Gjest kjel Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Hei, der ute! Jeg står bom fast på 1v. Det var sikkert mange som fikk kongens fortjenestemedalje i gull i 1964, men jeg finner ingen som passer inn
Gjest Odd Egil Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Det er ikke så rart at du ikke finner noen som passer, for skrivemåten er feil BÅDE i stikkordet, og i artikkelen i SNL. Korrekt skrivemåte er "Kongens fortjenstmedalje", men i artikkelen hvor løsningen finnes, står det "fortenestemedalje". Om du søker med dette ene ordet, får du 16 treff. Lykke til !
Gjest Sven Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Artikkelen om vedkommende som skjuler seg bak løsningsordet er skrevet på nynorsk...
Gjest Odd Egil Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Ja, jeg registrerte at den var skrevet på nynorsk, men trodde allikevel at "Kongens fortjenstmedalje" var et begrep som bare hadde EN korrekt skrivemåte (på linje med f.eks. Spellemannprisen, som ikke kan skrives Spelemannprisen) Men der tok jeg feil! Språkrådet kunne fortelle meg at Kongens fortjenstmedalje er en statlig utmerkelse, og skal derfor kunne skrives i begge målformene. 10 poeng til deg Sven, så håper jeg du er enig i at stikkordet uansett er feil :)
Gjest kjel Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Det er ikke så rart at du ikke finner noen som passer, for skrivemåten er feil BÅDE i stikkordet, og i artikkelen i SNL. Korrekt skrivemåte er "Kongens fortjenstmedalje", men i artikkelen hvor løsningen finnes, står det "fortenestemedalje". Om du søker med dette ene ordet, får du 16 treff. Lykke til ! Takk skal du ha, Odd Egil, Det var det som skulle til. Formannen i norsk språkråd er jo nynorsk-mann. Det kan jo ha litt å si. Mvh Kjel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå