Gjest blåmann Skrevet 1. oktober 2003 Skrevet 1. oktober 2003 Hei, Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken?
Gjest CS Skrevet 1. oktober 2003 Skrevet 1. oktober 2003 Har ikke oppgaven, men bekkatråd er en mulig løsning.
Gjest blåmann Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 Takker for tipset! Vet ikke om ordet er løsningen, for i så fall mangler jeg et av de andre ordene. Men nå har jeg et utgangspunkt å jobbe videre med!
Gjest Bjarne Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 - skrev (På 1.10.2003 den 20.29): Hei, Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken? Jeg har heller ikke denne oppgaven og forstår ikke helt at nøkkelordet kan være nål eller tråd. Jeg har et forslag hvis det hadde vært nål og tråd: BUSTELEIV. Busteleiv (eller bustleiv) er bektråd med bust, og med litt velvilje kan kanskje bust i dette tilfelle betraktes som "nål". Hilsen Bjarne
Gjest blåmann Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 - skrev (På 1.10.2003 den 20.29): Hei, Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken? Stikkordet er "Brukes av skomakere", og jeg har _u_k_t_å_, slik at assosiasjonene gikk i retning av nål/tråd. Å bytte ut u-en med e kan være veien å gå, men det er ikke helt rett fram. Takker forresten for busteleiv - hadde ikke vurdert denne skrivemåten av ordet. Kunne vært interessant å vite om det finnes noen 'komplett' liste over skomakeruttrykk, spesielt verktøy og materialer.
Gjest odd Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 - skrev (På 1.10.2003 den 20.29): Hei, Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken? bukketråd
Gjest Jo Egil Johnsrud Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 - skrev (På 2.10.2003 den 17.53): Stikkordet er "Brukes av skomakere", og jeg har _u_k_t_å_, slik at assosiasjonene gikk i retning av nål/tråd. Å bytte ut u-en med e kan være veien å gå, men det er ikke helt rett fram. Takker forresten for busteleiv - hadde ikke vurdert denne skrivemåten av ordet. Kunne vært interessant å vite om det finnes noen 'komplett' liste over skomakeruttrykk, spesielt verktøy og materialer. Ifølge NRO V er BUKKETRÅD i skomakerspråk tråd til å sy i bukning med.
Gjest blåmann Skrevet 2. oktober 2003 Skrevet 2. oktober 2003 - skrev (På 1.10.2003 den 20.29): Hei, Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken? Takker igjen! - Denne gangen faller alt på plass!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå