Gå til innhold

Ønsker "søke-tips"

Anbefalte innlegg

Hei alle flinke kryssordløsere.

Kan noen komme med tips om hvordan man søker, hvis man ikke finner ordene i NKL. Tenker på Nøtta da spesielt. Bare for å ta et eksempel: "Slike er laget for barn". Hvordan finner man sånt, tenker på andre oppslagsverk, hvis man bare har 2 bokstaver f.eks. Jeg sliter alltid med å klare nøtta. Blir som oftest stående igjen et par tre ord når jeg sender inn oppgavene. Jeg har Tanums rettskr., Fremmedordboka, Synonymordboka, D.D. Kryssord-experten m m, men det er hvordan jeg går frem når jeg bare har annenhver bokstav.

Takknemlig for gode tips.

mvh Svima

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/12009-%C3%B8nsker-s%C3%B8ke-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvi jeg bare har enkeltbokstaver i et ord, bruker jeg:Under søk i fritekstsøk klikke i ruten hvor det står inneholder. Under angi søkeord trykker jeg , og antall bokst. ,12 ,3 osv. Under søk står det 3 alternativ og da skal bare den øverste være fri, i de to under skal det være en grønn hake. Så trykker jeg i ruten søk under antall bokst. Men det hender rett som det er at leksikonet ikke har ordet, og da pleier jeg ofte å topse dem når har klart å finne frem til svaret

Hei Svima, etter at jeg begynte å løse nøtten fant jeg raskt ut at jeg trengte andre søkeemner enn NKL enn de trykte oppslagsverkene jeg har. Mye ligger i NKL, men ikke allt. Da er ordnett.no god å ha. Her finner du det meste. Er kanskje noe dyr, ca. 650,- i året for norsk-engelsk, fremmedord, norsk ordbok, synonymordbok og Norsk Riksmålsordbok.

Nina

Annonse

Kan noen komme med tips om hvordan man søker, hvis man ikke finner ordene i NKL. Tenker på Nøtta da spesielt. Bare for å ta et eksempel: "Slike er laget for barn". Hvordan finner man sånt, tenker på andre oppslagsverk, hvis man bare har 2 bokstaver f.eks. Jeg sliter alltid med å klare nøtta. Blir som oftest stående igjen et par tre ord når jeg sender inn oppgavene. Jeg har Tanums rettskr., Fremmedordboka, Synonymordboka, D.D. Kryssord-experten m m, men det er hvordan jeg går frem når jeg bare har annenhver bokstav.

mvh Svima

Til Svima.

Jeg skal gi deg noen nyttige råd om søk, men først ønsker jeg å anbefale deg å prøve deg på Ukens Nøtt og Mesterkryss i bladet Hjemmet en periode. Det kan jo bli et kjærkomment avbrekk. Dette er to attraktive kryssord: Ukens Nøtt er en fin liten oppgave på 32 stikkord, mens Mesterkryss inneholder 40. Sistnevnte er minst like vanskelig som Allersnøtten, men er aldri kjedsommelig eller langtekkelig, noe jeg synes Allersnøtten lett kan bli med sine 58 stikkord og kronglete diagram. La meg også tilføye at alle disse tre kryssordene er meget presise i sin konstruksjon.

Så søk: For å mestre Allersnøtten kreves tilgang til ordnett.no og Bokmålsordboka - for Ukens Nøtt og Mesterkryss bør du ha tilgang også til SNL på nett og/ eller papirutgaven. DD's Stor kryssordbok kan være verdt å spandere noen kroner på. Tanum (som du har) er også nødvendig.

Kunnskapsforlaget har fjernet Bokmålsordboka fra sin grunnpakke i ordnett.no, men her er en adresse med gratis tilgang, legg den til dine favoritter: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Jeg velger å bruke Allersnøtten nr.1 som eksempel, den var nokså enkel. Slik går du frem:

For å finne løsningsordene på stikkord som "Er bjørnen", "Den er pulverformet", "Det brukes til forsterkning" og lignende stikkord, søker du "bakvendt" i ordnett.no el. Bokmålsordboka, (dvs. i FRITEKSTSØK) med søkeordene bjørnen, pulverformet og forsterkning. Med en eller to sikre bokstaver, kan du slå opp og lese at bjørnen kan være STUBBRUMPET, SUBUSEN er pulverformet og at HÆLGARNET brukes til forsterkning.

For å løse stikkordene "Gammel trykksak", "Søt væske", "Komponent hos lav", "Betalt innslag i radio", holder det med dette nettleksikonet (NKL): Du søker ganske enkelt på trykksak, væske, komponent og innslag, og klikker på de mest sannsynlige løsningsordene som kommer opp: INKUNABEL, HONNINGDUGG, MYKOBIONT og LYDPLAKAT. Ved å (kontroll)sjekke disse ordene mot TANUMS, NRO og andre vanlige oppslagsbøker, vil du se at det er fasit.

Stikkordet "Detaljert opplegg" gir direkte treff i ordnett.no (i Fremmedordboka) = BLUEPRINT

Stikkord som "Trimform", "Snekkerutstyr" og "Ullbedømmelse" finner du ikke i NKL. Da kan det være lurt å endre dem til "Treningsform", "Utstyr" og "Bedømmelse", og forsøke på nytt. Det gir ofte resultater. Løsning på stikkord som "tar ivrig fatt", er det nesten umulig å finne frem til, du får den her: FUSER.

Jeg håper ovenstående gir deg svar på noen av de spørsmålene du stiller, og at orienteringen gir deg lyst til å fylle ut resten av diagrammet på egen hånd! Kan gjerne bistå videre, men prøv selv først!

La meg sluttligen si dette, selv om det kanskje burde vært tatt opp i et eget innlegg under annen vignett: Denne oppgaven - i likhet med flere Allersnøtter - inneholder flere doble løsninger: helmelk/ renmelk, apostolat/ episkopat, bandonion/bandoneon, rumener/ rutener pluss noen til. Jeg kan dessverre ikke gi deg fasiten. Jeg tviler også sterkt på at Allers selv kan. Jeg håper i hverfall sterkt at DIN løsning kommer i betraktning ved premietrekningen uansett hvilken variant du velger! Og at Allers er seg bevisst alle disse alternativene. Det bli for dumt å miste en premie på grunn av feil valgt variant, når alt annet er rett.

odd

Gjør deg for øvrig oppmerksom på at FLUKTER og FRASIER er feil.

Godt nytt år Odd, og tusen takk for kjempeflott tips til meg. Jeg skjønner nok at jeg har feil på nøtta 52 og er veldig imponert over at du så bastant kan si at Flukter og Frasier er feil :o) Jeg synes det er veldig morsomt å prøve Nøtta, men blir for det meste så irritert at jeg bare gir opp. Sikkert derfor jeg synes det er for dyrt å betale så mye på Ordnett.no bare for den oppgaven. Jeg har klart meg så godt uten på de andre oppgavene... men av og til er det godt å bryne seg på andre oppgaver. Det er jo så utrolig lærerikt.

Jeg skal virkelig notere meg tipsene dine - de var flotte.

ha en fortsatt fin dag i det nye året Odd.

mvh Svima

Gjest margot

ja, det var dyrt må jeg si.

Men nå har jeg slitt meg gjennom nøtta - det jeg klarer, og har faktisk hodepine! Sitter igjen med 3 ord... og ikke søren om jeg klarer å komme på noen løsning. Så jeg gir opp..... takk til dere som ga meg tips.

mvh svima

Hei Svima!

Godt nyttår! Mesterkryss og Ukens Nøtt er kjempemorsomme. Det var litt dyrt med alle investeringene, ja. Men jeg har allerede fått dem tilbake i form av gevinst.

Disse to kryssordene kan være ganske vriene, men jeg syns de er litt lettere enn Allersnøtta, fordi jeg er sikrere på at det jeg finner er riktig.

Innen året er ute, er vi sikkert eksperter begge to!

Hilsen Margot

Gjest Denise

mvh Svima

Så flott at du spør hvordan du kan bli flinkere til å søke selv, i stedet for å bare spørre etter løsningsordene! :o)

Det er jo mye mer givende å finne løsningen selv, enn bare å skrive av etter andre. Etter hvert lærer man nye måter å søke på, noe man garantert får bruk for også ved seinere anledninger!

Jeg har et par søketips i tillegg til de som allerede er oppgitt her.

Caplex har også en online kryssordhjelper:

http://www.caplex.net/Web/CrossWord.aspx

Enkelte ganger sitter man igjen med noen få ord som man ikke finner i noen kryssordbøker. Da kan det være lurt å se på grammatikken i ordet. Hvis det går frem at løsningen er et flertallsord, bør man tenke på hva ordet er i entall. Samme med verb, i ordbøkene finner man infinitivsformen.

Når det gjelder medisinske begreper, er disse som kjent ofte latinske. Men det er slett ikke uvanlig å "fornorske" latinske uttrykk. Eks: meningitis - meningitt (hjernehinnebetennelse).

Når jeg ender opp med et ord jeg tror stemmer, men ikke finner i kryssordbøkene, gjør jeg gjerne et søk i Google. Hvis jeg ikke får noen treff der, skjønner jeg at ordet sannsynligvis er feil.

Til Svima.

Jeg skal gi deg noen nyttige råd om søk, men først ønsker jeg å anbefale deg å prøve deg på Ukens Nøtt og Mesterkryss i bladet Hjemmet en periode. Det kan jo bli et kjærkomment avbrekk. Dette er to attraktive kryssord: Ukens Nøtt er en fin liten oppgave på 32 stikkord, mens Mesterkryss inneholder 40. Sistnevnte er minst like vanskelig som Allersnøtten, men er aldri kjedsommelig eller langtekkelig, noe jeg synes Allersnøtten lett kan bli med sine 58 stikkord og kronglete diagram. La meg også tilføye at alle disse tre kryssordene er meget presise i sin konstruksjon.

Så søk: For å mestre Allersnøtten kreves tilgang til ordnett.no og Bokmålsordboka - for Ukens Nøtt og Mesterkryss bør du ha tilgang også til SNL på nett og/ eller papirutgaven. DD's Stor kryssordbok kan være verdt å spandere noen kroner på. Tanum (som du har) er også nødvendig.

Kunnskapsforlaget har fjernet Bokmålsordboka fra sin grunnpakke i ordnett.no, men her er en adresse med gratis tilgang, legg den til dine favoritter: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Jeg velger å bruke Allersnøtten nr.1 som eksempel, den var nokså enkel. Slik går du frem:

For å finne løsningsordene på stikkord som "Er bjørnen", "Den er pulverformet", "Det brukes til forsterkning" og lignende stikkord, søker du "bakvendt" i ordnett.no el. Bokmålsordboka, (dvs. i FRITEKSTSØK) med søkeordene bjørnen, pulverformet og forsterkning. Med en eller to sikre bokstaver, kan du slå opp og lese at bjørnen kan være STUBBRUMPET, SUBUSEN er pulverformet og at HÆLGARNET brukes til forsterkning.

For å løse stikkordene "Gammel trykksak", "Søt væske", "Komponent hos lav", "Betalt innslag i radio", holder det med dette nettleksikonet (NKL): Du søker ganske enkelt på trykksak, væske, komponent og innslag, og klikker på de mest sannsynlige løsningsordene som kommer opp: INKUNABEL, HONNINGDUGG, MYKOBIONT og LYDPLAKAT. Ved å (kontroll)sjekke disse ordene mot TANUMS, NRO og andre vanlige oppslagsbøker, vil du se at det er fasit.

Stikkordet "Detaljert opplegg" gir direkte treff i ordnett.no (i Fremmedordboka) = BLUEPRINT

Stikkord som "Trimform", "Snekkerutstyr" og "Ullbedømmelse" finner du ikke i NKL. Da kan det være lurt å endre dem til "Treningsform", "Utstyr" og "Bedømmelse", og forsøke på nytt. Det gir ofte resultater. Løsning på stikkord som "tar ivrig fatt", er det nesten umulig å finne frem til, du får den her: FUSER.

Jeg håper ovenstående gir deg svar på noen av de spørsmålene du stiller, og at orienteringen gir deg lyst til å fylle ut resten av diagrammet på egen hånd! Kan gjerne bistå videre, men prøv selv først!

La meg sluttligen si dette, selv om det kanskje burde vært tatt opp i et eget innlegg under annen vignett: Denne oppgaven - i likhet med flere Allersnøtter - inneholder flere doble løsninger: helmelk/ renmelk, apostolat/ episkopat, bandonion/bandoneon, rumener/ rutener pluss noen til. Jeg kan dessverre ikke gi deg fasiten. Jeg tviler også sterkt på at Allers selv kan. Jeg håper i hverfall sterkt at DIN løsning kommer i betraktning ved premietrekningen uansett hvilken variant du velger! Og at Allers er seg bevisst alle disse alternativene. Det bli for dumt å miste en premie på grunn av feil valgt variant, når alt annet er rett.

odd

Gjør deg for øvrig oppmerksom på at FLUKTER og FRASIER er feil.

Takk for linken til Bokmålsordboka. Når jeg søker der, får jeg bare opp en del av svarordene, og jeg finner ikke noen måte å bla videre på. Kan noen komme med et tips, eller er det bare et visst antall svarord man får se?

Annonse

mvh Svima

Til keb.

Jeg støter på samme problemet selv, og har heller ikke funnet ut av det. Den utgaven at Bokmålsordboka som inngikk i Kunnskapsforlagets grunnpakke, tilbød samme søkefunksjoner som de øvrige elektroniske bøkene i ordnett.no, og var følgelig meget anvendelig og effektiv. Jeg kunne foretrukket denne tilbake i basispakken.

Noe av problemet i denne linken, kan avbøtes ved å bruke papirutgaven, men det er klart det er særdeles utilfredsstillende å ikke kunne dra full nytte av søkefunksjonen på nett.

odd

mvh Svima

autokorrekturen var tydeligvis lite hjelpsom, det skal stå: Den utgaven av Bokmålsordboka ....

Til keb.

Jeg støter på samme problemet selv, og har heller ikke funnet ut av det. Den utgaven at Bokmålsordboka som inngikk i Kunnskapsforlagets grunnpakke, tilbød samme søkefunksjoner som de øvrige elektroniske bøkene i ordnett.no, og var følgelig meget anvendelig og effektiv. Jeg kunne foretrukket denne tilbake i basispakken.

Noe av problemet i denne linken, kan avbøtes ved å bruke papirutgaven, men det er klart det er særdeles utilfredsstillende å ikke kunne dra full nytte av søkefunksjonen på nett.

odd

Hei,Svima og alle dere andre.

Jeg savnet også bokmålsboka,men har oppdaget at den finnes gratis

på Dagbladets førsteside .

øverst til høyre.

jeg bruker den ofte!

Hilsen Åse

Til keb.

odd

Enig med deg, Odd. Jeg savner også Bokmålsordboka i ordnett.no, den var så grei å ty til hvis nøkkelordet f.eks. var: kan ....være, eller: er noen ....

Får håpe at Norsk ordbok, som nå har erstattet Bokmålsordboka, kan gi oss det samme.

Synes egentlig at Bokmålsordboken som ligger gratis på nettet er ganske bra. Har sittet og løst nøtten i kveld. Et nøkkelord er her "kjøpes på tube". Skriver jeg inn "på tube", ja så kommer det opp et alternativ. Dette gjelder for flere av nøkkelordene denne uken. Mao den søker også i forklaringene til nøkkelordet. Det gjorde ikke Bokmålsordboken da den var en del av grunnpakken til Kunskapsforlaget.

Internettadressenn til Bokmålsordboken og Nynorsk ordbok ligger i et av de ovenforliggende debattinnlegg.

Nina

mvh Svima

Hei Svima!

Jeg synes ikke du skal gi deg for lett. Denne nøtta var langt vanskeligere enn den forrige, men med litt tålmodighet vil nok løsningene smette inn etter hvert. Du har allerede fått en god start i løsningsordene CELLULOSEFILM og LAPPERI (står i et annet innlegg) og med en del "bakvendte" søk i Bokmålsordboka vil du fylle på med flere, (som. f.eks. "på tube" = ??? gir ett treff).

Jeg legger ikke ut noe løsningsord denne gangen, men tipser deg om at stikkordet "dekorativ" gir kun ett treff i NKL.

Lykke til, øvelse gjør mester :)

odd

hei Odd.

Ja, denne var langt vanskeligere enn den forrige. Har funnet både "tuben og dekoren", men det er så mye annet rart i det. Har snart visket hull i siden :o) har ikke gitt meg helt enda, og det er jo typisk meg. Kanskje det hjelper med å sove litt mer på det ?

mvh Svima

mvh Svima

Nei, Svima! Det er ingenting "rart" i dette kryssordet! Tvert i mot inneholder det presise stikkord som gir presise svar, og all ære til forfatteren som har klart å styre unna løsninger som er ren avskrift fra NKL og DD!

Her er tre av stikkordene du ikke finner løsning på i NKL: "kort og tykk", "lete etter ord", "ble før brukt til opptenning". Forklaringen på disse - og på flere andre stikkord - finner du i Bokmålsordboka.

Ved å søke "bakvendt" ( altså i FRITEKSTSØK) - og på vanlig måte, vil du få svar på det meste! Ved å endre ortografien i stikkordet "ufremkommelig terreng" til "UFRAMKOMMELIG TERRENG", får du svar på det og!

Og spør du meg om søvn vil jeg heller foreslå rafting:) Prøv litt til, du !

odd

Heisan Odd.

Jeg har funnet kort og tykk, lete etter ord, og trodde jammen jeg hadde funnet opptenningen også, men plutselig så var det noe som "kolliderte" med de andre ordene :o) Flokk på farten var jeg sikker på var rett, men da blir "språket" feil - feil for meg :o). De jeg har igjen er moro, den steinfrie greia (jeg har to A-er der som ødelegger, for jeg tror jeg vet hvilken frukt det er), flokken, det som idrettslaget frykter og faktisk pynt-ja og språk da. Det uframkommelige terrenget var også greit. Synes jeg har vært flink til å søke jeg... Lært mye nytt. Synd det ikke er sånn "neste-knapp" i Bokmålsordboka. Antall søk er begrenset.

Søvn har ikke hjulpet - så jeg tror nok jeg hopper på forslaget ditt :)

svima

Hei svima.

Jeg er sikker på at du vet hva de steinfrie er og har spist mange av dem i julen, men noen A-er finner du ikke der. Helt knusktørre er de sikkert ikke heller, det ble nok brukt noe annet til opptenning før. Og du vet sikkert hva de fleste fotball-lag frykter når det ikke går så bra. Flokken er en bøling med en driftekar bak.

Lykke til videre, Allersnøtten er morsom når du får tak på den!

Hilsen keb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...