Gjest TerjeH Skrevet 13. oktober 2009 Skrevet 13. oktober 2009 Har lest gjennom diskusjonen Lattas startet om "døde i fengsel". Hvis jeg søker på dette rett frem, så får jeg aaaalt for mange tilslag, og etter å ha bladd meg gjennom ca 70, så var svaret ennå ikke dukket opp. Nå står det i artikkelen ordrett "døde i fengselet", og med et slikt søk går det greit å finne svaret. Det jeg lurer på er: Hvis stikkordet er "døde i fengsel", hvordan kan man med et lurt søk finne svaret, eller må man prøve alle varianter av alle bøyninger av alle ord? Terje
Gjest cs Skrevet 13. oktober 2009 Skrevet 13. oktober 2009 Under "Nyttige linker" er det forsøkt skrevet en liten brukerveiledning i hvordan man søker i Store norske leksikon. Veiledningen er ikke utfyllende da søkefunksjonen i leksikonet dessverre er svært dårlig. Faktisk har søkefunksjonen blitt dårligere hver gang den har kommet i ny versjon, i det minste gjelder det for kryssordløsere. Det man savner mest er en teller som forteller hvor mange treff søket ga. Det er jo kjekt å vite om det er 10000 eller 29 treff før man begynner å bla gjennom trefflisten. I nevnte veiledning har jeg et eksempel på et "eller-søk": krigsflyver|krigsflyveren|krigsflyvere|krigsflyverne Utfører man dette søket får man beskjed om at søket gir "ingen treff". Deretter listes det opp 2 treff, ett på krigsflyver og ett på krigsflyveren. Utfører du søket døde i fengsel|døde i fengselet får du igjen opp at søket gir "ingen treff", men denne gangen listes det opp 6 treff. Dessverre gir aldri disse kombinasjonssøkene mer enn 6 treff, dvs. at lenken "Neste" ikke dukker opp. I tillegg er trefflisten på et flerordsbegrep også irrelevant. De første ukene etter at leksikonet ble lansert var det litt utvikling på denne søkefunksjonen, men så har det vært helt dødt. Innlegg redigert. (10-14-09 00:03)
Gjest TerjeH Skrevet 13. oktober 2009 Skrevet 13. oktober 2009 Takk for svar. Dette betyr at i dette tilfellet må man altså finne noen bokstaver i svarordet, og så prøve å søke i SNL på disse, så fremt man ikke søker eksplisitt enkeltvis på hver mulig kombinasjon av bøyningen av død/døde og fengsel/fengselet. I dette tilfellet er det jo ikke mange søk, men kanskje kunne kryssordforfatterne, som selvsagt er klar over søkesvakhetene i SNL, være mer eksakt med formuleringen av spørsmålet (søkestrengen), ellers synes jeg det faktisk blir gruelig vanskelig å finne løsningen. Men det er kanskje denne utfordringen som skiller klinten fra hveten hva angår de vanskelige oppgavene. Terje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå