Gå til innhold

Til alle dere som har løst kryssord lenge

Anbefalte innlegg

Gjest margot
Skrevet

Hei,

jeg heter margot, og jeg synes det er fantastisk morsomt å løse kryssord. jeg har ikke holdt på så veldig lenge, men er nok alvorlig bitt av basillen.

fantasien er stor, og jeg har lett for å lage ord til det aller meste.

etterpå sliter jeg med å finne bekreftelse på at ordet er riktig. som i går med «Krakkesengen». den eksisterer jo, om ikke akkurat den varianten som jeg tenkte på.

så nå lurer jeg på – er det regler som sier at alle ord skal kunne dokumenteres, eller kan kryssordforfatterne også lage nye ord i oppgavene? ord som ikke står i ordlister og oppslagsverk?

jeg mener at det kunne jo vært morsomt med et kryssord som var litt utradisjonelt slik. min søster ville sagt blankt nei, mener at alle ord skal dokumenteres, og de skal kunne dokumenteres i vanlig norske oppslagsverk og ordbøker som folk flest har.

denne gangen kom jeg jo ganske langt med mine prinsessen-på-erten-erfaringer, er ikke sikkert jeg er like heldig neste gang.

hva mener dere? skal alt kunne dokumenteres?

hilsen margot

Fortsetter under...

Gjest anita_m
Skrevet

Heisan!

Har du prøvd deg på Dagbladets Magasinkryssord på lørdager?? Her vil du finne en kryssordforfatter med stor fantasi og mange laaange ord du aldri vil finne i et oppslagsverk. Mange elsker dette kryssordet, mens andre hater det fordi noen av ordene ikke alltid er helt A4. Men ellers tror jeg nok regelen for det meste er at ordene skal stå i et eller annet offisiellt oppslagsverk. Og krakkesenga di står faktisk i Tanums rettskrivningsordbok :-)

mvh Anita

Gjest margot
Skrevet

hei,

Kryssordet i Dagbladet burde jeg kanskje prøve meg på, ja. Tror kanskje det var det kryssordet jeg og min bror løste i fjor.

Og Tanums har jeg jo, den er ikke så veldig slitt akkurat.

Ok, da velger jeg Dagbladet først, takk for tipset.

margot

Gjest Skjye
Skrevet

Hei,

jeg heter margot, og jeg synes det er fantastisk morsomt å løse kryssord. jeg har ikke holdt på så veldig lenge, men er nok alvorlig bitt av basillen.

fantasien er stor, og jeg har lett for å lage ord til det aller meste.

etterpå sliter jeg med å finne bekreftelse på at ordet er riktig. som i går med «Krakkesengen». den eksisterer jo, om ikke akkurat den varianten som jeg tenkte på.

så nå lurer jeg på – er det regler som sier at alle ord skal kunne dokumenteres, eller kan kryssordforfatterne også lage nye ord i oppgavene? ord som ikke står i ordlister og oppslagsverk?

jeg mener at det kunne jo vært morsomt med et kryssord som var litt utradisjonelt slik. min søster ville sagt blankt nei, mener at alle ord skal dokumenteres, og de skal kunne dokumenteres i vanlig norske oppslagsverk og ordbøker som folk flest har.

denne gangen kom jeg jo ganske langt med mine prinsessen-på-erten-erfaringer, er ikke sikkert jeg er like heldig neste gang.

hva mener dere? skal alt kunne dokumenteres?

hilsen margot

Hei, Anita_m og Margot.

Det stemmer ikke at Tanums har ordsammensetningen "krakkeseng", i 96-utgaven står uttrykkelig KRAKKSENG, samsvarende med NROs versjon.

Den eksakte ordsammensetning "krakkeseng" eksisterer rett og slett ikke ifølge ordbøkene (så langt jeg har kunnet bringe på det rene), og gir heller ingen tilslag ved søk på nettet.

Mvh Skjye.

Gjest anita_m
Skrevet

Heisan Skjye!

Jeg gir meg jeg! :-) Har ikke løst det kryssordet, og titta bare løselig inn i ordboka mi her og øynene mine så det de ville.... Ser ut til at kryssordforfatteren der har brukt sine barndomserindringer om harde sengebenker som sin ordbok!

mvh Anita

Gjest margot
Skrevet

Hei, Anita_m og Margot.

Det stemmer ikke at Tanums har ordsammensetningen "krakkeseng", i 96-utgaven står uttrykkelig KRAKKSENG, samsvarende med NROs versjon.

Den eksakte ordsammensetning "krakkeseng" eksisterer rett og slett ikke ifølge ordbøkene (så langt jeg har kunnet bringe på det rene), og gir heller ingen tilslag ved søk på nettet.

Mvh Skjye.

Hei,

kan det ikke tenkes at denne krakkesenga, som står oppført som krakkseng, i dagligtalen ble omtalt som krakkeseng?

krakkseng er vanskeligere å uttale enn krakkeseng, men slikt tar vel ikke Språkråd og sådanne hensyn til?

margot

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...