Gå til innhold

Allersnøtta 33

Anbefalte innlegg

Stikkord: En slik er korthalet.

Tror jeg har funnet et dyr som kan passe inn, og jeg har funnet bilder av det på nettet også. Men jeg er ikke sikker når det gjelder halen.

Så spørsmålet mitt er: Hvor lang eller kort hale må et dyr ha for å regnes som korthalet? Halen på det jeg har funnet går sånn halvveis ned til bakken.

Det er neimen ikke lett dette her. Er det andre ting enn dyr som kan være korthalet? Håper noen kan hjelpe.

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg har funnet et dyr som kan passe inn, og jeg har funnet bilder av det på nettet også. Men jeg er ikke sikker når det gjelder halen.

Så spørsmålet mitt er: Hvor lang eller kort hale må et dyr ha for å regnes som korthalet? Halen på det jeg har funnet går sånn halvveis ned til bakken.

Det er neimen ikke lett dette her. Er det andre ting enn dyr som kan være korthalet? Håper noen kan hjelpe.

margot

Hei, Margot

"halvveis ned til bakken" kan vel neppe kalles kort. Jeg ville vel heller kalle den halvlang. Jeg har ikke denne oppgaven og vet derfor ikke ordlengden. Men du behøver neppe gå på "nettet" for å finne løsningen her. Norsk Riksmålsordbok har en rekke forslag hvor dyrene er presist beskrevet som korthalet. Uten å gi deg eventuell løsning direkte kan jeg antyde følgende:

-SAU, -MUS, -MEISE, -EKORN + flere andre gnagere og et rovdyr. Fritt valg i ordlengder på 5, 6, 7, 8, og 10 bokstaver.

Håper dette kan hjelpe deg videre - hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50676
Del på andre sider

Nøtta er for vanskelig for meg. Når det gjelder korthalede dyr tenker jeg først og fremst på sauetyper, særlig spelsau.

Hei,

fikk bekreftet dyret i Tanum, her og nå. Det er korthalet. På nettet var det beskrevet og avbildet på alle bauger og kanter, men det sto ingenting om halen.

Hvordan får jeg tilgang til Norsk Riksmålsordbok på nettet? Er det medlemskap? Har dere en nettadresse og kan fortelle meg hvordan jeg registrerer meg?

Da er det ikke mye igjen på hele nøtta.

legge veien er litt diffust, så jeg leter. Kanskje dere kan antyde om det er konkret eller abstrakt? går det bra?

utstyr for to hester - her tror jeg at jeg kanskje har en jeg kan spørre.

og på fiskeavfall er faktisk tre ord riktige.

For aller første gang - nesten i MÅL!!!!!!

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50677
Del på andre sider

margot

Hei igjen, Margot

Norsk Riksmålsordbok kan du få tilgang til ved å gå inn på www.ordnett.no (Kunnskapsforlaget) Tilgangen er basert på abonnement og koster derfor penger. Hvor mye avhenger hvor mange oppslagsbøker du ønsker tilgang til. Her er det nemlig mye å boltre seg i . Prisen vil som sagt variere alt etter hvor mange bøker du ønsker tilgang til. Det finnes imidlertid et basisabonnement som omfatter det meste av det vi kryssordinteresserte kan ha nytte av. Jeg mener forøvrig at tilgangen til Bokmålsordboka er gratis. Tjenesten omfatter også en "Kryssordhjelper" og denne tror jeg du har tilgang til gratis. Den er nokså lik Kryssordhjelper'n til CAPLEX hvis du har vært borti denne. DEN ER OGSÅ GRATIS. Gå inn på adressen nevnt ovenfor og du vil finne alle nødvendige opplysninger om denne tjenesten. Sett i gang og prøv!!

Det er vanskelig å hjelpe deg med det du spør om, da jeg som nevnt ikke har denne oppgaven og derfor ingen anelse om ordlengder osv.

Hilsen Bjarne

PS. Adressen til CAPLEX er www.caplex.no

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50681
Del på andre sider

Gjest anita_m

Hei,

fikk bekreftet dyret i Tanum, her og nå. Det er korthalet. På nettet var det beskrevet og avbildet på alle bauger og kanter, men det sto ingenting om halen.

Hvordan får jeg tilgang til Norsk Riksmålsordbok på nettet? Er det medlemskap? Har dere en nettadresse og kan fortelle meg hvordan jeg registrerer meg?

Da er det ikke mye igjen på hele nøtta.

legge veien er litt diffust, så jeg leter. Kanskje dere kan antyde om det er konkret eller abstrakt? går det bra?

utstyr for to hester - her tror jeg at jeg kanskje har en jeg kan spørre.

og på fiskeavfall er faktisk tre ord riktige.

For aller første gang - nesten i MÅL!!!!!!

margot

Ifølge denne linken er faktisk Riksmålsordboka gratis foreløpig....

http://www.ordnett.no/Priser.html

Vær obs på at en del kan få spesialpriser på abonnementer. Iallefall kan onlineabonnenter få en kunnskapspakke som består av basispakken på ordnett + Store Norske Leksikon til 298,- år

Anita

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50683
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, Margot

Norsk Riksmålsordbok kan du få tilgang til ved å gå inn på www.ordnett.no (Kunnskapsforlaget) Tilgangen er basert på abonnement og koster derfor penger. Hvor mye avhenger hvor mange oppslagsbøker du ønsker tilgang til. Her er det nemlig mye å boltre seg i . Prisen vil som sagt variere alt etter hvor mange bøker du ønsker tilgang til. Det finnes imidlertid et basisabonnement som omfatter det meste av det vi kryssordinteresserte kan ha nytte av. Jeg mener forøvrig at tilgangen til Bokmålsordboka er gratis. Tjenesten omfatter også en "Kryssordhjelper" og denne tror jeg du har tilgang til gratis. Den er nokså lik Kryssordhjelper'n til CAPLEX hvis du har vært borti denne. DEN ER OGSÅ GRATIS. Gå inn på adressen nevnt ovenfor og du vil finne alle nødvendige opplysninger om denne tjenesten. Sett i gang og prøv!!

Det er vanskelig å hjelpe deg med det du spør om, da jeg som nevnt ikke har denne oppgaven og derfor ingen anelse om ordlengder osv.

Hilsen Bjarne

Hei Bjarne og Anita!

Takk for alle opplysninger.

Legge veien har 5 bokstaver. Har funnet et par-tre alternativer, men har vanskelig for å knytte noe til dette. Har andre og fjerde bokstav.

Kan det ha noe å gjøre med å tilrettelegge? Tror ikke det har noe å gjøre med å lage veier i terrenget.

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50684
Del på andre sider

Hei igjen, Margot

Hilsen Bjarne

Jeg har fått bekreftet utstyr til to hester, godt å kjenne noen som driver med hest!

Da gjenstår bare LEGGE VEIEN på fem bokstaver.

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11796-allersn%C3%B8tta-33/#findComment-50686
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...