Gjest Aasta Skrevet 14. oktober 2009 Skrevet 14. oktober 2009 Når det gjelder DE KAN SPISES har jeg kommet frem til en plante i flertall der bladene brukes i salat og roten til drikke.Hvis dette går, så stemmer hele resten av hjørnet.Når det gjelder PLAGG har jeg et forslag i flertall som henspiller på et norsk geografisk navn.Er det noe vits i å fortsette med dette? Og hvor bør jeg søke for å finne hjelp til STÅLPRODUKT ? Takker vennlige hjelpere for svar.
Gjest Aasta Skrevet 15. oktober 2009 Skrevet 15. oktober 2009 Hei alle sammen. Beklageligvis har mitt innlegg om hjelp helt druknet i en krangel som herr Lattas har satt i gang. Håper fremdeles noen gidder å svare på min bønn slik denne siden egentlig skal være. Jeg er så gruelig interessert i å komme litt videre. Igjen, på forhånd takk.
Gjest bs Skrevet 15. oktober 2009 Skrevet 15. oktober 2009 Når det gjelder DE KAN SPISES har jeg kommet frem til en plante i flertall der bladene brukes i salat og roten til drikke.Hvis dette går, så stemmer hele resten av hjørnet.Når det gjelder PLAGG har jeg et forslag i flertall som henspiller på et norsk geografisk navn.Er det noe vits i å fortsette med dette? Og hvor bør jeg søke for å finne hjelp til STÅLPRODUKT ? Takker vennlige hjelpere for svar. Det som kan spises er også et møbel,behold plagget ditt,stålprodukt finner du bla. i Tanums.
Gjest Aasta Skrevet 16. oktober 2009 Skrevet 16. oktober 2009 Takker bs for greie tilbakemeldinger.Jeg har stått bom fast i høyre øvre hjørne i snart en uke og trenger svar på om fuglen er på latin (har nemlig som fjerde bokstav en som ikke finnes ellers i dette kryssordet). Og stålproduktet,står det andre steder enn i Tanum og er det forklart der ? Innlegg redigert. (10-16-09 10:08)
Gjest nina Skrevet 16. oktober 2009 Skrevet 16. oktober 2009 Ingen latinske ord hos meg. Fuglen står også i Tanum. Nina
Gjest Aasta Skrevet 16. oktober 2009 Skrevet 16. oktober 2009 Nå sliter jeg med å komme videre etter flere dagers stå-på uten fremgang. Det hadde vært greit å få avklart om mine (umulige?) forslag er noe mer å jobbe videre med.Sjette bokstav i tilholdssted er samme som andre i vevnad? Og sjette i stålprodukt er samme som første i ekte ? Og sjette i hulrom er samme som siste i hovedgate ? Noe her er nok feil,siden jeg ikke finner fuglen som da skulle dukke frem i Tanum. Takker alle de som vil gi meg noen små puff her.
Gjest Elna Skrevet 19. oktober 2009 Skrevet 19. oktober 2009 Nå må jeg også be om en håndsrekning. Ser av flere innlegg at det står fast for flere her. Prøver å angripe høyre hjørne ved å finne svar på tralle og ligger i Bærum.Er det noen som kan gi meg tips hvor jeg kan søke etter disse ? Eller hulrom, finns svaret forklart i BMO ?
Gjest Aasta Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Hei der ute. Er det ingen som har greid oppgaven og kan hjelpe litt i vei når det gjelder dette vriene hjørnet ?
Gjest Sven Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke rart at det har vært lite hjelp å få i dette hjørnet. Sjøl løser jeg ikke denne oppgaven, men jeg er blitt gjort kjent med løsningsordene, hvorav to er ganske diffuse. Det ene ordet er stikkordet "fugl", hvor løsningsordet vel verken er fugl eller fisk. Jeg har en perifer venn som er ivrig amatørornitolog (og en ravn etter kvinnfolk). Han ristet bare på hodet da jeg ville ha noen opplysninger om denne fuglen. Et helt "ukjent flyvende objekt", påstod han! "Men jeg finner jo fuglen på internett og i Tanums", forsøker jeg. "Interessant, svarte han, men jeg tviler på om en enkelt observasjon på internett er tilstrekkelig for å få denne skapningen registrert som egen fuglelart!" Sjøl tror jeg at løsningsordet slik det står i Tanums, skyldes en trykkfeil, der den siste bokstaven i ordet ikke skulle ha vært med. Da får vi et naturlig redskap. Men det kan også komme av at en eller annen har oversatt det engelske navnet på en tilsvarende fugl direkte til norsk... Det andre "diffuse" ordet er "stålprodukt", som jeg også mener får stå på kryssordforfatterens egen regning, sjøl om det dukker opp på noen nettsider...
Gjest om Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Sven et co. Stålproduktet er ikke et diffust produkt. Det produseres og selges som et klart og tydelig produkt. Nå kan det være mulighet for diffuse stålprodukter som løsning, men en aktuell løsning er tydelig, klar og ikke lite utbredt heller (men ikke i betydningen "diffus"= utbredt). Produktet kan iakttas her og der hvis man løfter blikket litt. (diffus = spredt, utbredt, uklar (TANUMS)). Løsningen på "fugl" er kanskje noe diffus - men benvnelsen er gangbar som dialektord, og ganske betegnende for fuglen også. TANUMS har i alle fall akseptert løsningen. Mvh om.
Gjest Sven Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Hei om! Takk for ditt lærerike innlegg. Jeg var ikke klar over at dette var et vanlig dialektnavn på fuglen, men stusset litt på at dette navnet ikke er brukt på internett, for vi nordmenn er flinke til å bruke dialekt når vi er på nettet. Ja, ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok (riktignok uten forklaring), men pussig nok ikke i omfangsrike "Tanums store fuglebok". Det finnes jo en drøss med fuglebøker rundt omkring i de norske hjem, og det kunne være interessant å høre om noen har observert denne fuglen mellom permene. Etter å ha lest ditt svar, slo det meg hva "stålproduktet" kan være, men det er rart at vi ikke finner dette produktet på hjemmesidene til eventuelle leverandør (dersom vi har samme løsningsord)? Nettsøk på dette "produktet" (mitt løsningsord) gir forresten tre tilslag. To som bildel (uten angivelse av materiale) og et som en del av en værhane - og den delen er faktisk av stål! Etterord: Jeg burde jo ha oppgitt adressen til søkemotoren jeg benyttet: www.google.no Innlegg redigert. (10-20-09 18:04)
Gjest om Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Sven. Takk for svar! Slik blir det lærerik kryssordløsning. Min løsning på stålprodukt knyttes til værhane - så mye kan jeg vel si. Og lar seg dokumentere ved å søke. Og denne løsninga er av stål, og da rekner jeg med at vi har samme løsning. Hvis du skriver inn løsningsordet på en søkemotor, så kommer du fram til en levandør der hele produktet blir forklart med bilder m.m. Hvilke metaller produktet består av , pris osv. Ellers har jeg fuglebøkene mine på hytta, og kan ikke kommentere spørsmålet ditt om fuglen. Mvh om.
Gjest Elna Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Artig å følge med på utlegningene til Sven og om. Jeg har ikke holdt på med Hjemmets kryssord på et halvt år,men gikk løs på de igjen p.g.a NM.Men etter å ha fulgt innleggene til de to overnevnte,og hvilket ikke har brakt meg en tøddel nærmere løsning på noen av dette intrikate hjørnets oppgaver,skjønner jeg nå at det visstnok har vært en formidabel utvikling på Mesteren siden i vår,og dette tror jeg ikke jeg vil være med på lengre.Får bare gjøre meg ferdig med så mange oppgaver som mulig i nr.43,inkludert et sikkert nytt krunglete hjørne i Mesteren,så skal jeg ta en laaaang pause og ikke belemre andre kryssordløsere med mitt mas.Ikke siden dagene med FULVASMØR har jeg slitt så mye med å finne løsninger på umulige oppgaver. Takker og bukker.
Gjest cs Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Ble nysgjerrig på dette hjørnet pga. den lange diskusjonstråden, men her var det få nøtter. Begynte med "ligger i Bærum". Slo opp på Kolsås som jeg vet ligger i Bærum og fant at SNL stort sett skriver "i Bærum kommune" om steder i Bærum. Søkte deretter i SNL med "i Bærum kommune" (uten fnutter) og fikk 3 alternativer på 11 bokstaver hvorav ett pekte seg ut (husk på at man ikke trenger å bla gjennom hele trefflisten - treff med eksakt streng sorteres først i trefflisten, dvs. de 47 første treffene i dette tilfellet). Resten av hjørnet er NKL-søk med unntak av de to meget omtalte ordene "stålprodukt" og "fugl" som kan finnes i Tanum. Disse to kan man ta til slutt. Riktignok må man gjette seg til siste del av "tralle" (bruk gjerne NKL til det også).
Gjest om Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 cs Takk for innlegget ditt. Jeg brukte omtrent samme framgangsmåte som du. Og vurderte å offentliggjøre den. Kom til at det ville bli for tydelig oppskrift på å finne løsningene. Man vil jo gjerne gjøre alt for å yte hjelp når man kan, men noen ganger blir man i tvil om hva man kan/skal/bør bidra med. Dette kan untertiden være dilemmaet i dette forumet. Vel - en alternativ søkemåte som jeg for moro skyld brukte, var å se på kart over Bærum kommune. Og klikket på "Bærum kommune". Det var også for å gjøre meg litt kjent i kommunen + i Bærumsmarka. Løsningen kom i dette tilfellet også raskt til syne. Grunnen til mitt svar til Sven, var at han etterlyste leverandører og deres hjemmeside - noe som altså kan finnes på nettet. om
Gjest Sven Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 Hei om! "Min" leverandør har løsningsordet bare i messing på sin hjemmeside...(:
Gjest Aasta Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 Ved hjelp av gode hjelpere både her på siden og privat epost så har jeg kommet i havn.Problemet er at kryssordforfatteren ikke har listet opp nødvendige hjelpemidler.Og da kan man havne langt ute på nettet slik som med denne værhane-delen . Nå får jeg finne meg et nytt kryssordblad med passe vanskelige oppgaver.For meg er 12 av oppgavene her for enkle og derved kjedelige med de samme løsningsordene som går igjen og igjen. Og nå som Allersnøtten er borte fra Allers håper jeg det går an å finne et annet blad å kose meg med.Tips? Takker for all hjelp.
Gjest om Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 Hei om! "Min" leverandør har løsningsordet bare i messing på sin hjemmeside...(: Sven. Siden det nå er kjent for alle brukere av dette forumet at "stålprodukt" er knyttet til værhane, kan du få en adresse til en leverandør som dokumenterer løsningen på "stålprodukt": www.franksmed.no. Klikk på "produktdetaljer". om
Gjest Sven Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 Beklager at denne disputten har utartet seg, men det står vel ganske greitt at delen er av messing her: Selve stangen og fløyen er i rustfritt kulen i messing ???????? og toppspiss. Finner du noe annet, så kan du heller sende linken til min e-post-adresse og samtidig fortelle hvor fuglen er et dialektord..... Innlegg redigert. (10-22-09 21:16)
Gjest nina Skrevet 22. oktober 2009 Skrevet 22. oktober 2009 Med all respekt for hobbyornitologer så tviler jeg sterkt på at UiB plasserer redskaper i sin ornitologiske samling. Og ikke tror jeg at de kjøpte skinn fra Rosenberg i London heller for å stoppe ut slike redskaper som det hintes til, men derheller fuglen med samme navn. Dialekt eller ikke. Nina Innlegg redigert. (10-23-09 00:12)
Gjest randi Skrevet 23. oktober 2009 Skrevet 23. oktober 2009 Denne runden var Mesteren vrien,syns jeg.Nå sliter jeg med URT,spesielt,oppe til venstre.Stemmer det at 2. og 4. bokstav er den samme?Hvor finner jeg den? Syns bestandig at jeg har lett "overalt",men uten et resultat som får det hjørnet til å gå opp. Håper veldig at noen kan "lede" meg videre,slik at det hjørnet faller på plass. Mvh Randi
Gjest Skjye Skrevet 23. oktober 2009 Skrevet 23. oktober 2009 Hei, Randi. Løsningsordet til URT er i SNL ordrett beskrevet flerårig urt..... og med to ulike vokaler som 2. og 4. bokstav. Mvh Skjye.
Gjest randi Skrevet 23. oktober 2009 Skrevet 23. oktober 2009 Hei Skjye! Nå ble du min reddende engel nok en gang.Godt når forumet virker slik man ønsker!! Da kan jeg senke skuldrene igjen,før det er å "kaste seg" over neste uke.Der var i alle fall Mesteren til å leve med,og godt var det,etter at denne satt så langt inne. Mvh Randi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå