Gå til innhold

Ønsker "søke-tips"

Anbefalte innlegg

Skrevet
  - skrev (På 11.1.2006 den 20.28):

Hei svima.

Jeg er sikker på at du vet hva de steinfrie er og har spist mange av dem i julen, men noen A-er finner du ikke der. Helt knusktørre er de sikkert ikke heller, det ble nok brukt noe annet til opptenning før. Og du vet sikkert hva de fleste fotball-lag frykter når det ikke går så bra. Flokken er en bøling med en driftekar bak.

Lykke til videre, Allersnøtten er morsom når du får tak på den!

Hilsen keb

hei keb og nina

Jaja, med den steinfrie (som jeg visste hva var) så ble de to A-ene feil, og da har jeg plutselig to ord til som er spik spenna gærne...Energispareren min er sikkert ikke korrekt den heller.... så nå har jeg definitivt gitt opp :o) Prøver neste uke heller...Det er visket hull på nøtte-siden nå :)

ha en strålende uke fortsatt... nå skal jeg begynne kosen med Allers nr 3. Kom i posten i dag...

svima

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv energispareren din med energisparepære. For går jo ut fra at du har en æ som nest siste bokstav i jevn, eller? Ja, vi befinner oss fremdeles i bokmålsordboken.

Skrevet

Hei Nina..

Tenk det; det var det første jeg skrev - uten å søke, for de er velkjent både her i huset og på jobb :) Men så begynte jeg å rote... har funnet noen ord til, så nå gjenstår bare den flokken/språket/er noen væsker.. Der er noe rart...:) Plutselig bare så jeg ordet for moro også.. :)

svima

Skrevet

Når detr gjelder språket så er det det som var offisielt under apartheid. Da finner du flokk på drift i NKL

Skrevet
  - skrev (På 10.1.2006 den 22.46):

Nei, Svima! Det er ingenting "rart" i dette kryssordet! Tvert i mot inneholder det presise stikkord som gir presise svar, og all ære til forfatteren som har klart å styre unna løsninger som er ren avskrift fra NKL og DD!

Her er tre av stikkordene du ikke finner løsning på i NKL: "kort og tykk", "lete etter ord", "ble før brukt til opptenning". Forklaringen på disse - og på flere andre stikkord - finner du i Bokmålsordboka.

Ved å søke "bakvendt" ( altså i FRITEKSTSØK) - og på vanlig måte, vil du få svar på det meste! Ved å endre ortografien i stikkordet "ufremkommelig terreng" til "UFRAMKOMMELIG TERRENG", får du svar på det og!

Og spør du meg om søvn vil jeg heller foreslå rafting:) Prøv litt til, du !

odd

Heia Odd

Yihaaa..... Jeg har klart den! Vet du hva jeg gjorde? Jeg tok meg en duggfrisk pils..... tenkte litt og satte fantasien i sving og plutselig var alt på plass. Gjett om jeg kommer til å sove godt i natt da!??

Nattaklem fra Svima

Skrevet
  - skrev (På 11.1.2006 den 22.14):

Når detr gjelder språket så er det det som var offisielt under apartheid. Da finner du flokk på drift i NKL

Nina... jeg har klart den.... natti natt :)

Annonse

Skrevet
  - skrev (På 30.12.2005 den 20.17):

Hei alle flinke kryssordløsere.

Kan noen komme med tips om hvordan man søker, hvis man ikke finner ordene i NKL. Tenker på Nøtta da spesielt. Bare for å ta et eksempel: "Slike er laget for barn". Hvordan finner man sånt, tenker på andre oppslagsverk, hvis man bare har 2 bokstaver f.eks. Jeg sliter alltid med å klare nøtta. Blir som oftest stående igjen et par tre ord når jeg sender inn oppgavene. Jeg har Tanums rettskr., Fremmedordboka, Synonymordboka, D.D. Kryssord-experten m m, men det er hvordan jeg går frem når jeg bare har annenhver bokstav.

Takknemlig for gode tips.

mvh Svima

Jeg synes dette var meget sterkt av deg, Svima! Gratulerer og klem herfra!

odd

Skrevet

Helt enig Odd. Alltid kjekt når man lose en person til målet, eller?

Skrevet
  - skrev (På 30.12.2005 den 20.17):

Hei alle flinke kryssordløsere.

Kan noen komme med tips om hvordan man søker, hvis man ikke finner ordene i NKL. Tenker på Nøtta da spesielt. Bare for å ta et eksempel: "Slike er laget for barn". Hvordan finner man sånt, tenker på andre oppslagsverk, hvis man bare har 2 bokstaver f.eks. Jeg sliter alltid med å klare nøtta. Blir som oftest stående igjen et par tre ord når jeg sender inn oppgavene. Jeg har Tanums rettskr., Fremmedordboka, Synonymordboka, D.D. Kryssord-experten m m, men det er hvordan jeg går frem når jeg bare har annenhver bokstav.

Takknemlig for gode tips.

mvh Svima

Ja, det er sant. Og det gir også styrke. I dyp forstand.

odd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...