Gjest Gerd Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 HJELP! "en slik kan bli 3 meter høy" Jeg trodde jeg hadde funnet svaret, men det passer ikke med noen av de kryssende ordene, så nå må jeg be om hjelp. På dette som kan bli 3 meter har jeg: *J*R*E*L*. er disse bokstavene riktige? Og så er det denne som kommer fra Brasil. Kan noen gi meg et tips om i hvilket "rike" jeg finner svaret? (planteriket, dyreriket osv) Gerd
Gjest svima Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Ingen av bokstavene er korrekte på den som kan bli 3 meter høy dessverre. Den som kommer fra Brasil finner du i NRO. Gjør også oppmerksom på at mange av løsningsordene i nøtta 43 er i Tanum. Det ble mye leting før den var i boks. mvh Svima
Gjest Gerd Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Hei Svima. Ja, det kunne jeg vel skjønne. Da får jeg prøve og finne noe annet som han bli 3 metet høyt. Nå har jeg nettop i dag mottatt Tanums store rettskrivningsordbok, så da håper jeg at jeg vil få bruk for den til å løse kinkige oppgaver. Gerd
Gjest Gerd Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Mange timer senere. Ja. denne nøtta var steinhard. Det passet jo så fortreffelig med Bjørneklo på den som kunne bli 3 metet høy, men så var jeg helt på villspor da. Jeg må forsøke meg med et par spørsmål til for å se om det er mulig å komme videre: Skal 2. og 4. bokstav på denne 3-meteren være D og K? Jeg har forsøkt meg på en løsning på dette fra Brasil, og har følgende bokstaver som skal korrespondere med loddrette ord: *A*A*U*M*E*. er dette i nærheten av riktig svar? Gerd Innlegg redigert. (10-28-06 18:40)
Gjest svima Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 D er ikke korrekt. Ellers så stemmer det. Har sendt deg mail - ikke fått den? svima
Gjest Gerd Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Hei Svima Jo, jeg har mottatt en mail, men der stod det bare det samme som du skrev her. Du skal uansett ha tusen takk for den hjelpen jeg har fått. Jeg får prøve igjen og se om det lar seg gjøre å komme ut av denne saksa jeg sitter fast i. Ang. Tanums så er jeg noe i tvil om hvor jeg finner løsning på spørsmålene i kryssordet, da dette jo er en rettskrivningsordbok. Kan du gi meg et eksempel på et ord i nøtta nr. 43 som jeg bare finner svar på i Tanums? Gerd
Gjest nina Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Kan gi deg flere. Hovedstad, nordøst for Vardø, forheng, bli videre og bredere, og eneste måten er å begynne å bla fra begynnelsen og lese :) Nina
Gjest Gerd Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Hei Nina Jeg har da funnet både nordøst for Vardø og forheng uten Tanums. Hvordan jeg skal finne svar på videre og bredere i Tanums har jeg ikke noe svar på. Boka er på 984 sider, så selv om jeg må kutte ut alle ulogiske bokstavkombinasjoner, ville det ta en evighet å komme igjennom den. Gerd
Gjest nina Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Som regel har en noen bokstaver en går ut fra. Kan trøste deg med at jeg har bladd igjennom Tanum 4-5 ganger i dag for å finne svar. Da begynner jeg på A el. B. Og hvis du har funnet de du nevner uten Tanum er du særdeles heldig. Forrige tors/fredag var det kun Tanum jeg kunne finne svaret i av de hjelpemidlene jeg har tilgjengelig. Men, som sagt. Vi må alle bare begynne på A og bla og lese. Andre muligheter er der ikke. Kan vi, kan du. Sitter nå og løser Utfordringen i nr. 16. Det er en bok jeg har i fanget, det er Tanum. Uunværlig for å få bekreftet en del ord. Nina Innlegg redigert. (10-28-06 21:43)
Gjest Lill Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 Hei Nina Jeg har da funnet både nordøst for Vardø og forheng uten Tanums. Hvordan jeg skal finne svar på videre og bredere i Tanums har jeg ikke noe svar på. Boka er på 984 sider, så selv om jeg må kutte ut alle ulogiske bokstavkombinasjoner, ville det ta en evighet å komme igjennom den. Gerd Hei Gerd. Jeg så at du hadde funnet svaret på disse "gåtene" uten å bruke Tanum, og da er jeg litt nysgjerrig på hvor og hvordan du søkte for å finne svarene?Jeg prøvde selv både ordnett, bmo og nkl uten resultat. Jeg fant til slutt svarene det antagelig spørres etter ved hjelp av Tanum. Det kan jo være at jeg har søkt feil, og da hadde det vært artig å høre hvordan du gikk frem for å finne svarene. Lill
Gjest Gerd Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Hei Lill På det lengste ordet brukte jeg søk i svarord og markerte de bokstavene jeg hadde altså: *K*L*E*B*N*E*. Det korte ordet tok jeg slør som søkeord og fikk da opp *U*D*. Jeg må jo tilstå at jeg var ikke 100 % sikker på det siste, men på SNL fikk jeg en liten bekreftelse, skjønt der var det tilføyd en "h" Løsningene på begge oppgavene bekreftes i tanum, men jeg vet jo ikke hva du har kommet fram til. Jeg skulle gjerne vite hvordan jeg skal komme fram til hva det riktige ordet for "bli videre og bredere" skal være. Nå er det like før jeg gir opp. Gerd
Gjest Lill Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Nøtta nr. 43 var veldig vanskelig, det er lenge siden den har vært så vrien. Og jeg må si at jeg er imponert over at du klarte å finne alle ordene rundt "nordøst for Vardø". Det klarte ikke jeg, jeg måtte ha det ordet på plass for å klare de rundtliggende. Og dette ordet som vi skulle frem til kom jo ikke opp ved ordsøk i nro eller bmo, det var derfor jeg ble så overrasket da du hadde klart det, og lurte på hva jeg hadde gjort feil her. Så tusen takk for forklaringa de, nå skjønner jeg det. Ellers er det mange ord i denne oppgaven som jeg kun fant i Tanum, og det tok tid. Så dersom du leter der, bør du få svar på de siste ordene dine også. "springe fram" fant jeg også kun i Tanum. Når det gjelder "bli videre og flatere" må du nok lete i Tanum, til du finner forklaringen på et ord som blir videre og flatere. Det er her dette svaret ligger. Men dersom du har den elek. utgaven av Tanum, kan du finne svaret ved å skrive inn "videre og flatere". Lill
Gjest Solveig Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Hei Lill På det lengste ordet brukte jeg søk i svarord og markerte de bokstavene jeg hadde altså: *K*L*E*B*N*E*. Det korte ordet tok jeg slør som søkeord og fikk da opp *U*D*. Jeg må jo tilstå at jeg var ikke 100 % sikker på det siste, men på SNL fikk jeg en liten bekreftelse, skjønt der var det tilføyd en "h" Løsningene på begge oppgavene bekreftes i tanum, men jeg vet jo ikke hva du har kommet fram til. Jeg skulle gjerne vite hvordan jeg skal komme fram til hva det riktige ordet for "bli videre og bredere" skal være. Nå er det like før jeg gir opp. Gerd Jeg løser ikke dette kryssordet altså; men hva mener du med den "elek. utgaven av Tanum"? Den siste og gjeldende utgaven er bare en fysisk bok, eller er det jeg som har misforstått? I i så fall, på hvilken web-side kan man kjøpe elekronisk tilgang til boka? Mvh Solveig
Gjest Lill Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Det finnes en elektronisk utgave som kunnskapsforlaget utgav for noen år tilbake. Den dekker alle ordene i den gamle Tanum + en del andre oppslagsverk. Jeg har hørt at den er utsolgt fra forlaget og av den grunn ikke er å få tak i lenger. Men det vet jeg ikke sikkert, da jeg ikke har undersøkt det. Lill
Gjest olav Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Hei Gerd. Jeg så at du hadde funnet svaret på disse "gåtene" uten å bruke Tanum, og da er jeg litt nysgjerrig på hvor og hvordan du søkte for å finne svarene?Jeg prøvde selv både ordnett, bmo og nkl uten resultat. Jeg fant til slutt svarene det antagelig spørres etter ved hjelp av Tanum. Det kan jo være at jeg har søkt feil, og da hadde det vært artig å høre hvordan du gikk frem for å finne svarene. Lill Vær oppmerksom på at NKL bruker noe kopnservative skrivemåter. Søker du på "springe frem" i stedet for "springe fram" så får du løsningsordet umiddelbart
Gjest Solveig Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Det finnes en elektronisk utgave som kunnskapsforlaget utgav for noen år tilbake. Den dekker alle ordene i den gamle Tanum + en del andre oppslagsverk. Jeg har hørt at den er utsolgt fra forlaget og av den grunn ikke er å få tak i lenger. Men det vet jeg ikke sikkert, da jeg ikke har undersøkt det. Lill Ok, du mener cd-rommen,ja.
Gjest Gerd Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Vær oppmerksom på at NKL bruker noe kopnservative skrivemåter. Søker du på "springe frem" i stedet for "springe fram" så får du løsningsordet umiddelbart Hei Olav Springe fram har jeg funnet, men ikke i NKL, men du har helt rett med hensyn til frem istedet for fram. Jeg fant svaret på lørdag, men jeg husker ikke hvor. Lill skriver at jeg må lese gjennom Tanum til jeg finner noe som blir videre og bredere. Det ser jeg ganske svart på, så jeg tror jeg sier at nok er nok og kaster inn håndkledet. Gerd
Gjest svima Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 Hei gerd. Har du noen bokstaver i blir videre og bredere, 2. og 4. f.eks.? Da kan du jo begynne å lete sånn som Nina sa. Du finner det. Du skal ikke så langt ut i alfabetet skjønner du :o) mvh Svima
Gjest nina Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 Hei Olav Springe fram har jeg funnet, men ikke i NKL, men du har helt rett med hensyn til frem istedet for fram. Jeg fant svaret på lørdag, men jeg husker ikke hvor. Lill skriver at jeg må lese gjennom Tanum til jeg finner noe som blir videre og bredere. Det ser jeg ganske svart på, så jeg tror jeg sier at nok er nok og kaster inn håndkledet. Gerd Hei Gerd. Dersom vi alle skulle resonnere slik som du med hensyn til det å lete i Tanum, ja så var vel aldri denne oppgaven blitt løst av noen. Er sikker på at de aller fleste løserne har måtte benytte den framgangsmåten som flere har vært inne på. Og som Svima sier, dersom du har 2. bokstav så begrenser du jo søket veldig. Da begynner du med å sette A foran denne bokstaven, går videre til B etc. Da vil du finne svaret. Nina
Gjest Gerd Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 Hei Svima og Nina. Dessverre så har jeg ikke andre bokstaven, (på 4. har jeg N) Jeg fikk vite at D i en som kunne bli 3 meter høy var feil, da ble smilet også feil og jeg fant en ny som kunne bli 3 meter høy med T som andre boktrav. Men da ble smilet borte, og jeg har lett og lett, men komplett umulig å finne et nytt. Så derfor, skjønner dere, ser jeg svart på å begynne å lete i Tanum (På dette smilet har jeg altså T og N som 6. og 8. bokstav) Gerd Jeg må fortelle noe pussig som nettopp hendte. Jeg sitter med nøtta 44 foran meg, og skulle prøve å finne svaret på "eksklusiv væske "i Tanum. Jeg hadde A som andre bokstav og slo opp en helt vilkårlig side i boka, og det aller første ordet jeg festet blikket på var eksklusiv eddik, som stemte perfekt med det jeg lette etter. Ganske utrolig når en har 984 sider å velge mellom, å skulle finne det riktige ordet slik. Lurer på om jeg har en usynlig hjelper Gerd Innlegg redigert. (10-30-06 10:07)
Gjest svima Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 Hei Gerd. du har sikkert korrekt løsning på "kan smil være". Sjekk om ikke ordet er riktig, med både den ene og andre bokstaven. D passer ikke, sjekk da hvordan ordet blir med T, som du har i "kan bli 3 meter høy". Dermed skulle du ha 2 korrekte bokstaver i "videre og flatere", og du er langt på vei. Å løse nøtta ER vanskelig, og det betyr at man må lete mye når løsningen ikke finnes elektronisk. Det er jo det som gjør Nøtta spennende og interessant. svima
Gjest nina Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 Dersom du tar utgangspunkt i forfatterens ordbøker så er det kun i Tanum du finner den som kan bli 3 m, men forklaringen må du finne andre stedet. I og med at du allerede har 2. og 4. bokstav så burde det gå rimelig greit. Nina
Gjest Jan Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Hei Gerd. Dersom vi alle skulle resonnere slik som du med hensyn til det å lete i Tanum, ja så var vel aldri denne oppgaven blitt løst av noen. Er sikker på at de aller fleste løserne har måtte benytte den framgangsmåten som flere har vært inne på. Og som Svima sier, dersom du har 2. bokstav så begrenser du jo søket veldig. Da begynner du med å sette A foran denne bokstaven, går videre til B etc. Da vil du finne svaret. Nina "3 m høi" i NRO.Ang smilet:kan skrives med både t og d.Fra Brasil:produkt med navn fra by der nede.Videre og flatere samt bli oppblåst i Tanum på samme forbokstav.Nå hjelper det vel??
Gjest Gerd Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Hei. Jeg burde vel egentlig hatt vett nok til å gi meg, men det er vanskelig og inrømme at en kom til kort. Jan skriver at D kan erstattes med T i smilet, og da spørs det om det opprinnelige smilet, som hadde, *Ø*L*D (evnt.T),*N*, var feil? For hvis det var riktig, vil 2. bokstav i det vide og brede bli L, og nå har jeg lett og lett i Tanum uten å finne noe svar. Gerd Fra Brasil her jeg funnet, men om det er riktig??? Jeg har *A*A*U*M*E* og på "ble oppblåst" har jeg *Y*T* DS Innlegg redigert. (10-31-06 11:47)
Gjest nina Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Hvorfor ikke stole på egne løsninger? Nina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå