Gå til innhold

Til Odd

Anbefalte innlegg

Nå gikk Nøtta opp!

Vil bare fortelle deg at søketipsene du kom med for litt siden var kjempefine. Nå er det moro å prøve seg på de vrangeste kryssord. Det går ikke alltid opp, men veldig ofte i hvert fall.

Sitter her og ser på NM-trimmen og lurer på hvor mange år jeg kommer til å bruke før jeg klarer den. Stikkordene ser greie ut, men når jeg ser på løsningsordene fra et tidligere nummer av bladet, ser det ut som dette er et skikkelig uhyre. Hvor stort uhyret er, vet jeg egentlig ikke.

Hvis du har noen gode, generelle tips angående denne også, vil jeg veldig gjerne ha dem, hvis du har tid. Så kan jeg kjempe med Uhyret de neste ti årene. Jeg lover å ikke stille et eneste spørsmål på nettet, jeg vet at dette er noe en må klare selv. Men jeg er slett ikke sikker på om jeg har nok tilgjengelige hjelpemidler, eller gode nok kunnskaper om forskjellige emner.

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til Margot.

Jeg setter stor pris på din henvendelse, men må nok denne gangen svare nei.

NM-trimmen er en oppgave for eliten, og det kreves betydelig grunnerfaring fra andre avanserte kryssord for å mestre den. Først når de elementære ferdighetene sitter, er tiden moden for å prøve seg videre.

Dog noen ord: Kunnskap og viten er alltid et gode; i kryssordsammenheng vil også evne til assosiasjon og en sikker språksans telle mye. Kjennskap til hvor løsningene er å finne har også vital betydning, og her vil du ganske fort oppdage at forfatteren beveger seg over et nokså bredt og spennende register.

Mens for eksempel Allersnøtten, Mesterkryss og HjerneKnuser'n strengt inneholder løsninger fra de oppslagsbøkene løserne til vanlig bruker, inneholder NM-trimmen i tillegg løsninger fra en rekke andre verker som for eksempel Hvem Hva Hvor, Medisinsk ordbok, Litterært leksikon, Store Norske leksikon, Gyl.-72, Hexakon og diverse andre verk, samt aktuelle steder på nettet og enkelte andre små publikasjoner m.v..

Det sier seg selv at det kreves stor dyktighet å manøvrere seg gjennom alle disse mulighetene for å oppnå de ønskede resultat, og det er nok heller ikke gjort i en håndvending å sette seg inn i teknikken; her er det faktisk slik at du må forme din egen.

Jeg tror det vil være positivt for deg å se NM-trimmen i et lengre tidsperspektiv, og ikke forvente de store resultatene over natta. Dersom du klarer å løse ett hjørne fullt ut, skal det sees på som meget godt!

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51857
Del på andre sider

Hallo der! Har lest ditt svar til Margot, og det var interessant.

Jeg er på jakt etter noe større utfordringer enn <<

Dumt spørsmål kanskje, men jeg kjøper ingen ukeblader, jeg får bare de

utnappete kryssordbilagene fra snille damer som ikke løser kryssord.Så kanskje denne trimmen er noe? Hilsen Egil

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51864
Del på andre sider

Nå gikk Nøtta opp!

Vil bare fortelle deg at søketipsene du kom med for litt siden var kjempefine. Nå er det moro å prøve seg på de vrangeste kryssord. Det går ikke alltid opp, men veldig ofte i hvert fall.

Sitter her og ser på NM-trimmen og lurer på hvor mange år jeg kommer til å bruke før jeg klarer den. Stikkordene ser greie ut, men når jeg ser på løsningsordene fra et tidligere nummer av bladet, ser det ut som dette er et skikkelig uhyre. Hvor stort uhyret er, vet jeg egentlig ikke.

Hvis du har noen gode, generelle tips angående denne også, vil jeg veldig gjerne ha dem, hvis du har tid. Så kan jeg kjempe med Uhyret de neste ti årene. Jeg lover å ikke stille et eneste spørsmål på nettet, jeg vet at dette er noe en må klare selv. Men jeg er slett ikke sikker på om jeg har nok tilgjengelige hjelpemidler, eller gode nok kunnskaper om forskjellige emner.

margot

Kryssordet NM-trimmen finner du i bladet Våre Beste Kryssord, som utgis av Hjemmet-gruppen.

Utgave nr. 1 er fremdeles i handelen og innleveringsfristen er 13. februar.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51866
Del på andre sider

Nå gikk Nøtta opp!

margot

Hei Odd!

Nei, jeg skjønner godt at dette kan du ikke hjelpe meg med. Dette må jeg jobbe med selv. Men svaret ditt ga meg akkurat det jeg trengte å vite i første omgang. Du bekreftet mine verste mistanker angående NM-trimmen, heretter kalt UHYRET. Det ser faktisk ut til å være verre enn jeg kunne forestille meg. Du hjalp meg godt i gang med å analysere UHYRET.

Og jeg er fornøyd, så langt. Men kryssordet blir ikke mindre tiltrekkende av den grunn, tvert imot. Det gikk for fort, Odd, fra Hobbynøtta og til Nøttene, Mesterkryss og Allersnøtta. Nå har de liksom bare et eller to problemer hver gang. Som regel finner jeg ut av det. Det gikk så fort at jeg føler meg litt snytt.

Jeg hadde en arbeidstittel på dette prosjektet mitt, da jeg skrev til deg, og den var som følger: SLIK BEKJEMPER MAN UHYRER. Nå har jeg forandret den, nå heter den: SLIK LEKER MAN MED UHYRER. For dette kryssordet leker man med, lirker med.

Jeg forventer ikke, og jeg vil ikke ha resultat over natta. Jeg vil, utrolig nok, gå løs på noe som ligger langt over hodet på meg. Det sies at det å være på reise, ofte er den største reiseopplevelsen. Den kan faktisk være langt rikere og større enn plutselig å være fremme.

NM-trimmen ville jeg på dette tidspunkt ikke løse, selv om jeg satt i verdens største bibliotek. Det ville kanskje vært verre.

Ståstedet mitt er temmelig vaklende, har ikke sikker grunn under føttene enda, når det gjelder Nøttene, Mesterkryss og Allersnøtta. Kanskje jeg kan bruke UHYRET som stabilisator? Flere varierte kryssord på høyt nivå på en gang kan jeg ikke takle. Du og mange andre har hittil gitt meg veldig gode svar. Jeg har lært å tøyle fantasien, jeg har lært at grammatikker og ordbøker kan være nyttige, om enn aldri så kjedelige, og jeg oppdager veldig ofte, at hvis jeg hadde tenkt litt til, gitt meg tid til å sjekke, kryssjekke, analysere litt bedre, så hadde jeg funnet ut av det. I stedet for å være så ivrig etter å få det siste ordet på plass.

Jeg vil nok være veldig, veldig stolt når jeg har løst et hjørne. Og når jeg har gjort det, har jeg tenkt å bruke noe som ofte har virket litt på andre ting, en litt sånn kjerringa-mot-strømmen-metode. Jeg tar vare på kryssordet med det lille jeg har funnet ut, til løsningen kommer i bladet. Da kan jeg etterløse resten, med fasit i hånd, og finne ut hvordan jeg kommer fra svaret og tilbake til spørsmålet på den enkleste og mest direkte måten. Lærerikt, og da unngår jeg mange av de utallige krokveiene som aldri fører frem. Da ville det være fint å få opplysninger om nye kilder, søkemetoder osv. ??? hvis det er noe jeg ikke finner.

Det kan godt ta ti år, dette her. Men håper jeg ikke er nødt til å bli en kvinnelig Metusalem (kvinnelig forfengelighet, hvordan i all verden ville jeg komme til å se ut da, da, mon tro?)

Takk så langt, Odd. Jeg klarer bare ikke å la UHYRET ligge i fred.

Egil, dette bladet må du nok kjøpe! Her svikter vel damene deg. Og jeg får etter hvert vurdere, om jeg skal skrive til Bli Ny i Allers og fortelle at kryssordene i Hjemmet har gjort at jeg ser ut som et HAVARERT VRAK! og høre om de kan hjelpe.

Margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51869
Del på andre sider

Annonse

Nå gikk Nøtta opp!

margot

hei odd!

Så sant, så sant!

Regner med at du i den siste tiden har fått noe å bryne deg på!?

Tar gjerne tilbakespill!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51870
Del på andre sider

Nå gikk Nøtta opp!

margot

Hei iver,

det var da litt av en overraskelse å finne ditt navnetrekk på disse sidene,

er det knuser'n som gjør deg til kryssordflyktning?

Jeg har nok ikke fått noen verdens ting å bryne meg på, bortsett fra at jeg i forbindelse med mitt svar til Margot (over), så det formålstjenlig å løse NM-trimmen en ekstra gang.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51877
Del på andre sider

Til Margot:

Du snakker om uhyret - som om oppgaven er helt umulig å løse. Fakta er at spranget fra Mesterkryss og div. andre oppgaver ikke er stort til NM-trimmen. Har man tilgang til (og kan å bruke) NKL, SNL, NSC og Ordnett kommer man langt. Riktignok finnes der innimellom ord fra LL og andre kilder som gjør at du trenger disse kildene i bokhylla, men stort sett går det greit å løse det meste på data. Jeg skal ikke si hvor lang tid jeg brukte på nr. 1, men kan love at det gikk raskt! Og jeg åpnet ikke ei eneste bok, satt kun foran pc-en og trykket. Jeg vil foreslå at du tester oppgavene til CS på webbyen, for å få god trening i den slags oppgaver. De nevnte oppgavene ble laget før Ordnett kom, så de skal være greie (alt er relativt) å løse nå (med de elektroniske hjelpemidlene som finnes)...

Til Odd (og Egil):

Hvor vanskelig oppgavene er, de som er ment for eliten, kan absolutt diskuteres, siden oppgavene langt på vei står på stedet hvil hva gjelder (utvikling i) vanskegrad, mens søkemulighetene stadig har blitt bedre. Derfor løses disse veldig fort, og gir egentlig ikke den utfordringa som kanskje du og Egil ønsker? Det er kun LL og RO som ikke er direkte søkbare, sånn sett, og brukes ikke disse kildene, skal det faktisk mye til at en oppgave ikke er løst på et blunk på data. Eller hva? Trenger dere utfordringer, vriene nøtter, kan jeg alltids gi dere noen oppgaver, men erfaring fra tidligere proffmesterskap tilsier at folk ikke ønsker vanskelige(re) oppgaver, så da er i så fall dere to i kraftig undertall...

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51878
Del på andre sider

hei waraw

Jeg må jo bare beundre denne voldsomme løsningsfarten du refererer til. Likeså dine påståtte små sprang fra Mesterkryss til NM-trim!

Selvfølgelig går det an å løse det meste på data,- men bare det å samle både nettsteder og opparbeide tilbørlig datateknikk, er ikke noe man skal "forenkle", rent pedagogisk.

Det kreves erfaring, rutine, pågangsmot og en ganske stor porsjon datakunnskap for å ta del i dine "raske" og "enkle" løsningsmetoder!

Jeg er forøvrig enig i at oppfatningen av "vanskelighetsgrad" kan diskuteres!

Å hevde at "...og bruke disse kildene, skal det faktisk mye til at en oppgave ikke er løst på et blunk på data", synes meg både arrogant og utilbørlig!

At du i tillegg bruker "innlegget" til å reklamere for dine egne "utfordringer" er jo i og for seg greit nok!

Hva i all verden er NSC??

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51880
Del på andre sider

Til Margot:

Du snakker om uhyret - som om oppgaven er helt umulig å løse. Fakta er at spranget fra Mesterkryss og div. andre oppgaver ikke er stort til NM-trimmen. Har man tilgang til (og kan å bruke) NKL, SNL, NSC og Ordnett kommer man langt. Riktignok finnes der innimellom ord fra LL og andre kilder som gjør at du trenger disse kildene i bokhylla, men stort sett går det greit å løse det meste på data. Jeg skal ikke si hvor lang tid jeg brukte på nr. 1, men kan love at det gikk raskt! Og jeg åpnet ikke ei eneste bok, satt kun foran pc-en og trykket. Jeg vil foreslå at du tester oppgavene til CS på webbyen, for å få god trening i den slags oppgaver. De nevnte oppgavene ble laget før Ordnett kom, så de skal være greie (alt er relativt) å løse nå (med de elektroniske hjelpemidlene som finnes)...

Til Odd (og Egil):

Hvor vanskelig oppgavene er, de som er ment for eliten, kan absolutt diskuteres, siden oppgavene langt på vei står på stedet hvil hva gjelder (utvikling i) vanskegrad, mens søkemulighetene stadig har blitt bedre. Derfor løses disse veldig fort, og gir egentlig ikke den utfordringa som kanskje du og Egil ønsker? Det er kun LL og RO som ikke er direkte søkbare, sånn sett, og brukes ikke disse kildene, skal det faktisk mye til at en oppgave ikke er løst på et blunk på data. Eller hva? Trenger dere utfordringer, vriene nøtter, kan jeg alltids gi dere noen oppgaver, men erfaring fra tidligere proffmesterskap tilsier at folk ikke ønsker vanskelige(re) oppgaver, så da er i så fall dere to i kraftig undertall...

waraw

Jaha, jeg løste Hjerneknuser’n på rekordtid på data, og satt her og lurte på hvorfor det står at den er Norges mest utfordrende kryssord.

Nøttene og Mesterkryss hadde med litt tålmodighet og evne til å søke å gjøre.

Allersnøtten, Norges vanskeligste var nok litt verre. Der fører fantasien meg på ville veier rett som det er.

NM-trimmen virket som et UHYRE, satt her og glodde på den og visste ikke hvor jeg skulle ta fatt.

Jeg har tilgang til SNL, NKL og Ordnett. Alt det andre må du forklare litt nærmere. Må innrømme at jeg har sovet med UHYRET under puta i natt, tenkte det kanskje ville hjelpe på litt. Etterpå fikk jeg i det litt frokost.

Jeg satt her og måpte en gang CS var inne og fortalte meg hvor jeg kunne finne KÅPESKJOLD og EGGESAKS. Det var steder jeg aldri i verden ville finne på å lete. Så hvordan i all verden …

Nei, jeg kunne ikke helt skjønne det, at Knuser’n og Allersnøtta var Norges vanskeligste. Det gikk for lett.

Margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51881
Del på andre sider

hei waraw

Jeg må jo bare beundre denne voldsomme løsningsfarten du refererer til. Likeså dine påståtte små sprang fra Mesterkryss til NM-trim!

Selvfølgelig går det an å løse det meste på data,- men bare det å samle både nettsteder og opparbeide tilbørlig datateknikk, er ikke noe man skal "forenkle", rent pedagogisk.

Det kreves erfaring, rutine, pågangsmot og en ganske stor porsjon datakunnskap for å ta del i dine "raske" og "enkle" løsningsmetoder!

Jeg er forøvrig enig i at oppfatningen av "vanskelighetsgrad" kan diskuteres!

Å hevde at "...og bruke disse kildene, skal det faktisk mye til at en oppgave ikke er løst på et blunk på data", synes meg både arrogant og utilbørlig!

At du i tillegg bruker "innlegget" til å reklamere for dine egne "utfordringer" er jo i og for seg greit nok!

Hva i all verden er NSC??

iver

Til iver: Vanskelig å skjønne hvor du vil hen med innlegget ditt, siden du ser ut til å tolke det i hytt og pine. Det er egentlig enkelt: En kryssordoppgaves vanskegrad avhenger ikke av om man har data eller ei, men om valg av løsningsordene og ikke minst kildene for disse! I all vesentlighet!

Hvilket fremkommer ganske så klart av Margot sitt innlegg. For du har helt rett, Margot: Så vanskelig er de vanskeligste oppgavene der ute, og har du løst disse, kan du trygt prøve deg på NM-trimmen også. Den skal nok gå, ser du, og ikke la deg skremme av eliteprat osv. Lykke til!

Faktum er at Hjerneknuser'n er laget med ord fra definerte, søkbare kilder. Det samme gjelder Ukens Nøtt og Mesterkryss - kun en sjelden gang er et og annet ord tatt fra en ikke søkbar kilde. I NM-trimmen er kildebruken videre, men akkurat i den nevnte oppgaven (nr. 1/2006) er alle løsningsordene (så vidt jeg husker) fra søkbare kilder, og derfor kan den (og generelt de tre andre) løses raskt og greit. Det er ikke nødvendig å fremstille det som verre enn det faktisk er...

For oppgaven er akkurat like vanskelig om man bruker pc eller ei. Man sparer selvfølgelig tid ved å benytte de elektroniske hjelpemidlene, og sånn er det bare. Så for hver og en selv avgjøre om man vil det eller ikke.

Uansett må jo de som betaler for SNL og Ordnett lære seg å bruke disse, ellers er det jo bortkastede penger. Å påsta at å lære dette kreves veldig mye kunnskap om data og det ene med det andre, som f.eks. å finne en masse nettsteder slik du antyder iver, er å overdrive. Hva skal man med mange nettsteder i favorittlisten når du ikke trenger dem for å løse premieoppgavene i blader?

Man kommer langt med å kjenne til de vanlige jokertegnene. Spranget er derfor mindre enn hva enkelte skal ha det til, for det er egentlig ikke noe hokuspokus, så fremt man ikke har total dataskrekk da...

Og jeg reklamerte ikke for egne oppgaver, iver, iallfall ikke tilsiktet, men CS sine fikk litt reklame. Vi får håpe CS ikke har noe i mot det.

Arrogant og utilbørlig, iver? Fakta er fakta, vet du!

PS! NSC er Norsk Språk (Cd-en).

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51887
Del på andre sider

Til Margot:

Til Odd (og Egil):

waraw

Hei waraw,

Jeg lurer på hvilket bokverk LL er.

vh qi

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51888
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvilke nettadresse CS har kommet med vedr. antikviteter. Jmf. Margots kåpeskjold og eggesaks. Har vært inne og lest tidligere innlegg, men kan ikke finne noe fra CS.

Nina

For kåpeskjold, se her:

http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20020130/KULTUR/103875&SearchID=73234237244409

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12061-til-odd/#findComment-51895
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...