Gjest HH Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 I forbindelse med årets NM i kryssord har jeg sett litt tilbake på fjorårets finaleoppgaver i ekspertklassen. I oppgave 2 var ett av nøkkelordene "Ble beseiret med ett hugg" Under finalen klarte jeg ikke å finne svaret, men ser senere at det ble BERNLAD. Har ikke klart å finne ut hvor kryssordforfatteren har funnet dette. Er det noen der ute som kan fortelle meg hvem/hva Bernlad var og hvor i oppslagsverkene jeg finner det? HH
Gjest Skjye Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Hei, HH. Slå opp på Gawaine i Litterært leksikon. Mvh Skjye.
Gjest Tone Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Mitt spørsmål er: hvordan visste du at du skulle slå opp på Gawaine? Bladde du i hele boka, eller er dette noe du har lært og fått med deg ved å følge med i skoletimene? :o) Jeg bare spør,for jeg har kjøpt boka, og vet liksom ikke hvordan man skal bruke den i slike tilfeller som det HH nevner her. Blir veldig takknemlig for en liten veiledning :) Mvh Tone
Gjest Skjye Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Hei, Tone. Som man vel har fått med seg ligger enkelte momenter i denne type oppgaver helt i grenseland av det praktisk løsbare, og det er vel slik sett bare å fastslå at der finnes ingen lettvintvei til løsning av kombinasjoner som dette hvor bekreftet løsning altså skal befinne seg innenfor et begrenset kildemateriale. Min egen lesning kan være nokså adspredt; jeg kan forsåvidt herunder alltids tenkes å ruge noen timer over Litterært leksikon fra tid til annen uten at jeg i dette eksakte tilfelle husker hvorfra jeg hadde mitt svar til HH - faktum er iallefall at jeg i mine egne notater allerede hadde denne kryssordkombinasjon med kildehenvisning liggende. Min "veiledning" i så henseende kan vel derfor ikke bli annen enn å pleie så intim omgang med kryssordaktuelle ordbøker og oppslagsverk som man bare måtte forlyste, og forsåvidt tillegge at der er jo absolutt opp til den enkelte kryssordløser å fastslå når man synes at nok er nok. Mvh Skjye.
Gjest HH Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Hei, HH. Slå opp på Gawaine i Litterært leksikon. Mvh Skjye. Takk! Nå vet jeg det. Den var ikke enkel! HH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå