Gjest peder Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Nå er det høstvær ute med lavtrykk i kø, og tid for kryssord, men er det noen som kan gi tips ang. meteorologisk begrep? Håper på en høytrykksrygg snart, menn det passer visst ikke nå? peder
Gjest odd Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg foreslår at du løser de kryssende ordene først. Deretter foretar du bokstavsøk i ordnett. Løsningsordet er et spesielt uttrykk brukt om vindstillheten inne i en syklon. Lykke til.
Gjest peder Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Hei odd Det var ikke helt lett å få alle kryssende ord til å "gå opp", - så mange varianter. Men nå har jeg fått det til, uten at jeg er sikker på om jeg har funnet riktig løsning på meteorologisk begrep. Jeg har følgende bokstaver: _ e _ t _ a _ s _ i _ l _ . Er bokstavene riktige? Hvor skal jeg søke for å finne begrepet? Mvh peder
Gjest arne Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Svaret står i Norsk Riksmålsordbok (NRO) Denne ligger i www.ordnett.no og krever at du har abonnement Ved å skrive de bokstavene du har med _ imellom i søkefeltet får du bare ett tilslag mvh arne
Gjest odd Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Nå er det høstvær ute med lavtrykk i kø, og tid for kryssord, men er det noen som kan gi tips ang. meteorologisk begrep? Håper på en høytrykksrygg snart, menn det passer visst ikke nå? peder Til Peder: Mengdebegreper byr alltid på utfordringer, og kan ofte være særs tidkrevende å sette sammen. Jeg ble en smule imponert over det nitide puslearbeidet du har nedlagt, og over at du har fått løsningen helt rett. Særlig fordi dette er blitt gjort uten noen som helst støtte fra kryssende bokstaver i det 13-bokstavers løsningsordet du spør om. Det skal du ha min anerkjennelse for! Skriver du søkeformelen (nøyaktig) slik: _E_T_A_S_I_L_ , vil et dypdykk i ordnett bekrefte fasit, og du vil få lukket kryssordet. Kan eventuelt bistå, om du skulle få problemer av noe slag. Men håper du får det til! mvh odd
Gjest peder Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Nå er det høstvær ute med lavtrykk i kø, og tid for kryssord, men er det noen som kan gi tips ang. meteorologisk begrep? Håper på en høytrykksrygg snart, menn det passer visst ikke nå? peder Takk for gode ord, Odd. Så sant, så sant, det var et puslespill å finne alle kryssende ord. Men godt å få tips om Riksmålsordboken. Jeg abonnerer ikke på den på nettet, men gikk på biblioteket i går. Med de bekreftede bokstavene var det relativt lett å finne løsningen. Så, takk til Arne for tipset. Nå er Mesteren komplett, denne gangen også! Mvh Peder
Gjest Solveig Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Til Peder. Jeg har skrevet et innlegg under "Kryssordhjelp," at NRO er gratis i disse dager.
Gjest Elin Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Lurer på om "blekksprut" står i NKL ? Har 3 alternativer der , men synes kryssende "målestokk" blir vrien .. (kan være jeg ser meg blind her , men har lite ord rundt enda) Takknemlig for et tips !
Gjest Egon Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Hei Ingen som vil hjelpe? Svar på første spørsmål en er ja. Løsningen på målestokk fant jeg både i NRO og Tanum. Lykke til.
Gjest Elin Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Takk Egon for tips !! Nå er det bare 3 ord tilbake , og jeg håper igjen på et aldri så lite hint på veien ;) Hvor finner jeg "systematiker" ? "gyvet" ?
Gjest Egon Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Hei Systematikeren finner du i SNL, men du må lese litt i underteksten for å finne dekning for systematiker. Har levert, så jeg er ikke helt sikker på hva gyvet ble. Men er ikke gyv det samme som kov? Lykke til. Hilsen Egon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå