Gå til innhold

Allers kryss og tvers nr 5

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Skjye

Hei, Wenche.

Indictment er eget oppslagsord i Store Norske Leksikon:

"indictment

[indaitmnt], (eng.) i anglo-amerikansk straffeprosess et anklageskrift som kan sammenlignes med vår tiltalebeslutning."

Antikviteter = Spareklokker.

Spareklokke = Spareur, som i NRO, bind III er definert som " ur (ofte utlånt av et spareselskap) som holdes i gang ved at et bestemt myntstykke til visse tider slippes ned i det, og som på denne måte også tjener som sparebøsse ".

På www.auksjonshallen kan man observere hvordan en spareklokke figurerer blant andre typiske antikvitetsgjenstander:

"... 113, Gml.kaffekvern for vegg. 300,00, 114, Gml.Kjeksboks. Hånmalt glass. 1.000,00,

115, Spareklokke. 100,00, 116, Gml.luteflaske. 200,00, 117, Potteskjuler m/2 nisser. ..."

Mvh Skjye.

Gjest Wenche

Kan noen hjelpe meg med "mesterhånd" ?

Finner ikke ut hva indictment på 13 bokstaver skal være.Ordet står ikke i kryssordleksikonet heller.

Og i atikvitetsX mangler jeg en antikvitet- ..areklokker.

Wenche

I sanne kryssord skal jeg ha et navn- AS_A eller OS_A

og den bokstaven som mangler er førstebokstav i en blomst- _ET

Kan du hjelpe meg med den og?

Wenche

Annonse

ASTA, TET

Utdrag fra norsk ordbok vedlegges. BLOMST = TET iht. nest siste definisjon i betydningen 1.

blomst -en, -er

1 plantedel (skudd(spiss)) med formeringsorganer: rot, stengel, blad og blomst / planten har satt blomst; blå b se blå II 1); (om hele planten) plukke, vanne blomster / si det med blomster!; kunstige blomster // dele ut blomster = ros; landskampseieren var en blomst i knapphullet på (= en liten triumf for) lagledelsen; blomsten (= eliten, det ypperste) av landets ungdom; språkblomst

2 blomstring; flor: trærne står i blomst // slå ut i full blomst med et slag la sine iboende egenskaper komme til maksimal utfoldelse, begynne å virke med full intensitet

[gno. blómstr, jf. blomstre]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...