Gjest margot Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Allers Kryss og Tvers nr. 9, Utfordringen, røkt brisling = kielersprut Jeg syns ordet var morsomt, og har prøvd å finne ut noe om opprinnelsen til det. Det har jeg ikke klart. Er det noen som vet noe om det? Ble bare nysgjerrig. Hilsen margot
Gjest blåmann Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Hei, Går ut fra at du har Norsk Riksmålsordbok, der oppslagsordet kielersprut er definert slik: kielersprut, en, (til 'Kiel', jvf. 'sprut'), koll., fag., røket sild ell. brisling fra Nord-Tyskland. sprut, en, - (nty., holl. 'sprot'), fag., røket brisling; jvf. 'kielersprut'. Kanskje kan også et klipp fra Etymologisk Ordbok (Falk/Torp 1903-1906) fortelle litt om bakgrunnen for ordet: Sprot (dansk = brisling, clupea sprattus), norsk s p r u t, er laant fra mnt. 'sprot, -ttes' (holl. 'sprot', nht. 'Sprotte' = ags. 'sprott' (eng. 'sprat'), egentlig "spire, yngel", idet fisken ansaaes for sildeyngel; sml. ags. 'spryttan' "spire, bære frugt, yngle"; se 'spraate'.
Gjest blåmann Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Allers Kryss og Tvers nr. 9, Utfordringen, røkt brisling = kielersprut Jeg syns ordet var morsomt, og har prøvd å finne ut noe om opprinnelsen til det. Det har jeg ikke klart. Er det noen som vet noe om det? Ble bare nysgjerrig. Hilsen margot PS: Kom over en wikipedia-artikkel om 'Kieler Sprotte': http://de.wikipedia.org/wiki/Kieler_Sprotte
Gjest margot Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Hei Blåmann! Tusen takk, fant en hel masse i Wikipedia. Pluss dette: Im übertragenen Sinne steht der Begriff "Kieler Sprotte" für "Kieler Jung", also einen alteingesessenen oder gebürtigen Bürger Kiels. margot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå