Gå til innhold

Allersnøtten 40

Anbefalte innlegg

Gjest blåmann
Skrevet

Hei,

Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken?

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke oppgaven, men bekkatråd er en mulig løsning.

Gjest blåmann
Skrevet

Takker for tipset! Vet ikke om ordet er løsningen, for i så fall mangler jeg et av de andre ordene. Men nå har jeg et utgangspunkt å jobbe videre med!

Skrevet
  - skrev (På 1.10.2003 den 20.29):

Hei,

Jeg er på jakt etter en nål (eller tråd) på 9 bokstaver (som "brukes av skomakere"). Er det noen som kan hjelpe meg å lete i høystakken?

Jeg har heller ikke denne oppgaven og forstår ikke helt at nøkkelordet kan

være nål eller tråd. Jeg har et forslag hvis det hadde vært nål og tråd:

BUSTELEIV. Busteleiv (eller bustleiv) er bektråd med bust, og med litt

velvilje kan kanskje bust i dette tilfelle betraktes som "nål".

Hilsen Bjarne

Gjest blåmann
Skrevet

Hei,

Stikkordet er "Brukes av skomakere", og jeg har _u_k_t_å_, slik at assosiasjonene gikk i retning av nål/tråd. Å bytte ut u-en med e kan være veien å gå, men det er ikke helt rett fram.

Takker forresten for busteleiv - hadde ikke vurdert denne skrivemåten av ordet. Kunne vært interessant å vite om det finnes noen 'komplett' liste over skomakeruttrykk, spesielt verktøy og materialer.

Skrevet

Hei,

bukketråd

Annonse

Gjest Jo Egil Johnsrud
Skrevet
  - skrev (På 2.10.2003 den 17.53):

Stikkordet er "Brukes av skomakere", og jeg har _u_k_t_å_, slik at assosiasjonene gikk i retning av nål/tråd. Å bytte ut u-en med e kan være veien å gå, men det er ikke helt rett fram.

Takker forresten for busteleiv - hadde ikke vurdert denne skrivemåten av ordet. Kunne vært interessant å vite om det finnes noen 'komplett' liste over skomakeruttrykk, spesielt verktøy og materialer.

Ifølge NRO V er BUKKETRÅD i skomakerspråk tråd til å sy i bukning med.

Gjest blåmann
Skrevet

Hei,

Takker igjen! - Denne gangen faller alt på plass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...