Gjest Wenche Skrevet 4. mai 2004 Skrevet 4. mai 2004 Kan noen hjelpe meg med "mesterhånd" ? Finner ikke ut hva indictment på 13 bokstaver skal være.Ordet står ikke i kryssordleksikonet heller. Og i atikvitetsX mangler jeg en antikvitet- ..areklokker. Wenche
Gjest Skjye Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Hei, Wenche. Indictment er eget oppslagsord i Store Norske Leksikon: "indictment [indaitmnt], (eng.) i anglo-amerikansk straffeprosess et anklageskrift som kan sammenlignes med vår tiltalebeslutning." Antikviteter = Spareklokker. Spareklokke = Spareur, som i NRO, bind III er definert som " ur (ofte utlånt av et spareselskap) som holdes i gang ved at et bestemt myntstykke til visse tider slippes ned i det, og som på denne måte også tjener som sparebøsse ". På www.auksjonshallen kan man observere hvordan en spareklokke figurerer blant andre typiske antikvitetsgjenstander: "... 113, Gml.kaffekvern for vegg. 300,00, 114, Gml.Kjeksboks. Hånmalt glass. 1.000,00, 115, Spareklokke. 100,00, 116, Gml.luteflaske. 200,00, 117, Potteskjuler m/2 nisser. ..." Mvh Skjye.
Gjest Wenche Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Kan noen hjelpe meg med "mesterhånd" ? Finner ikke ut hva indictment på 13 bokstaver skal være.Ordet står ikke i kryssordleksikonet heller. Og i atikvitetsX mangler jeg en antikvitet- ..areklokker. Wenche Tusen takk for hjelpen Wenche
Gjest Wenche Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Kan noen hjelpe meg med "mesterhånd" ? Finner ikke ut hva indictment på 13 bokstaver skal være.Ordet står ikke i kryssordleksikonet heller. Og i atikvitetsX mangler jeg en antikvitet- ..areklokker. Wenche I sanne kryssord skal jeg ha et navn- AS_A eller OS_A og den bokstaven som mangler er førstebokstav i en blomst- _ET Kan du hjelpe meg med den og? Wenche
Gjest CS Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Kan noen hjelpe meg med "mesterhånd" ? Finner ikke ut hva indictment på 13 bokstaver skal være.Ordet står ikke i kryssordleksikonet heller. Og i atikvitetsX mangler jeg en antikvitet- ..areklokker. Wenche ASTA, TET
Gjest Wenche Skrevet 6. mai 2004 Skrevet 6. mai 2004 Får ikke TET opp som blomst i leksikonet. Hvilken blomst er det? Tenkte på den løsningen, men........ Takk for hjelpen! Wenche
Gjest CS Skrevet 6. mai 2004 Skrevet 6. mai 2004 ASTA, TET Utdrag fra norsk ordbok vedlegges. BLOMST = TET iht. nest siste definisjon i betydningen 1. blomst -en, -er 1 plantedel (skudd(spiss)) med formeringsorganer: rot, stengel, blad og blomst / planten har satt blomst; blå b se blå II 1); (om hele planten) plukke, vanne blomster / si det med blomster!; kunstige blomster // dele ut blomster = ros; landskampseieren var en blomst i knapphullet på (= en liten triumf for) lagledelsen; blomsten (= eliten, det ypperste) av landets ungdom; språkblomst 2 blomstring; flor: trærne står i blomst // slå ut i full blomst med et slag la sine iboende egenskaper komme til maksimal utfoldelse, begynne å virke med full intensitet [gno. blómstr, jf. blomstre]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå