Gå til innhold

språkene ibo og ido

Anbefalte innlegg

Gjest margot

Nå er jeg lei av å sitte her og skrive ido gang etter gang, uten å finne ut hva det er.

fant i Tanums:

ibo - afrikansk språk

ido - internasjonalt hjelpespråk, kunstspråk

jeg ble sånn halvklok av forklaringen på ido, har prøvd å tenke meg til hva det kan være. det eneste jeg kan tenke meg, er f.eks opplysningsskilt med grafikk, bilder.

noen som vet nøyaktig hva det er? ordet er irriterende hver gang det dukker opp!

margot

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/11773-spr%C3%A5kene-ibo-og-ido/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anita_m

Heisan Margot!

Sakset fra SNL;

ido

internasjonalt hjelpespråk utviklet på grunnlag av esperanto 1907 av franskmannen Louis Couturat og den franske esperantistleder Louis de Beaufront. Ido atskiller seg i grammatikk og ordavledning ikke så mye fra esperanto. Esperantos grunnlegger, Ludwig L. Zamenhof, nektet enhver befatning med ido. Av ido er senere utgått kunstspråket novial. Ido spiller ingen rolle lenger nå.

Gjest anita h.

Nå er jeg lei av å sitte her og skrive ido gang etter gang, uten å finne ut hva det er.

fant i Tanums:

ibo - afrikansk språk

ido - internasjonalt hjelpespråk, kunstspråk

jeg ble sånn halvklok av forklaringen på ido, har prøvd å tenke meg til hva det kan være. det eneste jeg kan tenke meg, er f.eks opplysningsskilt med grafikk, bilder.

noen som vet nøyaktig hva det er? ordet er irriterende hver gang det dukker opp!

margot

ido e en form for esperanto, ett annet kunstpråk.

Språket er laget slik at det skal være lett å lære, uansett hvilket land du kommer fra (i Europa). Flere av ordene har utgangspunkt i ord som er felles for flere språk.

Språket har få ord, dvs. at du ikke finner flere ord for hver ting. (som når vi sier å smile eller å glise).

Gramatikken er enkel, og helt regelmessig.Alle substantiv ender på o, alle adjektiver ender på o, og alle adverb ender på e.

Språket snakkes akkurat som det skrives.

Håper du ble litt klokere!

Mvh. Anita

Gjest margot

Jeg ble veldig mye klokere. Esperanto har jeg faktisk sett, fant noe for noen år siden, et eller annet sted, og ble nysgjerrig. Det virket veldig enkelt, men samtidig uspennende. Og ville nok for meg, nettopp av den grunn, være vanskeligere å lære. Jeg ville kjede meg, med andre ord. Mener også å huske at det i Norge fantes noe som het Esperantoforlaget?

Men Tanums forvirret meg med forklaringen sin. Jeg tenkte på Esperanto som et kunstig språk, ikke kunstspråk. Og gikk fra ideen om at ido kunne være noe lignende esperanto.

Jeg begynte så å tenke på alle mulige uttrykksformer som har kunst i seg, og som kan forstås av alle, uansett språk. Og endte opp med at kanskje, slike ting som skilt etc. med grafikk og bilder var forklaringen. Det skjønner de fleste, uansett språk. (Forskjellige figurer, hender, piler osv.)

Tusen takk begge to, nysgjerrigheten er tilfredsstilt, og IDO er plassert på kryssordet, med et stort smil.

Hilsen margot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...