Gjest nina Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 Holder på med de siste ordene i oppgaven. Det er kan egg være og Kan språk være. Føler jeg har forsøkt alle mulige søkealternativer i Bokmålsordboken og Ordnett. Trodde jeg hadde løst oppgaven men da gikk det ikke opp med Sportsutøverne. Jeg ønsker ikke svar på stikkordene, men er det noen som kan hjelpe meg med søkealt. slik at jeg kan finne ut av det på egenhånd. Nina
Gjest cs Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 Jeg går ut fra at du har forsøkt med "kan egg/språk være" i norsk kryssordleksikon (her)(?)
Gjest Skjye Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Holder på med de siste ordene i oppgaven. Det er kan egg være og Kan språk være. Føler jeg har forsøkt alle mulige søkealternativer i Bokmålsordboken og Ordnett. Trodde jeg hadde løst oppgaven men da gikk det ikke opp med Sportsutøverne. Jeg ønsker ikke svar på stikkordene, men er det noen som kan hjelpe meg med søkealt. slik at jeg kan finne ut av det på egenhånd. Nina Hei, Nina. Begge disse kombinasjonene kan klareres ved hjelp av Bokmålsordboka. Ved FRITEKSTSØK heri (søk direkte i definisjonstekstene) vil det ofte være gunstig å bruke fantasien og forestille seg hvordan aktuelle søkeord kan opptre i forskjellige bøyningsformer i de ulike definisjonstekster: EGG, EGGEN, EGGET, EGGENE, og suksessivt prøve seg frem, søk for søk, (og studere tekstene nøye) inntil man eventuelt finner noe som matcher de mest sannsynlige bokstaver man allerede har parkert. Dette var metoden jeg selv anvendte for å finne hva "kan egg være". Deretter brukte jeg mine bokstavalternativer i NKLs "Søk i svarord" for å finne mulige kandidat til "kan språk være" og fant deretter bekreftelse ved å slå opp på ordet i Bokmålsordboka og lese forklaringen til ordet. Mvh Skjye.
Gjest Skjye Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Holder på med de siste ordene i oppgaven. Det er kan egg være og Kan språk være. Føler jeg har forsøkt alle mulige søkealternativer i Bokmålsordboken og Ordnett. Trodde jeg hadde løst oppgaven men da gikk det ikke opp med Sportsutøverne. Jeg ønsker ikke svar på stikkordene, men er det noen som kan hjelpe meg med søkealt. slik at jeg kan finne ut av det på egenhånd. Nina En tilføyelse: Ordet jeg fant ved ovennevnte prosedyre til "kan egg være" var et substantiv. For å finne det endelige løsningsordet (som også står i Bokmålsordboka) må man tenke seg et adjektiv basert på dette substantiv, ved å føye til en T i enden av ordet. Mvh Skjye.
Gjest nina Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Tusen takk Skjye. Nå lærte jeg noe nytt i dag også vedr. søk. Tror jeg har kommet fra til korrekt løsning takket være din hjelp. Forsøkte i Bokmålsordboken med de søkealt. som er kommet opp under nyttige linker. Dvs. *egg, egg*, kan* egg og tilsvarende. Tenkte ikke på å bøye substantivet. nina
Gjest nina Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Jeg går ut fra at du har forsøkt med "kan egg/språk være" i norsk kryssordleksikon (her)(?) Ja, jeg har forsøkt med direkte søk i NKL. Hvis det ligger der nå så er det fordi det er blitt registrert etter at jeg begynte å lete etter ordene. NKL var det første jeg prøvde. Nina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå