Gå til innhold

NM-trimmen 9

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til info!

Det er en liten feil i oppgaven: Det skal ikke være Hærførers NAVN, men TILNAVN!

waraw

Hei waraw,

Takk for info om feil i stikkordet (hvordan fikk du den informasjonen?). Jeg har stått og stanget på det ordet i kombinasjon med krysningen "monumentalt arbeid". Hjørnet oppe til venstre har jeg heller ikke funnet ut av, men resten er på plass (tror jeg).

Fikk du til nr. 8? Jeg har ikke funnet noe godt på 44. (gruppe, to ord). På mandag kan du kanskje fortelle hva du fikk der....

CS: gratulerer med premie i nr. 6.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4553
Del på andre sider

Hei waraw,

Takk for info om feil i stikkordet (hvordan fikk du den informasjonen?). Jeg har stått og stanget på det ordet i kombinasjon med krysningen "monumentalt arbeid". Hjørnet oppe til venstre har jeg heller ikke funnet ut av, men resten er på plass (tror jeg).

Fikk du til nr. 8? Jeg har ikke funnet noe godt på 44. (gruppe, to ord). På mandag kan du kanskje fortelle hva du fikk der....

CS: gratulerer med premie i nr. 6.

Det var gruppen Daddy Cool.

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4585
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Takker for Daddy Cool.

Den stemmer også med resten av hjørnet, borsett fra vin...

Jeg fant denne australske gruppa (som kandidat) på lørdag, men for sent til å kunne bruke den. Måtte da bytte ut champagne-vinen med bourgogne eller rosemount, + ordene 34, 40 og 30. Endte opp med crash mellom "insekt" og "organ", (N/O/P/R mot U/Y/K/Å/A). En kjapp gjennomleting i Medisinsk Ordbok (etter -N.., -O.., -P.. og -R..) ga de to nye kandidatene epiphysis og endeplate. Begge ville medføre store utskiftninger i feltet ovenfor, med nye hull som resultat. Fortsatt manglet det noe, derfor lot jeg alt stå som det var.

Det ble altså en "nesten-biløsning" med hele nedre midtfeltet + deler av høyre midtfelt totalt forskjellig fra fasit. Men trolig ikke godt nok -

Måtte slite nokså mye med oppgaven. Både Hannong, aubader, lamia, Zizic og basic satt langt inne, og teres fikk jeg hjelp til...

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4590
Del på andre sider

Du har noen "artige" løsninger her, ja!

Om jeg ikke husker feil: Løsninga på organ var ENDEPLATE, som gikk opp med DEBENTURE osv. I øvre høyre hjørne var FANNING (Napster-grunnleggeren) fasit, og f.eks. BASIC skal være KANIN (handikapper i golf).

ZIZIC husker jeg heller ikke - tror det var en annen minister. Om jeg ikke husker helt galt!

Du får notere deg løsningsordene i fasiten, for de har en tendens til å komme tilbake senere....

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4594
Del på andre sider

Takk for glimt inn i løsningens verden...

Ordet som manglet var 20. Sarasener. Dermed fylles resten av feltet greit ut, med 5 kurante utskiftninger.

Det blir unektelig noe vanskelig når et tilsynelatende hull på 44. egentlig skyldes et manglende ord på 20. Eller snudd på hodet: En manglende kandidat til 20 gir utslag først ved leting etter 44. I tillegg var gruppen Daddy Cool vrien å finne, den var slett ikke nevnt på de første listene som ble gjennomgått. Også mellomleddet Endeplate manglet og måtte finnes ved en tidkrevende metode. På den andre siden er Saraneser enkel å finne ved søk i Fremmedordboka, så det får bli en lærepenge...

Siden du ikke har Zizic på statsminister, betyr det at hele nedre høyre hjørne også avviker fra fasit... kanskje med unntak av 'Litoral'. Etter å ha oppdatert meg på golf-uttrykk (jfr. Kanin), er jeg tilbøyelig til å bytte ut Caman (kølle brukt i den skotske nasjonalsporten Shinty) med Spoon (trekølle nr. 3 i golf). Dermed blir det vel Gasolin istedet for Parafin. Og endelig Topplue/Busia, alternativt Complet/Begin (el. Nedic el. Pesic). Her ble det nye biløsninger også.

'Fanning' er nok et bedre svar på grunnlegger enn 'Hannong' (som grunnla fajanse- og porselensfabrikk i Strasbourg i 1721). Ellers takk for tipset om Medisinsk Ordbok, som er innkjøpt og sikkert kommer til nytte senere. Det skal bli interessant å se på fasiten når den kommer - Regner med at det meste er på plass nå, etter å ha 'korrigert' 16 avvikende ord.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4610
Del på andre sider

Det er, som du viser, altfor mange mulige løsninger i mange av hjørnene.

Og det er synd! Spesielt når det gjelder NM!

Presisjon er viktig, slik at diagrammet langt på vei blir låst! Helt låst er vel nesten en umulighet, men ser man på denne nevnte oppgaven av NM-trimmen, burde det for eksempel stått DYRESYKDOM istf. SYKDOM - om man skal følge prinsippet om presisjon.

På GRUNNLEGGER finnes det også flere løsninger som gir alternativt hjørne, f.eks. HANNONG som du angir. Prøver man å løse f.eks. nedre venstre hjørne først, uten inngangen til hjørnet, fant jeg alternativet LAMER på nybegynner, som jeg trodde var løsninga, siden dette ga flere valgmuligheter i hjørnet - inntil jeg fikk vite at det var golfuttrykk!

Da er man allerede kanskje kommet på ville veier med et alternativ som for så vidt er korrekt i forhold til oppgitt nøkkelord. Derfor MÅ kryssord-forfatteren bare forstå at mengdebegreper i hytt og pine, ikke er godt nok i forhold til presisjonen når det gjelder nøkkelord. Nøkkelordene må være så presise som det går an, uten at oppgaven blir nevneverdig enklere av den grunn, jf. DYRESYKDOM som nevnt ovenfor. Som et eksempel.

Et annet eksempel var i en tidligere NM-trim hvor OPPSTILLING (eller var det stilling) var angitt som nøkkelord. Det finnes en gammel tråd på dette her i forumet. Her anga jeg en alternativ løsning, der det ble brukt et "nytt" TEGN, nemlig CARON - som ikke står i noen kryssordbok! Og det gikk jo glimrende opp med BATTERI på oppstilling osv. Fasiten til dette hjørne var POSTURE og KOLON! Nettopp dette illustrerer problemet med presisjon fordi man bruker mengdebegreper i oppgaven - altfor mange sammen etter min mening! Nøkkelord som "RUND OG GLATT" er jo langt mer presis, eller hva?

Foreslår derfor til deg og alle kryssordløsere for øvrig, at så lenge kryssordene er sånn som beskrevet, så gi blaffen i hva som er fasit! Har du en løsning som du kan dokumentere og som kan godkjennes etter oppgitte nøkkelord, er det bare å løse i vei og sende inn! Vis den som lager kryssordet hvordan det KAN gjøres!

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4612
Del på andre sider

---

Noen betraktninger rundt det å 'låse' diagrammet.

---

For det første: Jeg er enig i at kryssordforfatteren bør velge stikkord som gjør at det ikke oppstår biløsninger. For løseren vil tilstedværelsen av en biløsning oftest føre til at oppgaven blir lettere å løse. Løseren får imidlertid to problemer: 1. Hvis hun finner flere varianter, hvilken variant skal hun velge, og 2. Hvis hun velger en annen variant enn fasiten, risikerer hun at biløsningen ikke blir godkjent.

Det gjelder f.eks. ditt (nye) tegn 'caron' (hacek, "omvendt møne", liten "v" over c,s eller z i enkelte språk). I farten finner jeg ikke dette ordet i trykte oppslagsverk fra bokhylla, men må ty til nettsøk. Den som skal godkjenne løsningen kjenner kanskje ikke ordet og finner det ikke innen rimelig tid - hvis da ikke løseren har dokumentert ordet med ordforklaring eller kildereferanser.

Tilsvarende med nettsjargongen 'lamer' eller varianten 'basic' for "nybegynner". Det må gjøres en vurdering av om ordet kan godkjennes eller ikke.

---

Litt mer om låsing av diagrammet: Dette må selvsagt gjelde diagrammet i sin helhet, ikke et enkelt hjørne/felt isolert sett. Det at et hjørne kan settes sammen på tusen forskjellige måter, spiller ingen rolle så lenge kun en av variantene fungerer sammen med resten. I slike tilfeller må nabofeltene være "strengt låst", slik at én bestemt variant framstår som løsning når alle hjørnene/feltene kombineres.

Når det gjelder å gjøre en oppgave vanskelig, så er det vel to hovedprinsipper.

1. Bruke ord som løseren ikke kjenner eller greier å koble til stikkordet ved "raske" søkemetoder. Utfordringen består da i å lete fram ordet.

2. Den andre måten er nettopp å bruke stikkord av typen "store kategorier", som gir løseren et "uoverkommelig" antall varianter å forholde seg til. Utfordringen blir da å finne fram til den ene varianten som fungerer som løsning totalt sett. Faren er at kryssordforfatteren overser "enkle" biløsninger.

Ved å kombinere disse to prinsippene blir oppgaven enda vanskeligere. Løsningsordet 'organ' = 'Endeplate' i NM-trimmen_8 var for meg hardt å finne: Fordi jeg ikke kjente til dette organet fra før, det var 200 andre kanditater (organer) å forholde seg til, og naboene nedenfor (insekt, sykdom, mineral) var av typen 'store kategorier' - noe som gjorde det umulig å vite hvilke ord som skulle jaktes på.

---

OK. Dette ble visst langt... Men konklusjonen blir at det å ikke låse diagrammet altfor sterkt, er med på å gjøre oppgaven til en utfordring - men at diagrammet bør "låses sterkt nok" til at biløsninger unngås, med god margin.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4636
Del på andre sider

Hei blåmann!

For å si "min lille" mening om alt dette du "ramser opp".

Det er nok helt sant og riktig alt sammen, men jeg syntes

nu at "avstanden" til oss "små kryssordløsere" nu blir

større og større.

men det er klart, det blir jo helt opp til enhver om en vil,

eller klarer å følge med på denne "dansen".

Jens

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/1133-nm-trimmen-9/#findComment-4637
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...