Gjest KJEL Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 Hallo i luken! Er det noen som kan gi meg et tips. Jeg står bom fast i øverste halvdel. Er det rett at 4. bokstav i åpning er p? Eller er det rett at 4. bokstav i stoff er K og at 6. bokstav er N? På forhånd takk. kjel
Gjest Dag. Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 Denne oppgaven er ikke "enkel".Bruk litt tid før du prøver deg med "bokstavleken.
Gjest Elna Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Hva er det som skjer mellom kjel og Dag ? Syns dette høres ut som litt småknuffing. Eller tar jeg feil ?
Gjest Dag. Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Glem det hele.-Noen ganger er det litt for enkelt å spørre om bokstaver etc.-DD fortalte meg en gang om at hvis det var en oppgave han ikke fikk til ventet han på løsningen.Når noen spør om bokstaver og har et par feil synes jeg det er fornuftig å bruke litt tid.Dette blir bortkastet tid.På denne siden skal det bestandig det finnes hjelp,men det bør foregå på et nivå som er tilpasset oppgaven.
Gjest Elna. Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Til Dag, Vet ikke eksakt hva du mener.Men denne siden er til for spørsmål og svar.Men man bør vente et par tre dager etter bladet er i salg slik at alle får tid til å "slite" litt med oppgaven.Det er jo det som er gøy.Heller ikke liker jeg at bokstaver blir oppgitt ved spørsmål,og for så vidt ved svar også.Jeg spør heller om f.eks. fjerde bokstav i SVAKVIN er samme som tredje i (vannrett) ÅPNING. Da har man lagt ut noe,men ikke direkte. Til kjel. Har du kommet noe lengre og vil du spørre om noe mer?
Gjest kjel Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Nei, Jeg er ferdig med oppgaven, men takk skal du ha. Mvh kjel
Gjest Aasta Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Nå har det stått stille for meg hele dagen,så jeg trenger noen hjelpende svar. Først,er den tiende bokstaven i åpning (vannrett) samme som siste i lidelse ? Er den nest siste i underjordisk vesen blant de 7 siste i lidelse ? Og hvor finner jeg svar på sengeutstyr?
Gjest anne Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Hei Aasta Nei, jeg har i hvertfal ikke lik bokstav på åpning og lidelse. Sengeutstyr finner du på leksikonet her. Men når vi først spør om rette bokstaver. Er 4 bokstav i urt lik 4 bokstav i produkt?
Gjest titti Skrevet 8. oktober 2009 Skrevet 8. oktober 2009 Nå har det stått stille for meg hele dagen,så jeg trenger noen hjelpende svar. Først,er den tiende bokstaven i åpning (vannrett) samme som siste i lidelse ? Er den nest siste i underjordisk vesen blant de 7 siste i lidelse ? Og hvor finner jeg svar på sengeutstyr? Hei! Til Aasta: på ditt spørsmål nr. 2 kan jeg svare ja utifra min løsning. Til anne: de er ikke like på min løsning. titti:)
Gjest Aasta Skrevet 8. oktober 2009 Skrevet 8. oktober 2009 Takker anne og titti for svar.Noe er litt uklart nå og jeg vil gjerne ha dette riktig før jeg fortsetter. La meg si det slik at svar på den vannrette åpningen er noe som vi finner i trappoppgangen i fleretasjes boligblokker ? Og anlegg finner vi langs kysten ?
Gjest peder Skrevet 8. oktober 2009 Skrevet 8. oktober 2009 Hei Aasta. Dette kan du gå videre med. Det passer i alle fall med min løsning. Mvh peder
Gjest Aasta Skrevet 9. oktober 2009 Skrevet 9. oktober 2009 Begynner svakvin på samme bokstav som sjømann slutter på ? Og er andre bokstav i planteslekt samme som tredje i leder ? Takker for hjelp.
Gjest peder Skrevet 9. oktober 2009 Skrevet 9. oktober 2009 Hei Aasta Du er fortsatt på god vei, bokstavene du nevner stemmer med min løsning. Lykke til videre! Mvh peder
Gjest Aasta Skrevet 9. oktober 2009 Skrevet 9. oktober 2009 Takker peder for fine tilbakemeldinger.Et siste spørsmål denne gang: Et mannsnavn behøver vel ikke å være norsk,bare det er angitt som (utenlandsk) mannsnavn i en av de vanlige kildene ?
Gjest Skjye Skrevet 9. oktober 2009 Skrevet 9. oktober 2009 Hei, Aasta. Uten å hevde helt brennsikkert at jeg sitter med fasit vil jeg bare bemerke at jeg utformet min løsning i henhold til de samme tankebaner som dine hva dette med det aktuelle mannsnavn angår. Mvh Skjye.
Gjest peder Skrevet 10. oktober 2009 Skrevet 10. oktober 2009 Hei Aasta. Dette kan du gå videre med. Det passer i alle fall med min løsning. Mvh peder Vedr. mannsnavn. Jeg måtte ty til google, og derfra havnet jeg på Facebook hos en mann med at fornavn som var ukjent for meg, men mannsnavn er mannsnavn. I den store vide verden er det kanskje flere muligheter, og det er ikke satt noen begrensninger i oppgaven. Derfor mener jeg at det må være åpent for alle alternativer. Mvh peder
Gjest Aasta Skrevet 11. oktober 2009 Skrevet 11. oktober 2009 Til peder. Øverste venstre hjørne har (minst?) to løsninger. Jeg har valgt den der mannsnavnet er muslimsk (SNL),men det finns også en løsning der det også i følge SNL er et mannsnavn på en amerikansk forfatter og en ungarsk vitenskapsmann.Så valget er vel vårt hva vi lander på.
Gjest elling Skrevet 16. oktober 2009 Skrevet 16. oktober 2009 Det er bare såvidt eg våger meg inn i dette vepsebolet med bitende sarkasme og hovne kommentarer. Likevel stort sett preget av vidd og ekspertise. Det gjelder mesterkryss nr. 41, en meget utkrøpen og tidkrevende oppgave. Mangler nå kun underjordisk vesen og lurer på om redaksjonen inkluderer snegler og denslags blant disse, eller om eg må lete videre blant tusser og troll. Mener 2. og 4. er o. Er det noen som idest å svare? (Lokkemiddel: er klar for NM-finale, men det er vel tabu i dette forum)
Gjest nina Skrevet 16. oktober 2009 Skrevet 16. oktober 2009 Ut fra det jeg husker av min oppgave så bør du lete videre blandt tusser og troll. Jeg hadde ikke O i min løsning, heller ikke var 2. og 4. bokstav lik. Nina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå