Gjest nina Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Nok en gang, tusen takk for konstruktiv hjelp. Vedr. hjelp så har jeg et spørsmål til deg som jeg håper du kan svare på. Ser jo at jeg trenger bedre oppslagsverk, og er litt usikker på om jeg skal kjøpe papirbaserte ordbøker eller abonnere på Ordnett.no Lurte litt på om du har noen erfaringer med Ordnett og hvordan man ev. søker der. Ta nå f.eks. spørsmålet om ringer. Hadde ikke tenkt på å søke på ringe, men kanskje på ring. Ville jeg da fått opp det samme, eller kanskje på søket "er noen ringer". Det er synd at Ordnett ikke gir et gratis prøveabonnement slik som Kryssordleksikonet. Mvh Nina
Gjest Belladonna Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Goddag igjen, Nina! Du har stilet ditt innlegg til Skjye, så jeg føler meg litt skyldig i å lese andres korrespondanse ;-). Jeg vil bare fortelle deg at du kan få et 30-dagers gratis prøveabonnement på denne adressen: www.ordnett.no/nro_proveabo.html
Gjest nina Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Kjempefint Bellandonna. Det skal jeg prøve allerede i dag. Nina
Gjest Skjye Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Nok en gang, tusen takk for konstruktiv hjelp. Vedr. hjelp så har jeg et spørsmål til deg som jeg håper du kan svare på. Ser jo at jeg trenger bedre oppslagsverk, og er litt usikker på om jeg skal kjøpe papirbaserte ordbøker eller abonnere på Ordnett.no Lurte litt på om du har noen erfaringer med Ordnett og hvordan man ev. søker der. Ta nå f.eks. spørsmålet om ringer. Hadde ikke tenkt på å søke på ringe, men kanskje på ring. Ville jeg da fått opp det samme, eller kanskje på søket "er noen ringer". Det er synd at Ordnett ikke gir et gratis prøveabonnement slik som Kryssordleksikonet. Mvh Nina Hei, Nina. Jeg bruker den allerede nevnte kombinasjon som eksempel: "Er noen ringer" = trekar. Denne er litt tricky på den måten at ringer er oppgitt i flertall, og mange vil vel da automatisk forestille seg at det menes flertall av RING, at det har noe med sirkelformede saker å gjøre. Man må rett og slett bruke sin språklige fantasi for å se at RINGE også kan være et utgangspunkt her - man kommer ingen vei ved å bruke kryssordforfatterens ordrette stikkord "Er noen ringer" - ei heller ved å søke på RING noen steder. Så til de elektroniske ordbøker: De to første ordbøkene jeg selv som helt fersk databruker for et par-tre år siden peilet inn på nettet, var gratisversjonen av Bokmålsordboka og Nynorskordboka, som ligger på denne nettadressen: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Her er det mulig å foreta parallellsøk i begge ordbøkene med samme søkeord - jeg husker hvor fantastisk moro jeg syntes det var å begå slike søk, mens jeg fortløpende sammenholdt de ulike definisjoner med hverandre. Jeg har fremdeles disse to bøkene liggende i "mine favoritter" og svitsjer fra tid til annen innom om det er noe jeg vil finne avklaring på sånn i farten. Ulempen ved disse to er at de kun er søkbare på oppslagsord - til forskjell fra bøkene i ordnett.no, hvor muligheten til fritekstsøk (søk direkte i oppslagsordenes definisjoner) er et viktig element. Ved å søke på RINGE finner man her henholdsvis forklaringene "stort trekar" og "lågt trekar". Så til ordnett.no: Her foreligger naturligvis også muligheten til å foreta ordinært søk med RINGE og få Bokmålsordbokas definisjon "ringe (I ringe) f1 el. m1 (norr hringja) stort trekar melker-". Ettersom løsningsordet TREKAR i det aktuelle kryssorddiagram egentlig gir seg selv etter at de omkringliggende områder er løst, kunne man alternativt finne bekreftelse ved å foreta fritekstsøk med søkeord TREKAR, som blant 7 andre tilslag i Bokmålsordboka gir RINGE, og hvor man ved å lese definisjonen hertil får forståelse av bakgrunnen for kombinasjonen. For min del har jeg flere av bøkene som ligger i ordnett.no i papirformat, men ville heller ikke vært mitt abonnement på ordnett foruten - jeg bruker ofte papirkilder og data litt om hverandre, som det måtte passe. Spesielt mulighetene til fritekstsøk som ligger i ordnett.no gjør imidlertid dette til et fantastisk verktøy for kryssordløsere, og jeg anbefaler uten å blunke abonnement herpå, så kan du jo med tid og stunder vurdere hvilke papirbaserte ordbøker du eventuelt måtte ville ha i tillegg. For ordens skyld kan jeg jo nevne at den ofte Allerskryssordaktuelle TANUM ikke inngår i ordnetts assortement, men den har du vel forhåpentligvis allerede i papirversjon? Mvh Skjye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå