Gå til innhold

Nøtta 44

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei telemarkinger.

Jeg følte meg trygg på at jeg hadde funnet de som "er vanlige i Telemark", men problemet er ar jeg finner ingen ting som passer med 4. og 6. bokstav (som er S og E) Det er f.eks. ingen øyboere på 7 bokstaver som har S som 2. bokstav.

(De gjennomgående bokstavene på dette i Telemark er:*R*S*E*K*K*N*)

Det jeg lurer på er om jeg er totalt på villspor.

Gerd

Innlegg redigert. (11-01-06 10:43)

Fortsetter under...

Skrevet

Tar du i bruk Tanum så vil du nok finne en øyboer med de bokstavene.

Og så har jeg et lite spørsmål. Du sier du er rimelig sikker på det fra Telemark, men finner ikke øyboerne. Hvorfor lister du da opp alle bokstavene du har i Telemark når det kun er øyboerne med S som andre du ikke finner? Hvilken relevans har dette for spørsmålet ditt?

Nina

Innlegg redigert. (11-01-06 10:52)

Skrevet

Og så har jeg et lite spørsmål. Du sier du er rimelig sikker på det fra Telemark, men finner ikke øyboerne. Hvorfor lister du da opp alle bokstavene du har i Telemark når det kun er øyboerne med S som andre du ikke finner? Hvilken relevans har dette for spørsmålet ditt?

Nina

Hei Nina

Svar på ditt spørsmål er at da hadde en som kunne gi meg et hint, se om jeg det riktige Telemarks-svaret eller om det var bortkastet å lete videre.

Jeg har problemer med rundholten også, og derfor var det nærliggende å tenke seg at hele greia kanskje var bort i natta.

Bortsett fra dette hjørnet er alt på plass.

Gerd

Du sier at jeg vil NOK finne disse øyboerne i Tanum, men der tror jeg du tar feil.

Nå har jeg gått igjennom hele alfabetet med S som andre bokstav, både på de kombinasjonene som er logisk som f.eks. as, es osv. og de ulogiske som bs, ts osv., men jeg har ikke funnet noe som kan brukes som øyboere.

Så nå føler jeg ar håret begynner å gråne. Kan en eller annen gi meg et tips om hvordan jeg kommer ut av denne floken?

Gerd

Innlegg redigert. (11-02-06 00:03)

Skrevet

Nina

Innlegg redigert. (11-01-06 17:37)

Gjest Nøtteliten
Skrevet

Hei Nina

Svar på ditt spørsmål er at da hadde en som kunne gi meg et hint, se om jeg det riktige Telemarks-svaret eller om det var bortkastet å lete videre.

Jeg har problemer med rundholten også, og derfor var det nærliggende å tenke seg at hele greia kanskje var bort i natta.

Bortsett fra dette hjørnet er alt på plass.

Gerd

Du sier at jeg vil NOK finne disse øyboerne i Tanum, men der tror jeg du tar feil.

Nå har jeg gått igjennom hele alfabetet med S som andre bokstav, både på de kombinasjonene som er logisk som f.eks. as, es osv. og de ulogiske som bs, ts osv., men jeg har ikke funnet noe som kan brukes som øyboere.

Så nå føler jeg ar håret begynner å gråne. Kan en eller annen gi meg et tips om hvordan jeg kommer ut av denne floken?

Gerd

Innlegg redigert. (11-02-06 00:03)

Svaret er vel ganske enkelt: Du trenger den NYESTE utgaven av Tanums Store rettskrivningsordbok. Denne er helt avgjørende for å greier Nøtta og andre vanskelige oppgaver.

Skrevet

Hei Nøtteliten.

Jeg kjøpte boka fra forlaget for 3 dager siden, så jeg går da ut fra at jeg har fått den siste utgaven. Den er, etter hva jeg forstår, fra 2005.

Gerd

Annonse

Skrevet

Hallo Gerd.

Siden du ikke finner øyboeren din i Tanum, må du ha blunket akkurat i det øynene dine gled forbi det ordet. Og husk, i Tanum står entalsformen, det er opp til deg å finne ut hvor mange bokstaver du må legge til for å få flertallsformen.

Skrevet

Både Telemark og øyboere er i havn,men etter tre dagers intensiv leting gjennom alle tilgjengelige hjelpemidler og med alle (u)mulige kombinasjoner står jeg fremdeles uten en eneste bokstav mer når det gjelder rundholt og pilformet.På rundholt har jeg to vage løsninger:Den ene hentyder på ei øy,den andre begynner på m . Vil noen hjelpe med hvor jeg finner frem eller en "hjelpebokstav" ?

Skrevet

Hei Elna.

Pilformet finner du i Riksmålsordboka enkelt og greit. Starter ned F.

Når det gjelder "rundholt" så er vi i samme båt.

Gerd

Skrevet

Ser det er flere med problemer i øverste venstre hjørne.Noen har greid nøtta og da spør jeg om de kan bekrefte/avkrefte følgende:sjette bokstav i rundholt er g ,andre i sølje er u eller ø (har jeg oversett den i Tanum?) og fjerde i påviselig er r.Hvor finner jeg svar på disse oppgavene?Føler jeg har endevendt NKL,hele ordnettet samt SNL uten resultat.

Skrevet

Hei Jan. Når det gjelder sølje så er den riktig, og det er også riktig at du har oversett den i Tanum. R er også riktig.

Svar på denne oppgaven finner du ikke i NKL og SNL, men i deler av ordnett, Tanum og bokmålsordboken.

Nina

Skrevet

Hei nina. Vi er flere som har de samme problemene og derfor lurer jeg litt på ditt svar.Er det u eller ø som er riktig i sølje?Hva med g i rundholt?

Skrevet

Det er U.

Nina

Innlegg redigert. (11-02-06 21:38)

Annonse

Skrevet

Til nina. Takk for bokstaven u (som jeg hadde) og presisering av at søljedelen virkelig står i Tanum.Dette satte i gang et skred og nå er jeg HELT ferdig!

Skrevet

Hyggelig å høre.

Nina

Innlegg redigert. (11-02-06 23:59)

Skrevet

Til nina. Takk for bokstaven u (som jeg hadde) og presisering av at søljedelen virkelig står i Tanum.Dette satte i gang et skred og nå er jeg HELT ferdig!

Det som kan være et dilemma er alle blindbokstavene:Kan spørsmål være.Ja,ikke noe særlig hjelp å få fra hjelpemidlene.Jeg har nemlig to alternativer som jeg syns er like gode.Det ene begynner på b og det andre på k.Er det noen av dere som har kommentar til dette?

Skrevet

Hyggelig å høre.

Nina

Hei Elna.

Jeg anbefaler k, men har du peiling på hva som er kjekt å ha i Humorpoeten?

Jeg mangler 3 bokstaver, og har følgende bokstaver: ? R V E T ? ? T E

Gerd

Innlegg redigert. (11-03-06 09:04)

Skrevet

Hyggelig å høre.

Nina

Takk for hjelpen.Går for den bandasjen jeg nå fant gjennom et firma på

google.For det er vel den som slutter på s?

Skrevet

Det som kan være et dilemma er alle blindbokstavene:Kan spørsmål være.Ja,ikke noe særlig hjelp å få fra hjelpemidlene.Jeg har nemlig to alternativer som jeg syns er like gode.Det ene begynner på b og det andre på k.Er det noen av dere som har kommentar til dette?

Ja, dersom du bruker de hjelpemidlene som er listet opp i oppgaven så tror jeg ikke du hadde stilt dette spørsmålet :)

Nina

Skrevet

Ang.spørsmål : jeg går får det som begynner på b.Det står i bokmålsordboka.

Skrevet

Hyggelig å høre.

Nina

Til nina.Hvilket hjelpemiddel snakker du om? Jeg har søkt i følgende uten å finne bandasjen:NKL,ordnett,SNL,bokmålsordboka samt en med.ordbok,nye Tanum.Danielsens kryssordbok,blå fremmedordbok ,synonymordboka og Hele Norges leksikon.Hva mangler jeg ?Fant altså et svar på google.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...