Etter hvert vil man bli flink nok til at man kan gyve løs på "Nøtta" på egen hånd. Fast løsning av "Nøtta" gjør at man utvikler seg raskt til å bli en bedre kryssordløser. Husk også å trene på å bli god til å søke. Jeg skal gi et par eksempler på et "kan være"-søk i Bokmålsordboka med meget høy presisjon: Eksempel 1) Kan avtale være, 7 bokstaver, t i 4-de ___t___ and avtale and (a1 or a2 or a3 or a4 or a5) gir 1 treff, muntlig Legg merke til kombinasjonen av søk i oppslagsord og fritekst (dette fungerer imidlertid bare delvis). Legg også merke til hvordan søket kun gir svar på oppslagsord som er angitt som adjektiver. Eksempel 2) Kan ku være, 9 bokstaver, ingen kjente bokstaver Søker etter kan ku være - utelater substantiv og verb ku not (f1 or m1 or m2 or m3 or n1 or n2 or n3 or v1 or v2 or v3 or v4) gir mulig løsning KALVDIGER Et søk på ku ville stoppet på oppslagsordet "hvalku" (maks. 25 treff i fritekstsøk) Husk at man kan kopiere tekst og lime inn i søkevinduet. Lag ferdig en del standardiserte søk i f.eks. Word. Kopier søket og lim det deretter inn i søkevinduet og gjør nødvendige endringer i søket til slutt. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Først vil jeg uttrykke min beundring for CS sin store kunnskap om søk i ordbøkene, og at han er så storsinnet og deler disse kunnskapene med oss andre. For det andre vet jeg ikke helt om jeg støtter forslagene om å kutte ut nøttehjelp fullstending. Det er mange måter å hjelpe på, og hvis vi kunne bli flinkere til å gi hint så vil dette være utviklende for mange, meg selv inkludert vil jeg tro. Da jeg selv begynte å løse oppgaven var her mange gode hjelpere som var med å utvikle oss nybegynnere. Ser ikke helt grunnen til at andre ikke skal kunne få den samme hjelpen. Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elna Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Synes man med fordel kunne øke ordtilfanget til kryssordoppgavene til også å omfatte SNL. Dersom "Nøtta" i Allers skal framstå som en skikkelig nøtt øker dette mulighetene til nettopp å lage en slik oppgave. Etter hvert lærer fler og fler å søke elektronisk i oppslagsbøkene. De kilder som benyttes i "Nøtta" i dag kan man med litt søketeknikk gjennomsøke relativt greit. Søkemotoren i SNL er imidlertid relativt svak og her må man i mye større grad resonnere seg fram til løsningsordene. Jeg viser for øvrig til beskrivelsen av søkemotorene under "Nyttige linker". Til slutt kan jo interesserte løsere prøve følgende søk i Bokmålsordboka: kake and (mel or sukker) _____b_ and brukt and amulett NB! Husk å krysse av for fritekstsøk. Det har vært noen "røster" som har beklaget seg over at Bokmålsordboka gir maks. 30 (i fritekst 25) svar og her er "medisinen" å benytte mer presise søk, noe eksemplene over viser. Til cs. Flott ! Dette syns jeg virker veldig interessant.Prøvde ditt opplegg på både avtale og ku og fikk samme resultat som deg.MEN da jeg satte inn et annet søk enn avtale med en kjent bokstav i midten fikk jeg et løsningsord helt uten denne bokstaven.Vi nybegynnere har en del å lære og det kunne være flott å greie "kan være"-oppgavene på en mer rasjonell måte enn som nå å søke bokstav for bokstav.Hvis jeg bare visste hva dine a1 or a2 or v1 or v2 osv. kunne stå for.Hvor finner jeg den løsningen? Takk. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ivey Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Støtter Lill fullt ut. Det er viktig at noen vanskelige oppgaver forblir vernet med tanke på hjelp. Det er nok av litt enklere oppgaver på markedet som ellers passer bedre dersom man trenger utstrakt hjelp til "Nøtta".Etter hvert vil man bli flink nok til at man kan gyve løs på "Nøtta" på egen hånd. Fast løsning av "Nøtta" gjør at man utvikler seg raskt til å bli en bedre kryssordløser. Husk også å trene på å bli god til å søke. Jeg skal gi et par eksempler på et "kan være"-søk i Bokmålsordboka med meget høy presisjon: Eksempel 1) Kan avtale være, 7 bokstaver, t i 4-de ___t___ and avtale and (a1 or a2 or a3 or a4 or a5) gir 1 treff, muntlig Legg merke til kombinasjonen av søk i oppslagsord og fritekst (dette fungerer imidlertid bare delvis). Legg også merke til hvordan søket kun gir svar på oppslagsord som er angitt som adjektiver. Eksempel 2) Kan ku være, 9 bokstaver, ingen kjente bokstaver Søker etter kan ku være - utelater substantiv og verb ku not (f1 or m1 or m2 or m3 or n1 or n2 or n3 or v1 or v2 or v3 or v4) gir mulig løsning KALVDIGER Et søk på ku ville stoppet på oppslagsordet "hvalku" (maks. 25 treff i fritekstsøk) Husk at man kan kopiere tekst og lime inn i søkevinduet. Lag ferdig en del standardiserte søk i f.eks. Word. Kopier søket og lim det deretter inn i søkevinduet og gjør nødvendige endringer i søket til slutt. Vil også takke cs for veldig interessante og nyttige tips. Det er alltid en fryd å lese dine innlegg. For at søkestrengene skal bli litt kortere så går det også an å skrive ___t___ and avtale and (a1,a2,a3,a4,a5) og ku not (f1,f2,m1,m2,m3,n1,n2,n3,v1,v2,v3,v4) (altså droppe alle OR inne i parentesen). Elna Etter at du har foretatt et søk i bokmålsordboka, under svarene du får, kommer det en link som du kan trykke på. Oversikt over grammatiske koder. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det dere bekriver er i og for seg greit nok, men hvordan vet en når en skal bruke a1, k1,m1,v1. Er dette tilfeldige bokstaver eller? Og ser at noen bokstaver slutter etter 2, noen etter 3 og noen etter 4. Jeg forstår ikke helt denne oppbyggingen av søket. Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ivey Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei nina Hvis ingen andre kommer med en forklaring skal jeg forsøke å forklare det imorgen. Tiden strekker ikke til nå. Men du vil klare deg utmerket uten disse a-ene og v-ene også, de er bare med for å redusere antall mulige svaralternativer. Ivey Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Tusen takk. Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin E Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det dere bekriver er i og for seg greit nok, men hvordan vet en når en skal bruke a1, k1,m1,v1. Er dette tilfeldige bokstaver eller? Og ser at noen bokstaver slutter etter 2, noen etter 3 og noen etter 4. Jeg forstår ikke helt denne oppbyggingen av søket. Nina Jeg vil også lære dette !! Forstår ikke så mye av det til nå... Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cs Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Først vil jeg uttrykke min beundring for CS sin store kunnskap om søk i ordbøkene, og at han er så storsinnet og deler disse kunnskapene med oss andre. For det andre vet jeg ikke helt om jeg støtter forslagene om å kutte ut nøttehjelp fullstending. Det er mange måter å hjelpe på, og hvis vi kunne bli flinkere til å gi hint så vil dette være utviklende for mange, meg selv inkludert vil jeg tro. Da jeg selv begynte å løse oppgaven var her mange gode hjelpere som var med å utvikle oss nybegynnere. Ser ikke helt grunnen til at andre ikke skal kunne få den samme hjelpen. Nina Siden jeg sliter med influensa for tiden så har jeg i det minste tid nok til å forklare: Jeg begynner med det grunnleggende om Bokmålsordboka (BO). Den består av 2 databaser (eller tabeller om man vil); oppslagsord og fritekst. Databasen med oppslagsord består av hele oppslagsordet (alle bokstavene i ordet) uten spesialtegn (som | eller ~). Her kan man søke med jokertegn for ukjent bokstav, men man får kun de 30 første treffene. De fleste kjenner til søking i oppslagsord og søkingen er også forklart sammen med søkeprogrammet. Fritekstdatabasen består både av oppslagsordet og forklaringsteksten. Imidlertid er oppslagsordet i fritekstdatabasen lik oppslagsordet i bokversjonen av Bokmålsordboka. Dvs. at negllakk blir ~lakk, nedslag blir ned|slag og neglisjere blir neglisje're. Man ser tydelig oppslagsordet i venstre kolonne og friteksten i høyre kolonne når man får svar på et søk i BO. De fleste oppslagsordene har en kodenøkkel i friteksten som markerer ordklasse og bøyningsform. Disse kodenøklene er oppført helt foran i BO, evt. velg "Oversikt over grammatiske koder" under søkesvarene i nettversjonen av BO (som Ivey også påpekte tidl.). a1 - a5 er adjektiver, m1 - m3 er substantiver, hannkjønn osv. Søket ku not (f1,f2,m1,m2,m3,n1,n2,n3,v1,v2,v3,v4) betyr at jeg søker etter alle fritekster som inneholder ordet ku samtidig som det ikke er hverken substantiv (av hunnkjønn, hannkjønn, intetkjønn) eller verb. En mer systematisk oversikt over søkemuligheten kan sammenfattes i flg. tabell: Logiske operatorer: Operator-Benyttet tegn-Alternativt-Betydning AND-and-Semikolon-Og OR-or-Komma-Eller NOT-not-Minus-Ikke NEAR-near-Søker etter ord som står nær hverandre i søketeksten Semikolon, komma og minus fungerer ikke i alle typer søk. Man bør derfor benytte and, or og not fullt ut. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 hallo cs Jeg har hatt mye nytte av dine søketips. Og tusen takk skal du ha. Jeg holder på å øve meg på "svært lite rom", som var i en oppgave for en tid siden. Jeg får fram "lite rom", rom and lite and (n1 or n2 or3) Jeg har prøvd å legge til "and svært" og "near svært" Men får ikke fram svaret, som vel skulle være tekjøkken Kan du forklare litt mer ? Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Siden jeg sliter med influensa for tiden så har jeg i det minste tid nok til å forklare: Jeg begynner med det grunnleggende om Bokmålsordboka (BO). Den består av 2 databaser (eller tabeller om man vil); oppslagsord og fritekst. Databasen med oppslagsord består av hele oppslagsordet (alle bokstavene i ordet) uten spesialtegn (som | eller ~). Her kan man søke med jokertegn for ukjent bokstav, men man får kun de 30 første treffene. De fleste kjenner til søking i oppslagsord og søkingen er også forklart sammen med søkeprogrammet. Fritekstdatabasen består både av oppslagsordet og forklaringsteksten. Imidlertid er oppslagsordet i fritekstdatabasen lik oppslagsordet i bokversjonen av Bokmålsordboka. Dvs. at negllakk blir ~lakk, nedslag blir ned|slag og neglisjere blir neglisje're. Man ser tydelig oppslagsordet i venstre kolonne og friteksten i høyre kolonne når man får svar på et søk i BO. De fleste oppslagsordene har en kodenøkkel i friteksten som markerer ordklasse og bøyningsform. Disse kodenøklene er oppført helt foran i BO, evt. velg "Oversikt over grammatiske koder" under søkesvarene i nettversjonen av BO (som Ivey også påpekte tidl.). a1 - a5 er adjektiver, m1 - m3 er substantiver, hannkjønn osv. Søket ku not (f1,f2,m1,m2,m3,n1,n2,n3,v1,v2,v3,v4) betyr at jeg søker etter alle fritekster som inneholder ordet ku samtidig som det ikke er hverken substantiv (av hunnkjønn, hannkjønn, intetkjønn) eller verb. En mer systematisk oversikt over søkemuligheten kan sammenfattes i flg. tabell: Logiske operatorer: Operator-Benyttet tegn-Alternativt-Betydning AND-and-Semikolon-Og OR-or-Komma-Eller NOT-not-Minus-Ikke NEAR-near-Søker etter ord som står nær hverandre i søketeksten Semikolon, komma og minus fungerer ikke i alle typer søk. Man bør derfor benytte and, or og not fullt ut. Takk for redegjørelsen CS. Har sittet litt og forsøkt på ord i opgave nr. 3. Stikkord "kan hvalfangst være" og "kan elskverdighet være". Dersom jeg bruker søket not og ikke krysser av for fritekst så går det greit. Har da brukt kodene fra F1 - V4. Prøver jeg samme søket med en el. to kjente bokstaver og and hvalfangst and + kodestrengen får jeg ingen treff. Når det gjelder avtale, ved søk på dette ordet får jeg opp kodene M1 og V2 samt at det er adj. Da forstår jeg det slik at enten søker man fra F1 - V4 el. fra A1-A5. Kan man sette inn hele strengen fra A1 - V4 i samme søk, el. må disse separeres. Ser at dette er noe jeg virkelig må trene meg på. Men interessant var det. Får jeg dette til så blir det virkelig mye mindre å bla i enn pr dags dato da jeg i hovedsak har brukt søk i bøyde former med kjente, men dette søker krever som regel flere kjente bokstaver. Nina Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/12564-til-forfatteren-av-n%C3%B8tten-og-utvidelse-til-snl/#findComment-54253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå