Gå til innhold

Kryss og Tvers nr. 11, flere spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Belladonna
Skrevet

Jeg er så godt som ferdig med bladet, har tre spørsmål som jeg trenger hjelp til av mine kjære (?) venner her.

Det første gjelder spissfindig, 5. linje nedenfra helt til venstre. Her kan svaret bli Ems, Ims og oms (omsetningsavgift) såvidt jeg kan skjønne. Jeg liker ikke at det blir flere løsninger, men alle må jo godkjennes, såfremt de er riktige.

Det neste er mesterhånd, øverste linje, annen kol. fra høyre, venn av Pompus. Her har jeg -il-. Jeg husker at det var en serie på barne-tv for lenge siden som het Pompel og Pilt. Kan det være ment denne?

Det siste er utfordringen, øverste linje, midt på, konsesjonsområde. Her har jeg -l-uk. Jeg tror det kanskje kan være en forkortelse for oljefelt el. l. Det er selvfølgelig en mulighet for at jeg har feil bokstaver, også.

Jeg venter i spenning på svar. Er det flere natteravner her? ;-)

Fortsetter under...

Skrevet

Hallo i natten, Belladonna.

I oppgaver av typen Spissfindig forekommer ofte partier hvor alternative løsninger kan tenkes - jeg tror nok at det tas høyde for dette når vinnerne kan trekkes.

Denne "venn av Pompus" har jeg også spekulert på - jeg har rett og slett ikke vært i stand til å oppdrive noen Pompus hverken på nettet eller i tilgjengelige oppslagsverk.

Det høres jo ut som noe slags barnegreier - kan kanskje være hentet fra en regle, sang eller noe slikt som mest forekommer i muntlig tradisjon - vi skal vel ikke se bort fra at noen av Allers' faste løsere har spisskompetanse på denslags og kan rydde opp i floken.

Utfordringen nr. 11 har jeg ikke løst i sin helhet, men ser det an slik at at de omkringliggende områder er løsbare dersom du endrer U til K og får _L_KK.

Løsningen bør da kunne bli BLOKK, slik det er beskrevet i SNL:

"1) (petrol.) Geografisk inndelingsenhet for avgrensing av konsesjonsområder, særlig på kontinentalsokkelen; her definert ved at man deler opp rutenettet av hele bredde- og lengdegrader i 12 mindre deler (3 x 4). Nordsjøen er for eksempel delt inn i 36 kvadranter, og hver kvadrant i 12 blokker. En blokk blir da ca. 500 kvadratmeter."

og slik det ennvidere fremstilles i

"konsesjonsblokk

begrenset område hvor oljeselskaper har fått retten til å drive leting etter og/eller utvinning av petroleum."

Mvh Skjye.

Gjest Belladonna
Skrevet

Hjertelig takk, Skjye. Jeg tenkte også på blokk, men hadde hengt meg opp i at salt ble uranat, da jeg søkte på det her. Da jeg søkte uten spørreord, løste det hele seg.

Det er en fornøyelse å lese svarene fra deg. Du besitter mye kunnskap og tar deg tid til forklaringer. Det setter jeg pris på.

Jeg er (foreløpig) ikke så dreven i å finne frem til andre kilder her på nettet. Derfor er det godt at det finnes mennesker som deg ;-) !

Skrevet

Hallo i natten, Belladonna.

I oppgaver av typen Spissfindig forekommer ofte partier hvor alternative løsninger kan tenkes - jeg tror nok at det tas høyde for dette når vinnerne kan trekkes.

Denne "venn av Pompus" har jeg også spekulert på - jeg har rett og slett ikke vært i stand til å oppdrive noen Pompus hverken på nettet eller i tilgjengelige oppslagsverk.

Det høres jo ut som noe slags barnegreier - kan kanskje være hentet fra en regle, sang eller noe slikt som mest forekommer i muntlig tradisjon - vi skal vel ikke se bort fra at noen av Allers' faste løsere har spisskompetanse på denslags og kan rydde opp i floken.

Utfordringen nr. 11 har jeg ikke løst i sin helhet, men ser det an slik at at de omkringliggende områder er løsbare dersom du endrer U til K og får _L_KK.

Løsningen bør da kunne bli BLOKK, slik det er beskrevet i SNL:

"1) (petrol.) Geografisk inndelingsenhet for avgrensing av konsesjonsområder, særlig på kontinentalsokkelen; her definert ved at man deler opp rutenettet av hele bredde- og lengdegrader i 12 mindre deler (3 x 4). Nordsjøen er for eksempel delt inn i 36 kvadranter, og hver kvadrant i 12 blokker. En blokk blir da ca. 500 kvadratmeter."

og slik det ennvidere fremstilles i

"konsesjonsblokk

begrenset område hvor oljeselskaper har fått retten til å drive leting etter og/eller utvinning av petroleum."

Mvh Skjye.

Kjære Skjye, hvis du har løst utfordringen nr. 11 kan du da være snill å si meg hva som forekommer av kulde og uvær. Spørsmålet til høyre for konsesjonsområde. Har bokstavene _æser. Har letet høyt og lavt, men kan ikke finne noe som passer. Jeg mangler kun denne ene bokstav i bladet.

Nina

Gjest Anne Lise
Skrevet

Jeg er så godt som ferdig med bladet, har tre spørsmål som jeg trenger hjelp til av mine kjære (?) venner her.

Det første gjelder spissfindig, 5. linje nedenfra helt til venstre. Her kan svaret bli Ems, Ims og oms (omsetningsavgift) såvidt jeg kan skjønne. Jeg liker ikke at det blir flere løsninger, men alle må jo godkjennes, såfremt de er riktige.

Det neste er mesterhånd, øverste linje, annen kol. fra høyre, venn av Pompus. Her har jeg -il-. Jeg husker at det var en serie på barne-tv for lenge siden som het Pompel og Pilt. Kan det være ment denne?

Det siste er utfordringen, øverste linje, midt på, konsesjonsområde. Her har jeg -l-uk. Jeg tror det kanskje kan være en forkortelse for oljefelt el. l. Det er selvfølgelig en mulighet for at jeg har feil bokstaver, også.

Venn av pompus er pilt.

Utfordringen, forekommer av frost og uvær: dæser.

Jeg lurer også på bridgespiller - øverste linje i utfordringen:-st ?

Elev (3 linje nedenfra) : -iendeklærling? Hva har jeg gjort feil?

Go`biten: By i argentina, form-sa?

Tusen takk på forhånd.

Skrevet

Tusen takk for svaret Anne Lise, ingenting er værre enn å sitte igjen med en bokstav. Når det gjelder dine spørsmål har jeg

bridgespiller - øst

elev- niendeklassing

by i Argentina Formosa

Nina

Annonse

Skrevet

Venn av pompus er pilt.

Utfordringen, forekommer av frost og uvær: dæser.

Jeg lurer også på bridgespiller - øverste linje i utfordringen:-st ?

Elev (3 linje nedenfra) : -iendeklærling? Hva har jeg gjort feil?

Go`biten: By i argentina, form-sa?

Tusen takk på forhånd.

Hei, Anne Lise.

En liten korreksjon: Dæser er ikke noe slags raritet som FOREKOMMER under bestemte meteorologiske forhold - ifølge TANUM er DÆSE et verb som er definert "FORKOMME av frost og uvær, især om fe".

Siden du tydeligvis har funnet ut at PILT er venn av POMPUS, har du sikkert også bragt på det rene hvem disse to figurene egentlig er.

Jeg ville sette umåtelig stor pris på om du kunne redegjøre for hvorhen du har lokalisert disse krabatene, slik at jeg ved selvsyn kan verifisere kombinasjonen, som jeg ikke har funnet belegg for noen steder.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei Skjye,

Jeg har noe som heter:GuruNet.

Søkte på pilt og fant dette bl.annet:

BOKFAKTA

«Opera Pompel og Pilt»

Forfatter: Arne Bust Mykle

Forlag: Cappelen

Mvh

Alf

Skrevet

Når jeg søker i SEARCH WEB på venn av Pompus får jeg kun opp et nettsted som tydligvis driver med starwars-spill. Når jeg derimot søker i Eniro.no får jeg opp et alternativ hvor det er en som stiller spørsmålet om venn av Pompus. En Merethe svarer at jo det er riktig at venn av Pompus er Pilt. Går ut fra at denne Merethe er ansatt i kryssordredaksjonen i Allers for linken som kommer opp under innlegget er www.allers.no/kryssordhjelpen. Jeg tror at det er feilskrift at Pompus skal være Pompel, som i Pompel og Pilt.

Nina

Gjest Anne Lise
Skrevet

Hei Skjye,

Jeg har noe som heter:GuruNet.

Søkte på pilt og fant dette bl.annet:

BOKFAKTA

«Opera Pompel og Pilt»

Forfatter: Arne Bust Mykle

Forlag: Cappelen

Mvh

Alf

Hei Skjye!

Jeg søkte på kvsir og det kom opp at pilt er venn av pompus og jeg gikk ut fra at det var riktig og ga det videre. Men ......?

Skrevet

Hei, Alf, Nina og Anne Lise.

Joda, noe av det første som streifet også meg var muligheten av oppgavefeil, hvor Pompus er ment å være Pompel med Pilt som logisk løsningsord, og som også Belladonna antydet muligheten av.

Når jeg rettet direkte spørsmål til Anne Lise var det fordi hun uten forbehold hevdet at løsningen var PILT, og jeg trodde derfor at hun hadde en sikker begrunnelse for dette - det ser imidlertid ut til at denne begrunnelse er samme treff fra www.allers som Nina fikk ved sitt nettsøk.

Det er en ting å TRO at oppgavefeil foreligger - noe annet å VITE det.

Hos www.allers hender det forøvrig ofte at løsere, på samme måte som her, besvarer hverandres spørsmål med løsninger de TROR de har - de har "fått" ditten og de har "fått" datten, kan vi lese - men hvorfra de har "fått" disse ordene og hvordan de eventuelt der måtte være definert, får vi ikke nødvendigvis noen kunnskap om.

Jeg har vært på kryssordhjelpen hos www.allers og lest disse to innleggene mellom Asbjørn og Merete (fra 14-9-05) - og ser dette an som en kortfattet dialog mellom to løsere, uten at noe konkret egentlig bringes inn i bildet.

Foreløbig konstaterer jeg at øyensynlig ingen har funnet noen sikker, begrunnet løsning på POMPUS = _IL_ - jeg TROR det må være oppgavefeil, men SIKKER er jeg ikke før redaktør Berit Veiset eller andre fra Allers' kryssordredaksjon i klartekst vedgår dette.

Mvh Skjye.

Skrevet

Som en av flere ansvarlige for at brøleren med "Pompus" kom seg igjennom systemet, beklager jeg dette på det sterkeste. Det korrekte er, som også andre har påpekt, "Pompel". "Pompel og Pilt" er en smått legendarisk føljetong som gikk på Barne-TV for en liten evighet siden. Serien oppnådde en slik kultstatus at de fem episodene på 90-tallet ble sendt som "oppvarming" på lukkede filmklubbkvelder der hovedfilmene var totalforbudte skrekkfilmer...

Ellers kan jeg bare bekrefte at "Konsesjonsområde" blir "BLOKK", dessuten at innsenderen som lurte på ordet "DÆSER" rett og slett har blingset på nøkkelordet - det står "Forkommer", ikke "Forekommer" i min original.

Resten av spørsmålene går på kryssord undertegnede ikke har vært involvert i og ikke har sett.

Skrevet

Hei, TigerX.

Innrømmelser om oppgavefeil pleier å sitte særdeles langt inne - slike innrømmelser forekommer meg å være vanskeligere å oppdrive enn selv de lengst innesittende verifiserbare løsningsord, og ved henvendelser til redaksjonelt personale som burde ha rede på sakene, risikerer man bare å få goddagmannøkseskaft-svar i form av at fasit lyder slik eller slik, uansett hvor feilaktig denne åpenbart måtte være, og uten noen form for utredning om kombinasjonens grunnlag.

Du skal derfor ha takk for at du i dette tilfelle "som en av flere ansvarlige" har grepet tyren ved hornene, og gitt et noenlunde utfyllende svar.

Jeg har forøvrig notert meg at representanter fra Allers' kryssordredaksjon ved enkelte spredte anledninger faktisk på eget initiativ har rykket ut her i Forumet med kunngjøringer om oppgavefeil - et sympatisk trekk, som det skulle ikke vært meg imot om man hadde institusjonalisert og satt i system - i den utstrekning de "kryssordansvarlige" er i stand til å sirkle inn sine egne feil, da - her på dette web-området hvor så mange Allers-løsere ferdes.

Oppgavefeil er en pest og en plage, og legger i betenkelig grad beslag på mange løseres tid som ellers kryssordmessig kunne vært anvendt på en langt mer fruktbar måte.

All den stund slike feil i praksis later til å være meget livskraftige og tilnærmelsesvis uutryddelige, som løvetenner omtrent, håper jeg at flere "kryssordansvarlige" i fremtiden vil ta manne seg opp og følge i TigerX' fotspor i den utstrekning det måtte demre for dem at de har dritet på draget.

Mvh Skjye.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...