Gjest Elna Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Etter 48 timers intens grubling står jeg igjen med noen nøtter jeg håper noen vil hjelpe litt så jeg kommer videre. Kan noen vennligst bekrefte/avkrefte følgende bokstaver :Første i kan vind være er s,andre i angir graden er i,andre i språk er n,og kjempet mot Skakke der er andre i. Finner ingen løsninger i Tanum,NKL,ordnett eller SNL.Og angående leggings,skal vi frem til et stoff?
Gjest odd Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 bokstaven N i språk er rett. resten er feil. prøv på nytt! det kan være greit å vite at alle løsningene står enkelt å finne i bøkene som er opplistet i Allers. vær også oppmerksom på at forfatteren bruker ikke SNL. synes også jeg bør si at løseteknikken ved å basere seg på 1. og/ eller 2. bokstav, ikke automatisk lar seg overføre fra papirbasert løsning til elektronisk. søker du elektronisk på ERLING SKAKKE (i ordnett), spretter løsningen rett opp! odd
Gjest Elna Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Hei Odd. Om det var så lett ! Jeg behersker nok ikke alle tilgjengelige hjelpemidler på riktig måte og derfor kommer jeg skjevt ut.Nå har jeg prøvd på ERLING SKAKKE i ordnett,men får ingen opplysninger.Det er en idé at jeg snart lærer å beherske de elektroniske midlene slik at jeg kanskje kan klare TILNÆRMET så mye som dere andre. I mellomtiden spør jeg om hjelp...Tenk,bare en n var riktig !
Gjest nina Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Dersom du skriver inn "erling skakke" i fritekstsøk i ordnett så VIL du få tilsvar i Norsk riksmålsordbok. Det kommer opp 2 alt. og det er kun et som passer.l Nina
Gjest Jan Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Her er flere uvitende ! Jeg har fulgt rådene fra Odd og Nina.Finner ingenting brukendes på erling skakke i ordnett fritekst.Får først opp eng.no. 3 ord,så norsk ordbok 2 ord , NRO 101 uvesentlige treff osv.Får noen av oss opp noe annet enn dere?
Gjest Elin E Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Etter 48 timers intens grubling står jeg igjen med noen nøtter jeg håper noen vil hjelpe litt så jeg kommer videre. Kan noen vennligst bekrefte/avkrefte følgende bokstaver :Første i kan vind være er s,andre i angir graden er i,andre i språk er n,og kjempet mot Skakke der er andre i. Finner ingen løsninger i Tanum,NKL,ordnett eller SNL.Og angående leggings,skal vi frem til et stoff? Du må skrive " erling skakke" - da kommer det kun opp 2 :)
Gjest odd Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Etter 48 timers intens grubling står jeg igjen med noen nøtter jeg håper noen vil hjelpe litt så jeg kommer videre. Kan noen vennligst bekrefte/avkrefte følgende bokstaver :Første i kan vind være er s,andre i angir graden er i,andre i språk er n,og kjempet mot Skakke der er andre i. Finner ingen løsninger i Tanum,NKL,ordnett eller SNL.Og angående leggings,skal vi frem til et stoff? til jan og elna: de 101 treffene i NRO er ikke uvesentlig. dersom man ikke kan sjekke de opplysninger som gis, er dere sjanseløse på å klare nøtta! skriv søket slik: "erling skakke" og søk. NB! glem ikke å bruke hermetegn! lykke til.
Gjest nina Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Til Elna og Jan. Under punktet "nyttige linker" i åpningmenyen her i NKL har CS et meget bra innlegg om hvordan man søker i ordnett. Dette anbefales å lese på det sterkeste. Videre vil dere finne adressen til bokmålsordboken her. De fleste nøkkelord i nøtten finnes enten i NRO, Bmo el. Tanum. Nina
Gjest Jan Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Du må skrive " erling skakke" - da kommer det kun opp 2 :) Anførselstegnet gjorde underverker ! Er det flere slike bøyger man bør lære seg ?
Gjest margot Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Til Elna og Jan. Under punktet "nyttige linker" i åpningmenyen her i NKL har CS et meget bra innlegg om hvordan man søker i ordnett. Dette anbefales å lese på det sterkeste. Videre vil dere finne adressen til bokmålsordboken her. De fleste nøkkelord i nøtten finnes enten i NRO, Bmo el. Tanum. Nina Erling Skakke I en artikkel i SNL skrives de han kjempet mot litt annerledes. 2 bokstaver er forskjellige fra ordnett. Den ene vil ha betydning for løsningen. altså kan en aldri bruke andre kilder enn de oppgitte på løsning av Nøtta? margot
Gjest nina Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Så lenge kildene er listet opp i oppgaven vil det ikke være realt at andre kilder skal være avgjørende for løsningen. Det hadde stillt seg anderledes dersom kildevalg var valgfritt. Det er den ikke i nøtten. Ninaa
Gjest margot Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 OK, da er det nok best jeg begrenser søkene mine. Selv om det av og til er lettere å finne det andre steder. Margot
Gjest nina Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Dersom jeg finner svaret andre steder så sjekker jeg det alltid mot oppgitte kilder for å se at det finnes der, og bruker stavemåten i disse oppslagsverkene. Nina
Gjest margot Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Bra, da er det bare Tanums jeg bør fornye, de andre ligger på nettet? Margot
Gjest Elna Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Har fått litt mer dreis på ordnett,men det stopper helt av og til.Nå har jeg slitt fra alle bauger og kanter med to "nye" nøtter:Den er sjelden langs vår kyst:er det fisk/sjødyr/fugl/plante/fiskeredskap ? Hva er første bokstaven ?Og kan vind være:er u første bokstav?
Gjest Elna Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Og nå har jeg funnet fisken ! (Ved å lære å bruke ordnett på en ny måte.)
Gjest Jan Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har bare ett ord igjen denne gangen.Jeg fant ikke løsningen blandt de vanlige hjelpemidlene ,men på yahoo.Derfor lurer jeg på....Det gjelder arbeidstelt.Begynner det på h,så har jeg det.Kan noen av alle de dyktige veteranene bekrefte dette?
Gjest margot Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Hei, jeg fant arbeidstelt i bokmålsordboka, prøv å søke på ordet ditt der. H er riktig. Margot
Gjest Jan Skrevet 20. oktober 2006 Skrevet 20. oktober 2006 Har fått litt mer dreis på ordnett,men det stopper helt av og til.Nå har jeg slitt fra alle bauger og kanter med to "nye" nøtter:Den er sjelden langs vår kyst:er det fisk/sjødyr/fugl/plante/fiskeredskap ? Hva er første bokstaven ?Og kan vind være:er u første bokstav? Både innbo og pattedyr kan ha to løsninger.Stemmer det?
Gjest margot Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Her er flere uvitende ! Jeg har fulgt rådene fra Odd og Nina.Finner ingenting brukendes på erling skakke i ordnett fritekst.Får først opp eng.no. 3 ord,så norsk ordbok 2 ord , NRO 101 uvesentlige treff osv.Får noen av oss opp noe annet enn dere? Innbo og pattedyr. Ser ut som det kan være to løsninger, ja. Hva gjør vi da? Setter gul klebelapp på kryssordet med kommentar om dette, og alternative løsninger? Hva gjør dere andre? Margot
Gjest nina Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Når det gjelder innboet så synes jeg at det ene er litt mer "innbo" enn det andre alt. Les i nro og se om du er enig. Ellers skjer det samme nå i nr. 43. Der er det også to løsninger på to av stikkordene. Redaksjonen sier jo at alle løsninger hvor blindbokstavene avgjør skal telle med, men likevel så har de jo en fasit. Det er jo helt tydlig ved offentliggjørelsen av vinnere. Kanskje vi skulle sette oss ned og skrive til redaktøren alle i hop. Det er ikke riktig at det er tilfeldigheter som skal avgjøre om vi er med i trekningen eller ikke når vi legger så mye arbeid ned i en oppgave. Nina
Gjest margot Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Hei Nina, Selvfølgelig er det ene mer "innbo" enn det andre. Men så dyptgående har jeg ikke begynt å tenke enda. Du har helt rett. Takk skal du ha, det blir visst neste «utviklingstrinn» for meg. Når det gjelder trekning av vinneren, så tror jeg nok at redaksjonen følger fasit. Jeg tror ikke vi skal forvente at en hektisk redaksjon har tid til å sjekke opp alle alternative løsninger som finnes i både det ene og det andre kryssordet. Eller har de det? Hilsen Margot
Gjest margot Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Det ene pattedyret falt bort. Hjertelig takk! Margot
Gjest nina Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Og det gjorde ene fuglen i 43 hos meg også når jeg sjekket NRO igjen. Så da er kanskje ikke forfatteren så verst likevel, men moralen er at en ikke alltid kan stole på det man finner her i NKL når det gjelder nøtteløsing. Nina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå