Gå til innhold

Kryss og tvers nr 10 - Typisk norsk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjarne

Hei, Grete

På dine mange rundturer på norske veier har du sikkert vært borti disse også, selv om de var mer vanlige i "gamle dager": TELEHIVDUMPER.

Selv om dette ordet heller ikke er å finne i norske ordbøker eller oppslagsverk, er det jo et ord med mening og som forøvrig er å finne brukt på nettet.

Lykke til videre - hilsen Bjarne.

- skrev (På 9.8.2005 den 20.31):

Hei, Grete

På dine mange rundturer på norske veier har du sikkert vært borti disse også, selv om de var mer vanlige i "gamle dager": TELEHIVDUMPER.

Selv om dette ordet heller ikke er å finne i norske ordbøker eller oppslagsverk, er det jo et ord med mening og som forøvrig er å finne brukt på nettet.

Lykke til videre - hilsen Bjarne.

Jeg synes at kryssord som dette absolutt skal kunne ha ord som er vanlige i talespråket, selv om de ikke er å finne hverken i ordbøker eller leksika.

Dette kryssordet er et slikt kryssord som jeg kan kose meg med, jeg kan ta det med meg hvor som helst, jeg må ikke sitte foran en dataskjerm og søke eller ha en haug med oppslagsverk på gulvet ved siden av meg.

Telehivdumper var flott, jeg grublet litt, til det gikk opp for meg at det var det. Og uten disse dumpene ville kryssordet blitt nokså flatt.

Nye ord oppstår når nye ting kommer eller nye ting skjer, og etter en tid kommer noen av de med i ordbøker og leksika, andre blir borte.

Fint at det finnes så mange forskjellige kryssord.

margot

Er enig i det jeg også, men noen ganger er ord mindre vanlige i enkelte dialekter. F.eks telehivdumper - i trøndelag har jeg kun hørt ordet "telahiv". Burde selvsagt kommet på dumper på slutten, men etter en altfor lang stund ved kryssordet hender det at hjernen (ihvertfall min) tar en liten ferie, og da behøver jeg hjelp! :o) Og da er det jo så flott å ha denne siden!

Hei Grete!

Telahiv ville jeg aldri kommet på, der hadde jeg sittet fast!

Ja, av og til kjører en seg skikkelig fast, det er bare så vanskelig å legge fra seg kryssordet når en nesten har løst det. Neste dag lurer jeg ofte på hvorfor jeg ikke fant ordet, for det var jo så klinkende klart.

Men moro er det, uansett!

Hilsen margot

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...