Gå til innhold

Familienavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Absolutt det verste spørreord jeg vet om i et kryssord (samt bilkjennetegn)!

Finnes det noe sted en samlet oversikt over familienavn, jeg kan jo ikke sette meg til å søke gjennom alle slektsregister og gårds- og bruksnummer i Norge.

Er familienavn det samme som et ættenavn, eller kan det være et hvilket som helst etternavn. Trodde ikke det, men …

HJELP!

Margot

Fortsetter under...

Skrevet

Etter å ha lest en del litteratur fra middelalderen, År 1000 og oppover, så er det gitt at vi på ett visst tidspunkt i Norge gikk over fra å bruke ættenavnene til å ha et fast etternavn. Eks. Henriks sønn ble Henriksson eller Henriksdotter, Oles sønn ble Olesson eller Olesdatter, Nils sønn ble Nilsson. Sverres sønn ble Sverreson. Dette ble siden til slektsnavn som Henriksen, Olsen, Nilsen og Sverresen.

Spurte selv etter et familienavn her på siden tidligere i dag fordi jeg sto fast. Kom senere på at jeg kunne ha brukt telefonkatalogen som oppslagsverk, bedre kilde på fam.navn finnes vel ikke, eller?

Skrevet

Hei Nina,

akkurat dette lurte jeg på. min familie begynte med _son, eller -sen. så tok den gårdsnavnet.

jeg var ikke sikker på om et familienavn, slektsnavn, ættenavn, etternavn - var ett og samme begrep, eller om det måtte være knyttet til eiendom eller sted.

det finnes jo en del navn som er knyttet til et sted, uten at dette er en bestemt gård eller eiendom.

greit hvis alt i gule sider kan tas som familienavn, da er jeg på sikrere grunn. det skulle tatt seg ut det, Nina, hvis jeg fant på å ringe opp vedkommende og si: - hør her, er det et familienavn du har, herr Bort-i-åsen-nedre-bakken, eller er det bare et vanlig etternavn?

takk for oppklaringen!

hilsen margot

Skrevet

Hei Margot. Da en gikk bort fra å gi barnet fars fornavn som etternavn, var det mange som tok etternavn etter f.eks. storbonden eller gården som de var knyttet til. Når man så begynte å forflytte seg da industrialiseringen kom tok man med seg slektsnavnet sitt og førte dette videre i kommende generasjoner. Det er vel derfor vi i Norge har så mange slekt/etternavn med stedstilknytning selv om personene ikke har noe med stedet å gjøre i det hele tatt. Kan gi et eks. Lynni Treekrem. De fleste uttaler navnet som på engelsk for three og creme, men historien er blitt meg fortalt, av en person som er født Treekrem, at i et lite dalføre i Møre og Romsdal var det tre gårder hvor det vokste eikeskog. Treekrem var det siste gården og ble på folkemunn kalt tre ek`rem, altså folket på det siste gården. Dette er som du ser nå blitt et slektsnavn.

Nina

Skrevet

Hei Nina,

jamen bra at det er slik, ellers ville vel slekstsforskerne ha en nærmest umulig oppgave?

hvor mange ola-er og anders-er og jon-er osv. var det ikke på 1600-1700-tallet?

takk for at du ville gjøre meg litt klokere, nina. kryssord er å utvide sine kunnskaper, ikke sant?

hilsen margot - - - - - - - - - dotter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...